PENGUATAN SIKAP NASIONALISME MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SEKOLAH INTERNASIONAL (Studi pada Secondary School di Singapore Piaget Academy Solo Raya)

Eka Sari, Yusuf Ali

Abstract

The results of research are as follows: (1) the implementation of the reinforcement of nationalism attitudes through Civic Education learning on Secondary School at Singapore Piaget Academy of Solo Raya has run well through the phases of planning, implementation, and assesment as indicated in the learning process that the indicators of nationalism attitudes are always implanted to the learners’ minds, which includes: (a) Indonesian language, (b) knowledge of nationality, (c) domestic product consumption, (d) professionalism, (e) upholding unity and integrity, (g) giving priority to the public interest, (h) building of sense of brotherhood, and (i) participation; and (2) the constraints include substantial and technical ones. The former consist of the students’ low interest and the teacher’s low pedagogical competency. Meanwhile, the latter include the less time for the learning process.

Keywords : LNationalism, Civicl Education, Internationall School

Full Text:

PDF

References

Arikunto, S. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Herniwati. 2011. Menanamkan Nilai Nasionalisme melalui Pembelajaran PPKn PTK pada Siswa Kelas VI SDN 88 Perumnas UNIB Bentiring. Jurnal Kependidikan Triadik, 14(1), 84-91.

Kusaeri & Suprananto. 2012. Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Majid, A. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sagala, S. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sutopo, H. B. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Sebelas Maret University Press.

Suwandi, S. 2009. Model Assesmen dalam Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS.

Usman, M. U. 2004. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Winarno. (2013). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan, Isi, Strategi, Penilaian. Jakarta: Bumi Aksara.

Peraturan Perundang-Undangan

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Peraturan Menteri Nasional Pendidikan Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peratura Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 68 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.