Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif tentang Optika Berbasis Android Menggunakan Perangkat Lunak Ispring Suite 7.0 untuk Mahasiswa S-1 Pendidikan Fisika pada Pokok Bahasan Interferensi Cahaya
Abstract
Abstract: Light interference in the course Optics at undergraduate Physics Education is an abstract subject, and students need a practical, interactive medium for learning independently the material already given in lectures by the lecturer, especially for problem solving exercise. Therefore a study has been performed to develop an android-based interactive learning medium on light interference in Indonesian using the software Ispring Suite 7.0. The study was based on the ADDIE development model, which includes the steps: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The feasibility of the medium was validated using questionnaires by subject experts, media (IT) experts, and students as users. The feasibility level of the medium given by the subject experts, the media experts, and the students are, respectively, 87.94 %, 90.44 %, dan 87.99 %. It is concluded that the medium developed is highly feasible for independent learning.
Abstrak: Pokok bahasan interferensi cahaya dalam mata kuliah Optika S-1 Pendidikan Fisika bersifat abstrak, dan mahasiswa memerlukan media interaktif yang praktis untuk belajar secara mandiri materi yang diberikan dosen dalam tatap muka, terutama untuk berlatih soal secara mandiri. Oleh karena itu dilakukan penelitian untuk mengembangkan media pembelajaran tentang interferensi cahaya berbasis android dalam bahasa Indonesia dengan menggunakan perangkat lunak Ispring Suite 7.0. Penelitian ini dilakukan dengan model pengembangan ADDIE, yang meliputi langkah-langkah: analysis (analisis), design (desain), development (pengembangan), implementation (implementasi), dan evaluation (evaluasi). Untuk mengetahui kelayakan media dilakukan validasi melalui angket oleh ahli media (TI), ahli materi, dan pengguna mahasiswa. Tingkat kelayakan media yang diberikan oleh ahli materi, ahli media dan pengguna berturut-turut adalah sebesar 87,94 %, 90,44 %, dan 87,99 %. Dapat disimpulkan bahwa media yang dikembangkan sangat layak digunakan sebagai sumber belajar mandiri.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aldoobie, N. (2015). ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research, 5(6), 68-72. www.aijcrnet.com/journals/Vol_5_No_6_December_2015/10.pdf
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Astra, I.M., Nasbey, H. & Nugraha, A. (2015). The aim of this research is to create learning media for senior high school students through an android application in the form of a simulation lab. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 1081-1088. doi:10.12973/eurasia.2015.1376a
Barua, A., 2013, “Methods for decision-making in survey questionnaires based on Likert scale”, Journal of Asian Scientific Research, 3(1), 35-38.
Charmonman, S., Mongkhonvanit, P., & Kim, M.-J. (2015). A Survey of Apps for E-Learning 2015. The Twelfth International Conference on eLearning for Knowledge-Based Society, 11-12 December 2015, Thailand, 49.1-49.4.
Croasmun, J.T., dan Ostrom, L., 2011, “Using Likert-type scales in the social sciences”, Journal of Adult Education, 40(1), 19-22.
Febrianti, K. V., Bakri, F., & Nasbey, H. (2017). Pengembangan Modul Digital Fisika Berbasis Discovery Learning pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak Lurus. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(2), 18-26.
Georgiev, T., Georgiva, E., Smirakov, A. (2004). M-Learning: A New Stage of E-Learning. Proceedings International conference on computer system and technologies.
Hamzah, M. b. (2009). Mobile Learning: New Era in Malaysia. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 153-156.
Muruganantham, G. (2015). Developing of E-content Package by using ADDIE Model. International Journal of Applied Research, 1(3), 52-54. www.allresearchjournal.com/archives/2015/vol1issue3/PartB/67.1.pdf
Salbino, S. (2014). Buku Pintar Gadget Android. Jakarta: Niaga Swadaya.
Sari, P., dan Oktova, R., 2010, “Pemanfaatan Web Builder untuk perancangan media pembelajaran online tentang pengaruh rotasi bumi terhadap gerak bandul matematis,” Berkala Fisika Indonesia, 2(2), 54-63.
Serway, R. A., & Jewett, J. W. (2010). Fisika Untuk Sains Dan Teknik, Volume 3. Edisi ke-6. Diterjemahkan oleh: Chriswan Sungkono. Jakarta: Salemba Teknika.
Refbacks
- There are currently no refbacks.