Implementasi Garden-Based Learning (GBL) sebagai Upaya Menumbuhkan Peduli Lingkungan dan Ketrampilan Konservasi pada Siswa

Dita Aulia Pratami, Muhimatul Umami

Abstract

The development of Science and Technology became one of the signs of the beginning the Era of Openness, especially in the field of information. This era of openness will affect various aspects of life one of them is education. Currently, education in Indonesia experienced a serious crisis situation, especially a concern for the environment is low. Appropriate environmental science learning efforts need to be done so that awareness of environmental improvement. This study aims to inform the environment learning with Garden-Based Learning (GBL) through Eco-school to establish awareness and environmental conservation skills on students. The research method used a qualitative approach and included research type of literature study which analyzed descriptively. The result of the research showed that the application of learning of GBL through Eco-school in extracurricular activities in students is able to establish environmental awareness and conservation skills through knowledge, skill, attitude and behaviour as well towards the environment so that learning is more active, effective and meaningful.

Keywords

Garden-based learning, Eco-school, awareness environmental, conservation skills

Full Text:

PDF

References

Al-Anwari, A. M. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib.Vol. Xix, No. 02

Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Aziz.(2013). Upaya Pelestarian Lingkungan Hidup Melalui Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bahrudin, M. D.F.(2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sma Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Geografi, Volume 17, Nomor 1.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Desmond.,Grieshop., & Subramaniam. (2004). Revisiting Garden- Based Learning in Basic Education, International Institute for Educational Planning/ Food and Agriculture Organization.[online]. Diakses dari laman http://www.fao.org/sd/erp/revisiting.pdf

Direktorat Pendidikan. (1987). Tentang Pendidikan Menengah Kejuruan. Bandung : Citra Rineka.

Ferdinandus, B.S.& Insih W. (2013). Pengaruh Implementasi The 4-E Learning Cycle Terhadap Pengetahuan, Keterampilan Proses Dasar, Dan Sikap Ilmiah IPA Siswa SDK Karerobbo. Jurnal Prima Edukasia. Volume 1, Nomor 1 : Hal 1-8. Yogyakarta : UNY.

Hamzah & Nurdin,M. (2012). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan ). Jakarta: Bumi Aksara.

Hardianus, D. (2014). Hubungan Kegiatan Ekstrakulikuler Dengan Prestasi Belajar Siswa Smk Perindustrian Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta : UNY

Heru P., Peduk R., Siti S. (2016). Hubungan Penerapan Konsep Konservasi Lingkungan Hidup Dan Tingkat Sosial Ekonomi Dengan Pengetahuan Lingkungan Pada Siswa Kelas Iii Sdn Kalangan Tahun Pelajaran 2014/2015 ( Studi Sekolah Dasar Menuju Adiwiyata). Jurnal Geo Eco, Vol. 2, No. 2.

Herwina, H., & Syaodih, E. (2016). Penerapan Strategi Garden Based Learning Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Naturalis Anak Taman Kanak-Kanak (Penelitian Tindakan Kelas Di Kelompok B1 Tk Kartika Xix-I Cabang Siliwangi Xix-I Bandung TAHUN AJARAN 2015-2016). Jurnal Socius, 5(2).

Hasyim C. (2009). Program Adiwiyata Sekolah Peduli dan Berbudaya Lingkungan. Kementerian Negara Lingkungan Hidup : Jakarta.

Irfana, F., Meti I., & Joko A. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Action Learning Terhadap Internalisasi Karakter Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, Volume 7, Nomor 1: hal. 14-27.

Karyodiputro, M. I.(2015). Ekstrakulikuler Sains Sebagai Upaya Pengembangan Sikap Ilmiah Dan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Di SDIT Bina Anak Islam Krapyak. Thesis. Yogyakarta : UIN Sunan Kalijaga.

Mansyur Y. A., Kartimi & Evi R., 2016. Penerapan Pendekatan Saintifik Berbasis Konservasi Pada Materi Keanekaragaman Makhluk Hidup Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Smpn 1 Gempol. Scientiae Educatia: Jurnal Sains dan Pendidikan Sains, Vol. 5 No. 1

Manurung, Y.L. (2011). Program Adiwiyata Dalam Pengelolaan Lingkungan Sekolah (studi kasus SDN Panggung 04 Kecamatan Jepara Kabupaten Jepara Provinsi Jawa Tengah). Thesis. Semarang: PPS Universitas Diponegoro.

Maryani, I. (2014). Evaluasi Pelaksanaan Program Sekolah Adiwiyata Ditinjau Dari Aspek Kegiatan Partisipatif Di Sdn Ungaran I Yogyakarta. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan S. Jilid 1, No.3.

Mirza D., Enok M.& Disman.(2016). The Role of School Principal Leadership in Implementation of Eco School Program as the Effort to Support Sustainable Development. Advances in Economics,Business and Management Research, Volume 14

Mirza D., Enok M. & Disman. (2017). Implementasi Kebijakan Sekolah Berwawasan Lingkungan Sebagai Upaya Mengembangkan Literasi Ekologis Peserta Didik. Social Science Education Journal, 4 (2),

Mulyana, R. (2009). Penanaman Etika Lingkungan Melalui Sekolah Peduli dan Berbudaya Lingkungan. Jurnal Tabularasa PPs Unimed, Vol. 6 No. 2.

Neolaka A. (2007). Kesadaran Lingkungan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Paramita, V..S., Dian I., NdaruhadiP.Y.M., Amir N. (2017). Manajemen Sekolah Hijau Berwawasan Lingkungan. Jurnal Dharma Bhakti Ekuitas. Volume 2. Nomor 1.

Ranita V. (2017). Upaya Sekolah Dalam Membentuk Sikap Peduli Lingkungan Siswa Melalui Ekstrakurikuler Kplh Di Sman 2 Temanggung. Jurnal Hanata Widya, Volume 6 Nomor 8.

Rustaman. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Bandung : Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI.

Rustaman. (2005). Pengembangan Kompetensi (Pengetahuan, Keterampilan, Sikap, Dan Nilai) Melalui Kegiatan Praktikum Biologi. Bandung : Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI

Saragih, A. A. (2012). Pengaruh Program Adiwiyata Terhadapa Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Lingkungan Hidup Siswa Sekolah Dasar Di Kota Medan (Studi Kasus Di SD Swasta Pertiwi Dan SDN 06 Kecamatan Medan Barat). Thesi. Medan: Sekolah Pasacasarjana Universitas Sumatera Utara Medan.

Sekar D. A., Savitri W., & Susilo R.(2017). Peningkatan Perilaku Peduli Lingkungan Dan Tanggung Jawab Siswa Melalui Model Ejas Dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Ilmiah “PENDIDIKAN DASAR”, Vol. IV No. 1

Shanta R. & Kristi W. (2018). Pengintegrasian Pendidikan Lingkungan Hidup Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, Vol. 4, No.2.

Solikhatun, I., Slamet S., & Maridi. (2015). Pengaruh Penerapan Reality Based Learning Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Biologi, Volume 7, Nomor 3 : Hal 49-60.

Sonny K., 2014. Filsafat Lingkungan Hidup, Alam Sebagai Sebuah Sistem Kehidupan. Yogyakarta: Kanisius.

Susilowarno.(2007). Biologi SMA Untuk Kelas XI. Jakarta : Grasindo.

Yafie, A. (2006). Merintis Fiqh Lingkungan Hidup. Jakarta: Ufuk Press.

http://sman9surabaya.wixsite.com/sman9surabaya/about (diakses tanggal 23 Juni 2018)

http://surabaya.go.id (diakses tanggal 22 Juni 2018)

http://dispendukcapil.surabaya.go.id (diakses tanggal 19 Januari 2018)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.