The Effect of Discovery Learning with the Scaffolding Method on Science Literacy Ability and Student Motivation in terms of Academic Ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afiif, A., & Makkulau, A.-F. B. (2016). Motivasi belajar biologi siswa SMA ditinjau dari pola asuh orangtua dan dukungan sosial teman sebaya. Jurnal Psikologi Perseptual, 1(2), 62–69.
Anghileri, J. (2006). Scaffolding practices that enhance mathematics learning. Journal of Mathematics Teacher Education, 9(1), 33–52. https://doi.org/10.1007/s10857-006-9005-9
Arohman, M., & Priyandoko, D. (2016). Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Pembelajaran Ekosistem. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 90–92.
Balim, A. G. (2009). The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research, 35(35), 1–20. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/c92b/f85fbf5545de25f1724f22f948436f107d80.pdf
Cruickshank, D. R., Jenkins, D. B., & Metcalf, K. K. (2003). The Act of Teaching. New York: Mc. Graw-Hill.
Dermawan, Z., Sunarno, W., & Suciati, S. (2018). The Effect of Discovery Learning Model with Scaffolding on Students ' Cognitive Learning Outcome at Tourism Area in The Special Region of Yogyakarta. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 262(Ictte), 90–96.
Dewi, L. V., Ahied, M., & Irsad Rosidi, F. M. (2019). Pengaruh Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Metode Scaffolding. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ipa, 10(2), 299–313. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v10i2.27630
Ekasari, A., & Yuliyana, S. (2012). Kontrol diri dan dukungan teman sebaya dengan coping stress pada remaja. Jurnal Soul, 5(2), 55–66.
Endriani, A. (2016). Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Realita, 1(2), 104–116. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Firman. (2007). Laporan Analisis Literasi Sains berdasarkan Hasil PISA Nasional Tahun 2006. Jakarta: Pusat Penilaian Balitbang Depdiknas.
Hai-jew, S. (2008). Scaffolding Discovery Learning Spaces. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4(4), 533–548.
Halim, S., Boleng, D. T., & Labulan, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Number Head Together Terhadap Aktivitas, Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pijar MIPA, 14(1), 5–10.
Jampel, I. N. (2016). Analisis Motivasi Dan Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 49(3), 109. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v49i3.9015
Putri, R. M. M., & Wasis. (2016). Penerapan Pembelajaran Model Guided Discovery Untuk Melatihkan Literasi Sains Rhinjani Mutyara Mega Putri , Wasis Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika ( JIPF ) ISSN : 2302-4496 Rhinjani Mutyara Mega P. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 05(03), 249–254.
Ratnasari, D., Suciati, & Maridi. (2019). Empowering scientific thinking skills through creative problem solving with scaffolding learning. 5(1), 61–68.
Ririn Widiyasari, & Mutiarani. (2011). Penggunaan metode structural equation modelling untuk analisis faktor yang mempengaruhi motivasi belajar mahasiswa fip umj. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 147–160.
Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Rostikawati, D. A., & Permanasari, A. (2016). Rekonstruksi bahan ajar dengan konteks socio-scientific issues pada materi zat aditif makanan untuk meningkatkan literasi sains siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 156. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.8814
Sarwar, M., Bashir, M., Khan, M. N., & Khan, M. S. (2009). Study-orientation of high and low academic achievers at secondary level in Pakistan. Educational Research and Reviews, 4(4), 204–207.
Shia, R. M. (1992). Assessing Academic Intrinsic Motivation: A Look at Student Goals and Personal Strategy. Journal of Biological Chemistry, 267(5), 3539–3550.
Skeen, T., & Zafonte, M. (2015). Teaching APA Style Documentation: Discovery Learning,Scaffolding and Procedural Knowledge. Journal of Instructional Research, 4(2015), 69–75. https://doi.org/10.9743/jir.2015.9
Slameto. (2012). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudarsana, I. K. (2018). Pengaruh Model Pembeajaran Kooperatif. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(1), 20–31.
Susilawati, Jamaluddin, & Bachtiar, I. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Berbantuan Multimedia dan Kemampuan Akademik Terhadap Literasi Sains Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 2 Mataram. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi FKIP UNS, 162–176. Retrieved from http://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/SemnasBIO/article/view/649
Taofiq, M., Setiadi, D., & Hadiprayitno, G. (2018). Analisis Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri dan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Sains Biologi Ditinjau dari Kemampuan Akademik yang Berbeda di SMAN 1 Kayanga. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, (2007), 549–555.
Thitima, G., & Sumalee, C. (2012). Scientific Thinking of the Learners Learning with the Knowledge Construction Model Enhancing Scientific Thinking. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46(1999), 3771–3775. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.144
Tiara, P., Ayu, P., & Hakim, D. L. (2019). MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PROSES PEMBELAJARAN. Journal Unsika, 1146–1154.
Veermans, K. (2003a). Intelligent Support for Discovery Learning. In Educational Research. Retrieved from http://doc.utwente.nl/38699/1/t000001b.pdf
Veermans, K. (2003b). Intelligent Support for Discovery Learning. In Educational Research. Retrieved from http://doc.utwente.nl/38699/1/t000001b.pdf
Wenning, C. J. (2006). Assessing nature-of-science literacy as one component of scientific literacy Carl. Journal of Physics Teacher Education Online, 3(4), 1–20.
Wibowo, S. A., Mustafidah, H., Wicaksono, A. P., & Aryanto, D. (2013). Analisis Motivasi Belajar dan Kehadiran terhadap Nilai Kuliah Mahasiswa Menggunakan Teori Kuantifikasi Fuzzy ( Analysis of Learning Motivation and the Attendance Against of Students Achievement Using Fuzzy Quantification Theory ). Juita, II, 175–181.
Refbacks
- There are currently no refbacks.