ANALISIS PELAKSANAAN LAYANAN ONLINE ADMINDUK SAPIDUKCAPIL BERDASARKAN PERATURAN MENTERI DALAM NEGERI NOMOR 7 TAHUN 2019 TENTANG PELAYANAN ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN SECARA DARING DITINJAU DARI ASAS PELAYANAN YANG BAIK

Wasis Singgih Sasono, Adriana Grahani Firdausy

Abstract

This study aims to determine the implementation of the public service bureaucracy of the online service administration of the Population and Civil Registration Information and Service Administration System (Sapidukcapil) organized by the Boyolali Regency Government, especially the Population and Civil Registration Service based on the Minister of Home Affairs Regulation Number 7 of 2019 concerning Population Administration Services. Online which is viewed from the principle of Good Service. This research is a non-doctrinal legal research (non-doctrinal research). Types and sources of research data using primary and secondary data. Primary legal materials are in the form of Minister of Home Affairs Regulation Number 7 of 2019 concerning Online Population Administration Services, while secondary legal materials are treaties or doctrines, law reviews, and legal encyclopedias. Deductive qualitative data analysis technique. The results of this study in terms of the principle of Good Service are closer to the community, simplify, speed up, and free of charge, so that it is considered effective and efficient, however, this principle is not fully implemented and there are still discrepancies, namely still using old blanks, there is no data collection feature for adminduk vulnerable residents, and foreign applicants are not served in the Sapidukcapil online service.

Keywords

Principles of Good Service; Online public service; Sapidukcapil

Full Text:

PDF

References

Buku:
Bambang Waluyo. (2002). Penelitian Hukum Dalam Praktek. Jakarta: Sinar Grafika.
Indrajit. (2002). Electronic Government. Yogyakarta: Andi

Artikel Jurnal:
Suratno, Sadhu Bagas. 2017. “Pembentukan Peraturan Kebijakan Berdasarkan Asas-Asas
Umum Pemerintahan Yang Baik‟, E-Journal Lentera Hukum. Vol 4 No 3. Desember
2017. Jember: Universitas Jember


Skripsi:
Fahrezi. 2018. E-Government Dalam Upaya Mewujudkan Asas Umum Pemerintah Yang Baik
(AUPB) di Kota Binjai. Skripsi. Universitas Sumatera Utara
Wasis Singgih Sasono. 2021. Implementasi Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun
2019 Tentang Pelayanan Administrasi Kependudukan Secara Daring (Studi Aplikasi
Sapidukcapil Ditinjau Dari Asas Kemanfaatan Dan Asas Pelayanan yang Baik). Skripsi.
Universitas Sebelas Maret

Peraturan Perundang-Undangan
Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik
Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 tentang perubahan atas Undang-Undang Nomor 23
Tahun 2006 tentang Administrasi Kependudukan
Undang-Undang Nomor 30 Tahun 2014 tentang Administrasi Pemerintahan
Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor
11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 tentang Pelayanan Administrasi
Kependudukan Secara Daring
Peraturan Daerah Kabupaten Boyolali Nomor 8 Tahun 2016 tentang Penyelenggaraan
Administrasi Kependudukan
SK Kepala Dinas Dukcapil Kab. Boyolali Nomor 17/ 4.9 Tahun 2021 tentang Tim Teknis
Pelayanan Daring/ Online Administrasi Kependudukan Dinas Kependudukan dan
Pencatatan Sipil Kabupaten Boyolali Tahun 2021

Lain-lain
SOP Layanan Online Adminduk Sapidukcapil Tahun 2021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.