Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa pada Subtema Lingkungan Sehat dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD

Akhmad Darliansyah

Abstract

This study aims to describe student activities, student learning outcomes, and responses of students of grade V SDN 1 Sungai Besar Banjarbaru in environment Healthy learning using STAD type cooperative model, and teacher activity SDN 1 Sungai Besar Banjarbaru in learning environment Healthy subtema applying cooperative model. This is classroom action research consisting of 2 cycles. Each cycle consists of 2 meetings. The subjects of the study are students of grade V SDN 1 Sungai Besar Kota Banjarbaru as many as 27 students. Student activity is obtained through observation during learning.Teacher activity is gained through observation during learning.  Student learning outcomes are obtained through pretest and posttest. Student responses were obtained through a response questionnaire. The results showed that student activity in the learning process increased from cycle 1 to cycle 2. Teacher activity in the learning process increases from cycle 1 to cycle 2.Classical completeness of student learning outcomes increased from cycle 1 to cycle 2 that is from 14.81% to 85.18%. Students respond positively to learning

Keywords

STAD learning, cooperative learning, learning process, learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Alfiani, D. A., & Sopiyani, S. (2014). Pengaruh model pembelajaran cooperative learning tipe STAD terhadap hasil belajar ipa siswa kelas V di SD Negeri 1 Tersana Kecamatan Pabedilan Kabupaten Cirebon. Al Ibtida. Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(1).

Amri, S. (2013). Pengembangan dan model pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Cahyanto, P. (2013). Upaya peningkatan pembelajaran matematika dalam menentukan volume tabung melalui pembelajaran kooperatif tipe STAD pada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-5.

Churcher, K., Downs, E., & Tewksbury, D. (2014). Friending Vygotsky: a social constructivist pedagogy of knowledge building through classroom social media use. Journal of Effective Teaching, 14(1), 33-50.

Djamarah, Bahri, S.& Zain, A. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hariyati, Y. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar matematika tentang KPK dan FPB pada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-6.

Hidayati, I. N. A., Redjeki, T., & Hastuti, B. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Division (STAD) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar kimia pada materi pokok kesetimbangan kimia siswa kelas XI MAN Klaten tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 92-99.

Isjoni. (2010). Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Rahmawati, R. D., & Mahmudi, A. (2014). Keefektifan pembelajaran kooperatif STAD dan TAI ditinjau dari aktivitas dan prestasi belajar matematika siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(1), 102-115.

Rusman, (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sriwidodo, A., & Soegeng, A. Y. (2012). meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA melalui pembelajaran kooperatif tipe STAD pada siswa kelas IV semester 2 SD. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 2(2), 16-21.

Sukmadinata, N. S., & Sumantri, M. (2007). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suryana, F. A. A. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi IPA terpadu bunyi dan sistem pendengaran pada manusia di kelas VIII SMPN 1 Pacet Mojokerto. Pendidikan Sains, 1(01), 77-80.

Susanto, S. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana PrenadamediaGroup.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wardani NS.(2012). Asesmen Pembelajaran SD. Salatiga: Widya Sari.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.