ISLAMIC SCIENCE TECHNOLOGY BASED ENVIRONMENTAL MANAGEMENT MATERIAL TEACHING MODULE TO IMPROVE 6C

Siti Fatimah, Ospa Pea Yuanita Meishanti, Muhamad Khoirur Roziqin

Abstract

Developing learning media at the junior high school level is the focus of this research. The importance of information and communication technology is to support students in learning activities and create interesting media for learning. This teaching module discusses the importance of maintaining human behavior to live in harmony with nature. By instilling the nature of caring for the environment in students, it will grow a sense of mutual care and prevent damage to the natural environment. This study aims to develop a teaching module for the Pancasila Student Profile for educators implementing the Merdeka Curriculum. The Merdeka Curriculum includes 6C skills which is an addition to the role of skills 21st century. The teaching module developed by this researcher is differentiated, namely PAI with IPA. The method used is the R&D research and development method. This research is used to validate and develop a learning media that adapts the 4D model, namely define, design, develop, and disseminate by distributing learning media feasibility questionnaires. This research involved biology lecturers, PAI teachers, and biology teachers. The evaluation of the Islamic science technology-based environmental management module resulted in high feasibility percentages of 90%, 96.25%, and 98.75%. With a very feasible category, this teaching module can be used as an attractive learning media to support the learning process, thereby improving student learning outcomes. Therefore, the author recommends this development research be used as a reference for further research related to learning media in the form of teaching modules for the Merdeka Curriculum.

Keywords

teaching module, environmental management, islamic science technology, 6C

Full Text:

PDF

References

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 9924, 88–100.

Arum, I. S., Ayu, I. G., Rachmi, K., Najicha, F. U., & Belakang, A. L. (2021). Pertanggungjawaban Indonesia Terhadap Pencemaran Internasional. Jurnal Hukum, 1(6), 38–47.

Astutik, L. S., Dwinata, A., Oktaviarini, N., & Jadmiko, R. S. (2023). Sosialisasi Pentingnya Penelitian Research And Development (R&D) Untuk Meningkatkan Karir Guru Di SD Kecamatan Ngunut. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(10), 2596–2601. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i10.566

Desi, G. L., & Hani, I. (2020). Literature Review: Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Dan Motivasi Siswa Pada Materi Biologi Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiri. BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(2), 51–59. https://ojs.unsulbar.ac.id/index.php/bioma/article/view/861

Habibaturrahim, R., & Bakrie, W. (2020). Pencemaran lingkungan dalam fiqih islam dan undang-undang no. 32 tahun 2009 tentang perlindungan dan pengelolaan lingkungan hidup. 3(32).

Handayani, W., & Y.W, S. S. (2020). Pengelolaan lingkungan dan pengolahan limbah daun pisang.

Hermawan, C. M., Rosfiani, O., Santoso, G., Aini, Z., & Elfirza, E. (2023). Bimtek untuk Guru Merancang Modul Ajar dan Melaksanakan Pembelajaran Terdiferensiasi untuk Capaian Keterampilan Abad Ke-21 Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(10), 2466–2475. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i10.534

Kemendikbudristek. (2022). Kementerian pendidikan, kebudayaan, riset, dan teknologi (Nomor 021).

Lestari, K. D., Agustini, K., & Sugihartini, N. (2019). Pengembangan Modul Ajar Storyboard Berbasis Project Based Learning Untuk Siswa Kelas XI Multimedia Di SMK TI Bali Global Singaraja. 8.

Mardianti, F., Yulkifli, Y., & Asrizal, A. (2020). Metaanalisis Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Literasi Saintifik. Sainstek : Jurnal Sains dan Teknologi, 12(2), 91. https://doi.org/10.31958/js.v12i2.2435

Meishanti. (2022). INSPIRATIF PENDEKATAN TaRL BERBASIS PjBL MELALUI PEMBELAJARAN LITERASI SAINS MATERI VIRUS berjalan dengan efektif dan efisien jika mengembangkan perangkat pembelajaran yang pembelajaran mendapat kendala dalam menerapkan pembelajaran daring dan juga kurang. 08(01), 1–13.

Melina, I., Fitriyah, N., & Ghofur, M. A. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengembangan E-LKPD Berbasis Android dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Peserta Didik. 3(5), 1957–1970.

Nugraha, M. F., Sya, A., Sunaryo, S., Husen, A., Hendrawan, B., & Purwanto, A. (2021). Implementasi Media Video Pembelajaran Pendidikan Lingkungan Hidup Terintegrasi IPA untuk Siswa Sekolah Dasar pada Platform Youtube. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2b), 934–941. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i2b.1284

Nugroho, M. A. (2022). Konsep Pendidikan Lingkungan Hidup Sebagai Upaya Penanaman Kesadaran Lingkungan Pada Kelas Iv Min 1 Jombang. Ibtidaiyyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 16–31. https://doi.org/10.18860/ijpgmi.v1i2.1691

Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 237. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.366

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Pratama, K., Lubis, R. R., Kirana, J., & Sri, N. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Model 4D Pada Guru Sekolah Dasar. 1, 14–22.

Rafida, A., Ahmad, A. A., & Muhdy, A. A. (2022). Penggunaan Model 4D dalam Pembuatan Video Tutorial Menggambar Alam Benda di SMP Negeri 1 Tonra. Jurnal Imajinasi, 6(1), 57. https://doi.org/10.26858/i.v6i1.30307

Santosa, T. A., Razak, A., Lufri, L., Zulyusri, Z., Fradila, E., & Arsih, F. (2021). Meta-Analisis: Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Pendekatan STEM Pada Pembelajaran Ekologi. Journal of Digital Learning and Education, 1(01), 1–9. https://doi.org/10.52562/jdle.v1i01.24

Sari, H. D., Riandi, R., & Surtikanti, H. K. (2024). Bahan Ajar Digital Bermuatan Potensi Lokal Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Pada Materi Bioteknologi Konvensional. Jurnal Basicedu, 8(1), 263–276. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6503

Saski, N.H., & Tri, S. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital Pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1118–1124.

Supriatna, J. (2021). Pengelolaan lingkungan berkelanjutan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Suryaman, S., & Suryanti, Y. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Plotagon Dan Capcut Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 841–850. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2575

Tampubolon, K., & Siregar, B. (2023). Analisis Implementasi Sistem Merit bidang Pelayanan Publik di Kelurahan Timbang Deli Kecamatan Medan Amplas Kota Medan. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.58939/afosj-las.v3i2.571

Yanti, Y., & Yusliani, E. (2020). Meta-Analisis: Pengaruh Integrasi Pendidikan Lingkungan dalam Pembelajaran IPA Terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 6(1), 9–16.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.