Analisis Kebutuhan Desain Perangkat Pembelajaran Berbasis Scientifics dalam Mencapai Academic Success Skill

Motlan Motlan, Jurubahasa Sinuraya, Karya Sinulingga, Satria Mihardi

Abstract

Abstract:. Learning tools are an important part of a lecture. Consistency in both formatting and quality design becomes an important role. In this study aimed at the development of Scientifics-based device design approach. Improved Academic Success Skill becomes the ultimate goal of application of the resulting device design. The research method used is based on product development. In the research conducted information gathering through questionnaires and needs analysis in various faculties. There are 3 stages in the research through the product observation stage, survey needs analysis, and responsive questionnaire. From the research results obtained that: First, the product produced so far has not been directed to the achievement of Academic Success Skill and arranged in a standard format and intact; Secondly, consistency and standard in producing instructional tools that become the benchmark is felt necessary in supporting the alignment and suitability to support the performance of lectures; and Third, the need for the format and design of standard and specific learning tools on the achievement of Academic Success Skill is expected to materialize in assisting the implementation of more co-ordinated courses. In subsequent developments the model of learning device design is tested in small groups that will be used as information in the improvement and analysis of deficiencies to the resulting product.

 

Abstrak: Perangkat pembelajaran merupakan bagian penting dari suatu pelaksanaan perkuliahan. Konsistensi dalam perancangan baik secara format dan kualitas menjadi peranan penting. Dalam penelitian ini ditujukan pada pengembangan desain perangkat berbasis pendekatan Scientifics. Peningkatan Academic Success Skill menjadi tujuan akhir penerapan desain perangkat yang dihasilkan. Metode penelitian yang digunakan berlandaskan pengembangan produk. Dalam penelitian dilakukan pengumpulan informasi melalui angket dan analisis kebutuhan diberbagai fakultas. Ada 3 Tahapan dalam penelitian melalui tahapan observasi produk, survey analisis kebutuhan, dan angket responsif. Dari hasil penelitian diperoleh bahwa: Pertama, produk yang dihasilkan selama ini belum terarah kepada pencapaian Academic Success Skill dan tertata dalam format yang baku dan utuh; Kedua, Konsistensi dan standar dalam menghasilkan perangkat pembelajaran yang menjadi patokan sangat dirasakan perlu dalam menunjang keselarasan dan kesesuaian untuk menunjuang kinerja perkuliahan; dan Ketiga, kebutuhan format dan desain dari perangkat pembelajaran yang baku dan spesifik pada pencapaian Academic Success Skill sangat diharapkan terwujud dalam membantu pelaksanaan perkuliahan yang lebih terkoordirnir. Dalam perkembangan selanjutnya model desain perangkat pembelajaran diujikan dalam kelompok kecil yang akan dijadikan informasi dalam perbaikan dan analisis kekurangan terhadap produk yang dihasilkan.

Keywords

Perangkat Pembelajaran; Pendekatan Saintifik; Academic Success Skill

Full Text:

PDF

References

Barlex, D., & Welch, M. (2009). Educational Research and Curriculum Development: The Case for Synergy. The Journal of Design and Technology Education, 6(1), 29-39.

Batubara, F., & Sinulingga, K. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Pada Materi Getaran Dan Gelombang. Jurnal Inpafi, 2(2), 49-54.

Bishop, K., & Denley, P. (2007). Learning Science Teaching. New York: McGraw- Hill.

Bowdoin College. (1999). CRAFTY Curriculum Foundation Project. Physics. -: CRAFTY Curriculum Foundation Project.

Carlson, J., Davis, E. A., & Buxton, C. (2014, June 19). NARST: a worldwide organization for improving science teaching and learning through research. Supporting the Implementation of NGSS through Research: Curriculum Materials, pp. 1-6.

Clement, D. H. (2007). Curriculum Research: Toward a Framework for “Research- based Curricula”. Journal for Research in Mathematics Education, 38(1), 35-70.

Florian, R., & Hegarty, J. (2004). ICT And Special Educational Needs: A tool for Inclusion. NewYork: McGraw Hill.

Fuller, R. G. (2003). Physics Curriculum Reform: How Can We Do It? USA: Department of Physics and Astronomy, University of Nebraska -Lincoln.

Giordan, F., Gavigan, J., Arroyo, M., Bernardini, A., Girone, N., Morello, S., Mc Rae, J. W. (2004). College Physics: Curriculum. Vineland High Schools South, Vineland Public Schools Science. Vineland: Vineland Public Schools.

Harahap, A. R., & Sinuraya, J. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Listrik Dinamis Di Kelas X SMA Swasta Al Ulum Medan T.P. 2013/2014. Jurnal Inpafi, 2(3), 1-10.

Harahap, F., & Sinuraya, J. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu Dan Pengukuran Kelas VII Semester I MTs N 2 Medan T.P 2012/2013. Jurnal Inpafi, 1(1), 34-40.

King, K. P. (2002). Technology, Science Teaching, and Literacy: A Century of Growth. New York: Kluwer Academic Publisher.

Mills, D., & Sharma, M. (2005). Learning Outcomes and Curriculum Developments in Physics. Victoria: Monash University.

Popov, O., & Vilaythong, T. (2010, January 27). Contemporary Curriculum Challenge In Undergraduate Physics Education In Laos. Lao PDR, Laos, Laos.

Professional Development. (2011). Thinking and Academic Success Skills. Pearson Forward. United State: Pearson, Inc.

Ramadhani, I., & Motlan. (2015, Juni). Efek Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dengan Strategi Think Talk Write Dan Kreativitas Ilmiah Terhadap Hasil Belajar Kognitif Tingkat Tinggi Siswa SMA Pada Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1), 17-24.

Roberts, P., & Norman, E. (2009). Models of Design and Technology and their Significance for Research and Curriculum Development. The Journal of Design and Technology Education, 4(2), 124-131.

Sinulingga, K., & Josevina, N. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Bunyi di Kelas VIII SMP Negeri 3 Tebing Tinggi. Jurnal Online Pendidikan Fisika, 1(1), 37-48.

Sinulingga, K., & Munte, D. (2012, Desember). Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Berbasis MindMap Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Materi Pokok Besaran dan Satuan di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 1-6.

Sinuraya, J., & Siburian, L. M. (2013). Pengaruh Penerapan Strategi Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Zat Dan Wujudnya Di SMP Santo Yoseph Medan. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 19(1), 37-43.

Sinuraya, J., Motlan, & Ratelit, T. (2012). Inovasi Strategi Pembelajaran Berbasis Metode Inkuiri dan Blended Learning Prodi Pendidikan Fisika FMIPA UNIVERSITAS NEGERI MEDAN. Jurnal Online Pendidikan Fisika, 1(1), 17-25.

Sinuraya, J., Simatupang, S., & Wahyuni, I. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Peningkatan Capaian Kompetensi Fisika Umum II Mahasiswa Prodi Pendidikan Fisika FMIPA Universitas Negeri Medan. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 24-33.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.