Analisis penggunaan media buku cerita bergambar pada pembelajaran bahasa indonesia di kelas II sd

Rosi Nuralifah, Rukayah Rukayah, Dwi Yuniasih Saputri

Abstract

The purpose of this study was to describe the use of picture story books in
Indonesian language learning in class II SD N 1 Dawuhan Purbalingga. This type of research
is a qualitative research. Subject selection technique using purposive sampling technique. The
research subjects were class II students and class II teachers at SD N 1 Dawuhan
Purbalingga. Sources of data come from students and teachers of class II. Data collection
techniques using interviews, observation and documentation. Data validity uses triangulation
techniques. Data analysis used Miles and Huberman analysis techniques. The research
procedure carried out is to reduce data, present data, and draw conclusions. Aspects of the use
of picture story media include the relevance of media use, ease of use, the usefulness of media,
the ability of teachers to use media, and the availability of media. The results showed that
picture story books are relevant with basic competencies, objectives, and materials, easy to
use, useful, teachers are able to use media, and are available. From the results of the study it
was concluded that the learning media for picture books is an appropriate learning media for
Indonesian language learning in class II SD N I Dawuhan Purbalingga. The theoretical
implication of this research is to find out the usefulness of using picture story books in
Indonesian language learning.

Keywords

learning media, picture story books, class II, elementary school

Full Text:

PDF

References

A. Pane, D. Dasopang, and M. Muhammad, 2017 Belajar Dan Pembelajaran,” J. Kaji. Ilmu-ilmu Keislam, 3(2) pp. 333–352. [2] I. Falahudin, 2014 Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran, J. Lingk. Widyaiswara, 1(4) pp. 104–117. [3] M. R. Kurniawan, 2017 Analisis Karakter Media Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik,” Jurnal Inov. Pembelajaran, 3(1) pp. 491–506. [4] R. E. Sany, S. Sukarno, and J. Daryanto, 2020 Peningkatan Keterampilan Menyanyi Tembang Dolanan Melalui Model Quantum Learning Berbantuan Media Audio Visual, Didakt. Dwija Indria, 9(6) pp. 1–6. [5] N. Y. Baitanu, 2016 Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Mengacu pada Kurikulum SD 2013 Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku untuk Siswa Kelas IV SD N Kalasan 1, Universitas Sanata Dharma. [6] I. T. M. Pratiwi and R. I. Meilani, 2018 Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, 3(2) p. 33. [7] C. Riyana and R. Susilana, 2018 Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima. [8] P. Sari, 2019 Analisis terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran, J. Manaj. Pendidik., 1(1) pp. 1–16. [9] A. Adi Satria, 2022 Inovasi Pendidikan Abad 21: Penerapan Design Thinking dan Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Pndonesia,” J. Pendidik. Dasar, 9(2) pp. 1–7. [10] W. Istari, R. Winarni, and A. Surya, 2021 Analisis Nilai Karakter Cerita Legenda dalam Buku Siswa Kelas IV SD Tema 8 ‘Daerah Tempat Tinggalku ’ Kurikulum 2013,” J. Didakt. Dwija Indria, 9(5) pp. 1–7. [11] M. B. Miles and A. M. Huberman, 2014 Quallitative Data Analysis Second Edition. California: SAGE Publications, Inc. [12] S. Sugiyono, 2015 Metode Penelitian Pendidikan Sugiyono. Bandung: Alfabeta. [13] G. Gunawan and A. Asrifan, 2020 Penerapan Kerja Kelompok Kegiatan MGMP Guru Ekonomi dalam Menyusun RPP untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik, Celeb. Educ. Rev., 2(1) pp. 31–36. [14] W. Sanjaya, 2016 Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Prenada Media. [15] M. Ramli, 2012 Media Teknlogi Pembelajaran, Banjarmasin: IAIN Antasari Press. [16] A. A. P. Kinasih, 2021 Penggunaan media dalam pembelajaran Tema 7 Indahnya Keragaman di Negeriku ditinjau dari gaya belajar siswa di kelas IV F SD Ta’mirul Islam Laweyan Surakarta tahun ajaran 2019/2020. [17] A. W. T. Bates, 2019 Teaching in a Digital Age - Second Edition, Vancouver, B.C: TONY BATES ASSOCIATES LTD. [18] N. Nugraheni, 2017 Penerapan Media Komik pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar,” Refleks. Edukatika J. Ilm. Kependidikan, 7(2). [19] A. Suriansyah, A. Aslamiah, S. Sulaiman, and N. Noorhafizah, 2014 Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press. [20] I. K. Suda, 2016 Pentingnya Media dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajarn Siswa di Sekolah Dasar, Univ. Hindu Indones. [21] H. Baharuddin and E. N. Wahyuni, 2015 Teori Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. [22] D. Daryanto, 2013 Media Pembelajaran (Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran). Gava Media. [23] M. Guntur, A. Muchyidin, and W. Winarso, 2017 Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Matematika Bersuplemen Komik Terhadap Kemandirian Belajar Siswa, Eduma Math. Educ. Learn. Teach., 6(1) p. 43. [24] Nurdyansyah, MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF, Sidoarjo: UMSIDA Press, 2019. [25] H. Y. Riyanto, Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Prenada Media, 2014. [26] M. Wuarlela, 2020 Variasi Metode Dan Media Pembelajaran Daring Untuk Mengakomodasi Modalitas Belajar, J. Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones., 2(2) pp. 261–272. [27] H. Subandiyah, 2015 Pembelajaran Literasi dalam Mata Pelajaran Bahasa Indoesia, Paramasastra Jural Ilm. Bhs. Sastra dan Pembelajarannya, 2(1) pp. 111–123. [28] A. W. H. Zamzania and R. Aristia, 2018 Jenis - Jenis Instrumen dalam Evaluasi Pembelajaran, Univ. Muhammadiyah Sidoarjo, pp. 1–13. [29] A. Arsyad, 2015 Media Pembelajaran, 18th ed. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. [30] J. Maya, M. and N. Damayanti, 2013 Perancangan Buku Cerita Bergambar Legenda Asal-Usul Danau Toba Untuk Anak-Anak Usia 6-10 Tahun, DKV Adiwarna, 1(2) pp. 1–12, 2013.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.