PEMANFAATAN LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS) BERBASIS EDMODO MATERI FLUIDA DINAMIS UNTUK PENINGKATAN MINAT DAN PRESTASI BELAJAR FISIKA SISWA SEKOLAH MENENGAH

Intan Firda Alifiyanti, Finda Hadiatin Afifah, Nurmutmainna Ramadoan

Abstract

Abstract:. The 2013 curriculum has the policy to reduce and even eliminate homework, so students can use their time at home to study according to their own desires, cooking, farming, art, and other positive activities. The reality shows different things, students use mobile phones, play games, or watch television which causes students to have more difficulty understanding the lesson, lack of interest in learning, practice questions, and improve learning achievement. In fulfilling the additional intake of lessons for students, it is necessary to manage distance learning called the learning management system. This study aims to increase interest and learning achievement using Edmodo as LMS. The research subjects were the eleventh-grade student in Ngawi, East Java totaling 31. The study was conducted in October using classroom action research methods. Data collection with observation and questionnaire techniques as qualitative data, as well as student cognitive tests as quantitative data. The results showed that the utilization of Edmodo on fluid dynamics could increase the interest and achievement of physics learning of the eleventh-grade students. Therefore, the utilization of Edmodo needs to be introduced and used by students in the current era digital era.

Abstrak: Kurikulum 2013 memiliki kebijakan untuk mengurangi dan bahkan menghilangkan pekerjaan rumah, sehingga siswa dapat menggunakan waktu mereka di rumah untuk belajar sesuai dengan keinginan mereka sendiri, memasak, bertani, seni, dan kegiatan positif lainnya. Kenyataannya menunjukkan hal yang berbeda, siswa menggunakan ponsel, bermain game, atau menonton televisi yang menyebabkan siswa memiliki lebih banyak kesulitan memahami pelajaran, kurangnya minat dalam belajar, latihan soal, dan meningkatkan prestasi belajar. Dalam memenuhi tambahan asupan pelajaran bagi siswa, perlu untuk mengelola pembelajaran jarak jauh yang disebut sistem manajemen pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar menggunakan Edmodo sebagai LMS. Subyek penelitian adalah siswa kelas XI di Ngawi, Jawa Timur sebanyak 31. Penelitian dilakukan pada bulan Oktober menggunakan metode penelitian tindakan kelas. Pengumpulan data dengan teknik observasi dan kuesioner sebagai data kualitatif, serta tes kognitif siswa sebagai data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemanfaatan Edmodo pada fluida dinamis dapat meningkatkan minat dan prestasi belajar fisika siswa kelas XI. Oleh karena itu, pemanfaatan Edmodo perlu diperkenalkan dan digunakan oleh siswa di era digital era saat ini.

Keywords

LMS; Edmodo; Minat; Prestasi

Full Text:

PDF

References

Aiken, L. R. (1985). Three Coefficient For Analyzing The Reliability And Validity Of Ratings. Educational and Psychological Measurement, 45, 131-142. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0013164485451012

Anwar. Saifuddin. 2005. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arikunto, S. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nita Bintiningtyas & Achmad Lutfi. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry Sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/journal-of-chemicaleducation/article/view.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sudjana N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulisworo D. (2016). The Contribution of Education System Quality to Improve the Nation’s Competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning,10, 127-138, https://www.researchgate.net/publication/307644413_The_Contribution_of_the_Education_System_Quality_to_Improve_the_Nation's_Competitiveness_of_Indonesia.

Sulisworo. D, Nasir & Maryani. (2017). Identification of Teacher’s Problems in Indonesia on Facing Global Community. International Journal of Research Studies in Education,6(2), https://www.researchgate.net/publication/305763396_Identification_of_teachers'_problems_in_Indonesia_on_facing_global_community.

Sulisworo. D, Ishafit & Firdausy K. (2016). The Development of Mobile Learning Application using Jigsaw Technique. International Journal of Interactive Mobile Technologies,10(3),http://online-journals.org/index.php/i-jim/article/view/5268/4026.

Trianto. 2010. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.