Pemahaman Siswa SMA Kelas XI IPA Tahun Ajaran 2016/2017 di Kabupaten Wonogiri dan Kecamatan Sintang tentang Pemantulan pada Cermin Datar dan Cermin Lengkung
Abstract
Abstract: The aim of the research was to measure students of High School academic year 2016/2017 Wonogiri Regency and Sintang District understanding about Reflection on Flat Mirror and Concave Mirror. This research was carried out on March of 8th – 31st 2017 on eleven Senior High Schools in Wonogiri Regency and Sintang District. The participants were 2 Private Senior High Schools and 4 State Senior High Schools in Wonogiri Regency and 3 Private Senior High Schools and 2 State Senior High Schools in Sintang District. The subjects of this research were the students of 2 nd science group, these were 449 students consist of 311 students in Wonogiri Regency and 138 students in Sintang District. The method of this research was descriptive type Survey Cross Sectional. The research utilized CRI (Certainty Response Index) technique for identifying understanding students. The identification through 5 questions of essay test which completed by student confidential’s index for answering questions. Interview has been conducted to confirm quantitative data. The result of this research were students understanding of 2nd Science High School Wonogiri Regency and Sintang District was very lo, because the percentage of student understanding less than 40%. Eventhough, percentage of students understanding in Wonogiri Regency higher than percentage of student understanding on Sintang District.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pemahaman siswa SMA kelas XI tahun ajaran 2016/2017 di Kabupaten Wonogiri dan Kecamatan Sintang tentang materi pemantulan pada cermin datar dan cermin lengkung. Penelitian ini dilaksanakan pada tanggal 8 – 31 Maret 2017 di 11 SMA di Kabupaten Wonogiri dan Kecamatan Sintang. Sekolah yang terlibat penelitian terdiri dari 2 SMA Swasta dan 4 SMA Negeri di Kabupaten Wonogiri serta 3 SMA Swasta dan 2 SMA Negeri di Kecamatan Sintang. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA sejumlah 449 siswa yang terdiri dari: 311 siswa di Kabupaten Wonogiri dan 138 siswa di Kecamatan Sintang. Metode yang digunakan adalah deskriptif tipe survey cross sectional. Pada penelitian ini digunakan teknik CRI (Certainty Response Index) untuk mengidentifikasi pemahaman siswa. Identifikasi tersebut dilakukan dengan menggunakan tes esai sebanyak 5 butir soal yang dilengkapi dengan indeks keyakinan siswa dalam menjawab soal. Wawancara dilakukan untuk mengkonfirmasi data kuantitattif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemahaman siswa SMA kelas XI IPA di Kabupaten Wonogiri dan Kecamatan Sintang tentang cermin datar dan cermin cekung masih sangat rendah, hal ini ditunjukkan dari hasil persentase pemahaman siswa yang kurang dari 40%. Namun demikian, persentase pemahaman siswa di Kabupaten Wonogiri lebih tinggi dibanding pemahaman siswa di Kecamatan Sintang.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
PISA Data Explorer. (2016). Publising retrieved from: https://www.oecd.org/pisa/
Literacy. (2016). Publising retrieved from: http://www.unesco.org/education/GMR2006/full/chap6¬eng.pdf
Anderson, Lorin W & Krathwohl, David R. (2001). A Taxonomy for Learning and Assessing : a Revision of Bloom Taxonomy. New York : Longman Publising retrieved from:http://www.kurwongbss.qld.edu.au/thinking/Bloom/blooms.htm
Asra, Abuzar dan Achmad Prasetyo. (2015). Pengambilan Sampel dalam Penelitian Survei. Jakarta : Rajawali Pers.
Depdiknas. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.
Suparno, Paul. (2005). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta : Grasindo.
Suparno, Paul. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Fisika. Yogyakarta : Universitas Sanata Dharma.
Refbacks
- There are currently no refbacks.