Penggunaan media puzzle pecahan biasa pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman siswa pada materi pecahan

Endah Saryanti

Abstract

The use of media can help teachers to realize student-centered learning with fun and meaningful learning. Writing this best practice report aims to describe the use of ordinary fraction puzzle media in learning mathematics for third grade students at SD Negeri Kleco II. Learning using puzzle media proves that the use of ordinary fraction puzzle media can increase students' understanding of simple fraction material and is able to create a fun and meaningful learning atmosphere for students. The use of ordinary fraction puzzle media is able to provide two-way communication for teachers and students which makes it easier for teachers and students to interact with each other in learning. Ordinary fraction puzzle media involves active participation of students in learning so that students can explore their knowledge.

Keywords

ordinary fraction puzzle media, fractions

Full Text:

PDF

References

Bahar, & Risnawati. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 9(1), 77–86. http://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend

Dame, J. P. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Pecahan dalam Pemecahan Masalah melalui Media Puzzle bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 3(3), 241–250. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Ermayani, L., Suarjana, I. M., & Parmiti, D. P. (2018). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pecahan Sederhana. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(1), 9–17.

Faruq, D. J. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Permainan Kartu Bilangan terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Pecahan. Jurnal Auladuna, 01(02), 83–93.

Firdaus, A. (2018). Pendekatan Matematika Realistik dengan Bantuan Puzzle Pecahan untuk Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 243–252.

Nisem. (2020). Upaya Peningkatan Keterampilan Menghitung Pecahan Senilai Menggunakan Media Puzzle. Jurnal Ilmian WUNY, 2(1), 88–100.

Putri, S. A., Destiniar, & Sunedi. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 100 Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1783–1789.

Setiyawan, H. (2018). Metode Permainan Bingo Matematik pada Materi Operasi Hitung Pecahan terhadap Hasil Belajar SIswa Kelas IV. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(2), 101–110.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.