Pengaruh Model Pembelajaran Three Stheep Interview dengan Strategi Concept Learning terhadap pemahaman konsep siswa

Lia Ermawati, Imas Cintamulya

Abstract

Three Stheep Interview learning model is a model of cooperative learning where students are required to be able to group, communicate with friends, and can be more active in the learning process, besides by combining learning strategies Concept Learning, then students can be able to create a concept or own understanding of the material which is taught by the teacher. From this statement, the purpose of this research is to know the influence of learning model of Three Stheep Interview with Concept Learning strategy to understanding student concept. This research type is quasi experiment research that is in experiment class using learning model of three stheep interview and control class is not given learning model or only conventional learning. The data obtained from the test score about the concept of student understanding in the analysis using t-test that is with a sample of 31 students in the experimental class and 31 students in the control class. The ability to understand students' concepts in this case includes re-enacting a concept and applying concepts. The difference of students' concept comprehension level from the t-test shows that the mean value of post test of the experimental class is 82,4839 while the mean of post test class test value is 75,7742, with significance level equal to 0,013 (P = <0,05 ). Then it can be concluded that the learning model of Three Stheep Interview and Concept Learning strategy can improve students' concept understanding.

Keywords

Understanding student concept, learning model of Three Stheep Interview, and Concept Learning strategy

Full Text:

PDF

References

Anggrieny, T., Sari, N, P., & Fenny Agustina, F.2017 .Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Wawancara Tiga Tahap Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Man Batam Pada Pokok Bahasan Bakteri. Jurnal Cahaya Pendidikan, 3 (1), 1460-4747.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktrik. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdikas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republic Indonesia Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. 2006. Permendiknas No. 22/2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan dasar dan menengah. Jakarta :BSNP.

Djamarah, S, B., & Zain, A. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Isjoni, 2007. Saatnya Pendidikan Kita Bangkit. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ismail, M., Lukman A.R., Laliyo, Alio, L., & Laliyo. 2013.Meningkatkan Hasil Belajar Ikatan Kimia Dengan Menerapkan Strategi Pembelajaran Peta Konsep Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri I Telaga. Jurnal Entropi, 8 (1), 521-529.

Kagan, Spencer. 1990. Cooperative Learning Resource For Teacher. Online, (Www.Ascd.Org/Ascd/Pdf/Journals/Ed_Lead/El_198912_Kagan.Pdf), Diakses Pada Tanggal 15 Februari 2018.

Nasution. 2006. Pendekatan Dalam Proses Belajar Dan Mengajar. Bumi Aksara: Jakarta.

Omar Hamalik. 2005. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.

Omar Hamalik. 2005. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.

Parlin, & Badiran, M. 2013. Peningkatan Hasil Belajar Sosiologi Melalui Penerapan Strategi Pengorganisasian Peta Konsep (Concept Mapping). Jurnal Teknologi Pendidikan,6 (1), 1979-6692.

Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Susanti, E. 2016. Perbandingan Kecakapan Hidup (Life Skill) Antara Siswa Yang Pembelajarannya Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Brainstorming Dan Three Steps Interview Dengan Memperhatikan Kecerdasanpersonal Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Disertasi Tidak Diterbitkan. Lampung: Program Pascasarjana. Universitas Lampung.

Tamara,T, S. 2012. Three Step Interview Methode Für Die Sprechfertigkeit Im Klasse Xi Ibb Sman 3 Sidoarjo. Jurnal Header,1 (1 ), 0 – 216.

Trianto.2010.Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, Dan Implementasinya Dalam Ktsp. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyudi, Dedi., & Azizah, A. 2016.Strategi Pembelajaran Menyenangkan Dengan Konsep Learning Revolution.Jurnal Attarbiyah, 2 (6), 1-28.

Whardani. 2008. Analisis Si Dan Skl Mata Pelajaran Matematika Smp/Mts Untuk Optimalisasi Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Yuliana, E. 2016. Penggunaan Strategi Pembelajaran Conceptmap Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Argumentasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Disertasi Tidak Diterbitkan. Surakarta: Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Yunita, L., Sofyan. A., & Salamah Agung. 2014. Pemanfaatan Peta Konsep (Concept Mapping) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Konsep Senyawa Hidrokarbon . Jurnal Edusains, 6 (1), 2 – 8.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.