Pengembangan Petunjuk Praktikum Pencemaran Air Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP

Siti Fitrotul Mufidah, Tabitha Sri Hartati Wulandari

Abstract

Teaching materials that support practicum activities are practical guides. The result of observation at SMPN 1 Brondong shows that the practicum guide used has deficiencies in terms of component completeness. This study aims to: 1) produce qualified practical intructions water pollution based on guided inquiry (valid, practical and effective); 2) to describe the validity, practicality and effectiveness of guided inquiry guide. This research is a development research using Four-D development model, however, in this research and development, activities are carried out only until the development stage. The results of research and development show: 1) produce qualified practical intructions water pollution based on guided inquiry developed based on guided inquiry activity; 2) the validity test results from the categorized experts of the category "very valid (81%)", the results of practicality test result 93% showed practical instructions used practical, the results of the effectiveness test to get 0.65 results on Gain score, students' learning completeness classic obtained percentage 90% indicate effective practice manualĀ and student responses to categorical guidance is very good with a percentage of 98%.

Keywords

Instruction Manual, Guided Inquiry, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References

Andriani, R. D. (2017). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA TerpaduBerbasis Inkuiri Terbimbing untuk MeningkatkanEfikasi Diri dan Penguasaan Konsep IPA. Tesis Tidak diterbitkan. Lampung: Program Pascasarjana Unila.

Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. BumiAksara.

Furqon, H., Yusrizal, & Saminan. (2016). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan HasilBelajar Siswa Kelas X Di Sma Negeri 1 Bukit Bener Meriah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 04 (2), 124-129.

Nuraisah, E., Irawati, R., & Hanifah, N. (2016). Perbedaan pengaruh penggunaan pembelajaran konvensional dan pendekatan konstektual terhadao kemmapuan berpikir kritis matematis dan moti vasi belajar siswa pada materi pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1 (1), 291-300.

Purwaningtyas, D., Dasna, W., & Fariati. (2016). Penggunaan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Sesuai dengan Kurikulum Nasional pada Bahan Ajar Laju Reaksi untuk SMA. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM. 1 (1), 568-576.

Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Dan Pengembangan Edisi Ke Empat. Jakarta: Prenadamedia Group

Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudjana. N. (2009). Penilaian hasil belajar mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Syamsu, F. D. (2017). Pengembangan Penuntun Praktikum IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMP Kelas VII Semester Genap. BIOnatural, 4 (2), 13-27.

Waluyo, E. K. & Parmin. (2014). Pengembangan Panduan Praktikum IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Tema Fotosintesis untuk Menumbuhkan Keterampilan Kerja IlmiahSiswa SMP. Unnes Science Education Journal, 3 (3).

Widodo, S. (2014). Evaluasi Dalam Pembelajaran Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10 (1), 8-15.

Yamasari, Y. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis ICT yang Berkualitas. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pascasarjana X-ITS, Surabaya, 4 Agustus.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.