Aplikasi Android pada Pembelajaran Fisika: Sebuah Solusi Mutakhir Pembelajaran Fisika di Era Global
Abstract
Abstract:. The study of physics in the globalization era faces many challenges. One such challenge is that students become less interested in traditional learning. In this era android applications are very popular among teenagers and may be an alternative to this problem. The purpose of this article is to describe the role of android application on physics learning of high school students especially on business material and energy. The method used is qualitative deskrptif. A Likert-scale questionnaire was used to collect data in this study. The object of this research is high school students of class X of Malang city. The result of this research is student response to android 3.60 in good criterion and on physics learning process equal to 3,03 in good creteria. These results indicate that students respond well to android applications used in the process of physics learning in the classroom.
Abstrak: Pembelajaran fisika di era globalisasi banyak menghadapi tantangan. Salah satu tantangan tersebut adalah siswa menjadi kurang tertarik dalam pembelajaran yang masih tradisional. Dimasa ini aplikasi android sangat populer dikalangan remaja dan mungkin bisa menjadi salah satu alternatif untuk permasalahan ini. Tujuan artikel ini adalah untuk mendiskripsikan peranan aplikasi android pada pembelajaran fisika siswa SMA khususnya pada materi usaha dan energi. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskrptif. Lembar angket dengan skala Likert digunakan untuk mengambil data pada penelitian ini. Objek penelitian ini adalah siswa SMA kelas X kota Malang. Hasil penelitian ini adalah respon siswa terhadap android sebesar 3,60 dalam kreteria baik dan pada proses pemebelajaran fisika sebesar 3,03 dalam kreteria baik. Hasil ini menunjukkan bahwa siswa merespon baik aplikasi android yang digunakan dalam proses pembelajaran fisika di dalam kelas.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amry, A. B. (2014). The Impact Ofwhatsapp Mobile Social Learning On The Achievement And Attitudes Of Female Students Compared With Face To Face Learning In The Classroom. European Scientific Journal, 10, 22,116-136, ISSN 1857- 7431.
Burke, J. (2005). Competency Based Education and Training. British: The Falmer Press.
Chiappetta, E. L & Koballa, T. R. (2010). Science instruction in the middle and secondary schools. New York: Allyn & Bacon.
Chinetha, K., Joann, J. D., Shalini, A. (2015). An Evolution of Android Operating System and Its Version. International Journal of Engineering and Applied Sciences (IJEAS), 2, 2, 30-33.
Council. (2016). Learning To Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum. Washington DC: National
Refbacks
- There are currently no refbacks.