Pelatihan pembuatan Batik Jumputan dan sosisalisasi strategi pemasaran bagi kelompok PKK di Desa Pojok

Bambang Harjito, Dionysius Deva Andraresa Kumara, Nur Ayni Fitri, Alfina Raditia Aulia, Alifio Radia Paradis, Herliana Sari Widiyani, Pramesti Ayu Pitaloka

Abstract

Pojok Village, Tawangsari, Sukoharjo Regency is one of the villages that has yet to develop much in entrepreneurship. Because of this, the village government continues to support various activities in the field of entrepreneurship, such as MSME workshops and outreach, as well as the establishment of a village-level MSME community they recently wanted to do. Therefore, to support this activity, the UNS KKN Team in Pojok Village also assisted the government program by holding Jumputan Batik Marketing Strategy Socialization and Jumputan Batik Making Training to provide business ideas well as training to inspire Pojok Village business enthusiasm. The implementation method is to conduct educational socialization first to provide an understanding of jumputan batik and its potential from an economic perspective and then be given training in jumputan batik making. After the socialization and training were carried out, it was discovered that the participants better understood how to make and market jumputan batik. This is evidenced by the data obtained through questionnaires filled out by the participants before and after the activity. The analysis results show that the percentage of participants' knowledge has increased from below the 50% conformity point to above 50%.

Full Text:

PDF

References

Amanah, A. (2014). Sejarah Batik Dan Motif Batik di Indonesia. Seminar Nasional Riset Inovatif II, 2.

Andansari, D., & Nadir, M. (2020). Eksplorasi Pewarnaan Beberapa Jenis Kain Menggunakan Pewarna Alami Jolawe Dan Secang Dengan Fiksasi Tawas, Baking Soda Dan Jeruk Nipis. Jurnal Kreatif : Desain Produk Industri Dan Arsitektur, 4(2). https://doi.org/10.46964/jkdpia.v4i2.70

Dirgantari, P. D., Hurriyati, R., Masharyono, M., Firdausi Sulaksana, R. D. I. Z., Hidayat, Y. M., & Widjadjanta, B. (2022). Strategi Digital Marketing dalam menumbuhkan Startup Jastip Indonesia- Jepang. Jurnal Abmas, 22(2). https://doi.org/10.17509/abmas.v22i2.52933

Dwie, Y. (2019). Pembuatan Batik Jumputan Desa Kalikatar. Penamas Adi Buana, 2(2).

Elita Tarihoran, J., Ika Mardiani, M., Dwi Putri, N., Sari Novareila, R., Sofia, A., & Farida Adi prawira, I. (2021). Pentingnya Sosial Media Sebagai Strategi Marketing Start-Up Di Indonesia. Kreatif : Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 9(1). https://doi.org/10.32493/jk.v9i1.y2021.p72-78

Hastuti, W. K. (2020). Pengaruh Pengetahuan Literasi Digital Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Di Surakarta. In Skripsi.

Kalikatir, D. I. D. (2019). Pembuatan Batik Jumputan. Penamas Adi Buana, 2.

Malau, H. (2018). Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional Sampai Era Modernisasi Global.

Musripah. (2019). Penggunaan Pewarna Alam Sebagai Inovasi Ramah Lingkungan Pada karya Batik Ikat. Seminar Nasional Seni Dan Desain: Reinvensi Budaya Visual Nusantara, September.

Pramono, S., Sabana, S., & Haldani, A. (2021). Kain Batik Sebagai Bentuk Komunikai dalam Proses Pertukaran Tanda dan Makna Sosial Studi Kasus Batik Go Tik Swan. Prosiding Seminar Nasional Desain ….

Priangani, A. (2023). Memperkuat manajemen pemasaran dalam konteks persaingan global. Jurnal Kebangsaan, 2(4), 1–9.

Putri, R. A. (2017). Penggunaan Pewarna Alami Daun Sirih Gading pada Kombinasi Batik Tulis dan Teknik Jumputan. In Seminar Nasional Seni dan Desain 2017.

Sani, D. S., Kusumastuti, A., & Sagita, A. (2021). Penggunaan Zat Pewarna Alami Dari Benalu Pohon Petai Sebagai Alternatif Pewarna Batik. Fashion and Fashion Education Journal, 10(2). https://doi.org/10.15294/ffej.v10i2.16721

Sejati, D. I., Wahidah, N., Mucharif, T., Saemayaroh, S., Daniarso, I. P., Hantari, I. A., Kurniawan, M., Perdana, B. S., Wildan, M., & Ifa, K. R. (2023). Literasi dan Pendampingan Penyusunan Laporan Keuangan UMKM Manufaktur Batik di Pekalongan. Jurnal Inovasi Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.54082/jippm.204

Suryandani, W., & Muniroh, H. (2019). Tinjauan Literasi Keuangan pada UMKM Batik Tulis Lasem. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 2.

Suryaningsum, S., Irhas Effendi, M., Widowati Tanjung, R., Hendri Gusaptono, R., Luna Murdianingrum, S., & & Nida Maharani, A. (2019). Roadmap Perbatikan Nusantara dalam Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Industri Kerajinan Dan Batik 2019 Yogyakarta, 08 Oktober 2019.

Tarihoran, J. E., Mardiani, M. I., Putri, N. D., Novareila, R. S., Sofia, A., & Prawira, I. F. A. (2021). Pentingnya Sosial Media Sebagai Strategi Marketing Start-Up di Indonesia. KREATIF: Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 9(1).

Taufiqoh, B. R., Nurdevi, I., & Khotimah, H. (2018). Batik Sebagai Warisan Budaya Indonesia. Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra.

Viona, N., & Suprayitno, G. S. (2021). Penggunaan Pewarna Alami Pada Batik Jumputan Untuk Mengurangi Pencemaran Lingkungan. Folio, 2(2).

Yanette, E. R. F., Hendrawan, A., & Sekar F, A. Y. (2021). Pengaplikasian Pewarna Alami Kulit Bawang Merah pada Batik. E-Proceeding of Art & Design, 8(4).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.