Analisis Berpikir Kritis Siswa Bergaya Kognitif Reflektif dan Impulsif pada Pelajaran Biologi melalui Model Means Ends Analysis (MEA) Menggunakan Media Visual

Nadia Dwi Rochika, Imas Cintamulya

Abstract

Teachers' learning is mostly presented with conventional models or lectures so that critical thinking has not been the focus of teachers in the learning process as well as with cognitive styles. This study aims to describe students' critical thinking skills reflective and impulsive cognitive style, through Means Ends Analysis (MEA) model using visual media. The subjects of this study are the students of class VII consisting of 9 students of reflective cognitive style and 9 students of cognitive impulsive style in MTs Al-Asyhar Karangagung on biology study materials, environmental pollution subject. The cognitive style data was obtained through the Matching Familiar Figures Test (MFFT) test developed by Warli (2010). Further data on students' critical thinking were analyzed using non-parametric statistical analysis techniques with Mann Withney test. The results of this study indicate that there is no difference in the critical way of thinking of children who have a reflective and impulsive cognitive style. The conclusion shows that there is no difference in the way of critical thinking between students who have reflective cognitive style and who have impulsive cognitive style in the biology lesson through Means And Analysis (MEA) model using visual media.

Keywords

critical thinking, reflective cognitive style, impulsive cognitive style, Means Ends Analysis (MEA) model, Visual media.

Full Text:

PDF

References

A’yun, K. 2008. Pembelajaran Melalui Media Yang Tepat. http://majalahedukasi.blogspot.com/

Arsyad, Azhar. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah . Jakarta. Departemen Pendidikan

Ennis, Robert. H (2002). An Outline of Goal a Critical Thinking Curriculum and Its Assessment. Tersedia: http://faculty.ed.uiuc.edu/rhennis/outlinegoalsctcurassess3.html Diakses : 30 Mei 2008.

Harto, Kt. Teddi, dkk. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran MeA (MEA) dengan Setting Belajar Kelompok Berbantuan LKS terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV di SD Desa Bebetin, artikel dalam e-Journal MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol. 2(1).

Hasanudin. (2015). Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pad Pembelajaran IPS Kelas III Di MI Miftakhul Hidayah Pondok Gede Kota Bekasi. Program Studi PGMI.Universitas Negeri UIN Syarif Hidayatullah. Jakarta

Ibrahim. (2007). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMP dalam Matematika melalui Pendekatan Advokasi dengan Penyajian Masalah Open-Ended. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Matematika UNY 2007. Iryance, Iin. 2014. Pengaruh Metode Pembelajaran dan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa SMA Kesatuan Bogor. Jurnal Pendidikan Bogor. Volume 3 Nomor 1 : 13-22. Id Doc: 58ab195881944d63797b23df. Id Doc: 58ab195881944d63797b23df.

Shadiq, F. (2004). Penalaran, Pemecahan Masalah dan Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan pada Diklat Instruktur / Pengembangan Matematika SMP Jenjang Dasar P4TK Yogyakarta, tanggal 10-23 Oktober 2004.

Somakim. (2011). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Dengan Penggunaan Pendidikan Matematika. Realistik Forum Mipa, Volume 14, Nomor 1, Januari 2011

Sudin, Ali dan Entan Saptani. (2009). Media Pembelajaran.Sumedang: UPI

Sugiyarto, Teguh dan Ismawati, Eny. 2008. Ilmu Pengetahuan Alam untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Suherman, Erman. (2010). Hands-out Perkuliahan Belajar dan Pembelajaran Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.

Sutawijaja, A dan Jarnawi A. (2011). Pembelajaran Matematika. Jakarta:Universitas Terbuka.

Sutikno, M. S. 2009. Belajar dan Pembelajaran Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembelajaran yang Berhasil. Bandung: Prospect.

Warli. (2009). Proses Berpikir Anak Reflektif dan Anak Impulsif dalam Memecahkan Masalah Geometri. Paedagogi. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. Vol. 5 No. 2 Sept. 2009 ISSN 1693-9689 Hal 40 - 56

Warli. (2010). Instrument Matching Familiar Figures Test (MFFT). DOK ISTRU/WARLI/2010. Dicetak pada tanggal 2017-07-14

Warli. (2010). Instrument Matching Familiar Figures Test (MFFT). DOK ISTRU/WARLI/2010. Dicetak pada tanggal 2017-07-14

Warli. (2010). Kreativitas Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jember. Kadikma. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Vol. 2, No. 1, April 2010. ISSN 2085-0662. Hal 110 – 127.

Warli. (2010). Kreativitas Pemecahan Masalah Siswa Smp. Jember. Kadikma. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Vol. 2, No. 1, April 2010. ISSN 2085-0662. Hal 110 – 127.

Yoni Sunaryo. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematik Siswa SMA Di Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan Vol. 1 No. 2, 2014.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.