Studi Riview : Media Pembelajaran Biologi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Kesadaran Lingkungan Sekitar

Revi Ruth Susanty, Putri Nora, Marina Azzahra Nasution, Aryediatami Naura Kamila, Ashar Hasairin

Abstract

This literature study aims to find out and analyze the role of various learning media in increasing student learning motivation towards environmental awareness. This study uses a literature review method, namely by collecting research articles found in Pubmed and Google Scholar from 2019-2024 using the keywords "the influence of learning media on increasing student motivation towards environmental awareness". Based on the results of the literature review, it can be concluded that learning media that can increase students' learning motivation are animated video media based on environmental issues, animated video media based on green schools, digital infographic media, virtual reality media, powtoon media, and edpuzzle media.

Keywords

Environmental Awareness; Learning Media; Learning Motivation.

Full Text:

PDF

References

Arini, G., & Suarta, I. N. (2024). Identifikasi pengembangan pembiasaan perilaku hidup bersih dan sehat pada taman kanak-kanak di kecamatan wanasaba. Jurnal Mipa dan Pendidikan, 10(2), 112–119.

Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran animasi powtoon pada mata pelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49-56.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2019). Pemanfaatan video sebagai media pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47-66.

Candra Dewi, N. M. L., & Negara, I. G. A. O. (2021). Pengembangan Media Video Animasi IPA pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 122-130.

Cesare, D. M. D., Kaczorowski, T., & Hashey, A. (2021). A Piece of the (Ed) Puzzle: Using the Edpuzzle interactive video platform to facilitate explicit instruction. Journal of Special Education Technology, 36(2), 77-83.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182.

Ernalida, D., Ansori, A. G., & Nurul Hikmah, R. U. (2018). Powtoon: Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upaya dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat, 5(2), 132-37.

Fajar, S., Riyana, C., & Hanoum, N. (2017). Pengaruh penggunaan media powtoon terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial terpadu. Jurnal Pengajaran MIPA, 3(2), 101-114.

Hajj-Hassan, M., Chaker, R., & Cederqvist, A. M. (2024). Environmental education: A systematic review on the use of digital tools for fostering sustainability awareness. Sustainability, 16(9), 3733.

Hasanah, U., & Afianah, V. N. (2021). Media Infografis Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Generasi Z. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1436-1450.

Hasbullah, H. (2018). Peningkatan hasil belajar kognitif biologi menggunakan model problem base learning berbasis powtoon siswa kelas XII IPA 7 SMA N 1 Metro semester ganjil tahun pelajaran 2017/2018. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(2), 124-131.

Hidayati, F. N., & Fatmawati, N. L. (2022). Pengembangan video animasi powtoon sebagai media pembelajaran linguistik jarak jauh. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 8(1), 55-67.

Iswantiningtyas, V., & Wulansari, W. (2018). Pengembangan model penilaian pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal pendidikan usia dini, 12(2), 361-370.

Kurahman, T., & Setyaningrum, V. (2025). Pengaruh metode Project Based Learning (PJBL) melalui projek 3R terhadap sikap peduli lingkungan peserta didik kelas 5 di SD/MI. Borobudur Educational Review, 5(1), 133-148.

Maghfiroh, N. (2018). Pelaksanaan Pembiasaan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Anak Usia Dini di TK Muslimat NU Diponegoro 106 Watumas Purwokerto Utara. Unpublished Undergraduate thesis. Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.

Markowitz, D. M., Laha, R., Perone, B. P., Pea, R. D., & Bailenson, J. N. (2018). Immersive virtual reality field trips facilitate learning about climate change. Frontiers in psychology, 9, 2364.

Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. The Cambridge handbook of multimedia learning, 41(1), 31-48.

Nugraha, W. S., & Rachmawati, A. (2023). Pengaruh Media Animasi Terhadap Karakter Peduli Lingkungan Siswa SD Kelas 3 Pada Pembelajaran IPA. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3).

Nurulaeni, F., & Suhada, N. N. (2024). Environmentally Caring Characters in Students Through Animated Videos Assisted by the Canva Application. Journal of Innovative Science Education, 13(2), 47-54.

Permatasari, D., Latip, A., & Purnamasari, S. (2024). Implementasi Media Powtoon Berbasis Sosio-Scientific Issues pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Meningkatkan Kesadaran Lingkungan Siswa. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 9-17.

Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan media video animasi pada pembelajaran siswa kelas IV di sekolah dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1), 9-19.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452-457.

Agustin, S. E., Yandari, I. A. V., & Yuhana, Y. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi edpuzzle pada materi bangun datar kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 119-128.

Pribadi, B. A. (2019). Media & Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Purwanti, K. Y., & Suryani, E. (2018). Pengaruh Discovery Learning dengan Pendekatan Scientific Berbantuan Powtoon terhadap Motivasi dan Kemampuan Berpikir Kritis. JANACITTA, 1(1).

Sahabuddin, E. S., & Dirawan, G. D. (2022). Green School-Based Animation Video Media In Increasing Student's Awareness Of The Environment. International Journal of Elementary Education, 6(3), 386-392.

Salsabila, A., Martini, M., & Mahdiannur, M. A. (2024). Penerapan Media Edpuzzle Berbantuan Model Pembelajaran Open Inquiry Terhadap Kesadaran Lingkungan Terkait Fenomena Limbah Plastik. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 4(1), 433-446.

Singh, R., Sharma, P., & Kaur, G. (2022). The Impact of Video-Based Learning on Student Engagement and Academic Performance: A Study in Higher Education. International Journal of Educational Technology, 9(2), 45–56.

Slavin, R. E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice (12th ed.). Pearson Education.

Smiciklas, M. (2023). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Que publishing.

Asmahasanah, S., Supriatna, I., & Hanifah, I. (2022). PROBLEMATIKA GURU DALAM MENERAPKAN VIDEO PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS RENDAH DI SD AL–AZHAR SYIFA BUDI CIBINONG. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(2), 114-120.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.

Widiasih, R., Widodo, J., & Kartini, T. (2018). Pengaruh penggunaan media bervariasi dan motivasi belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 2 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 103-107.

Wuryanti, U., & Kartowagiran, B. (2016). Pengembangan media video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter kerja keras siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, (2), 123228.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.