The Development of SketchCa-based Animated Video Learning Media for Building Utility Construction Learning

Aditia Nur Rahman, Lilis Widaningsih, Indah Susanti

Abstract


The development of digital technology today is increasingly opening up opportunities for teachers to develop interactive learning media. So far, the use of learning media that utilises various digital applications has not been widely developed to assist students in understanding teaching materials and maximising digital literacy. This study aims to develop a SketchCa-based animated video learning media on cut-out image material in the Building Utility Construction subject in class XI, Department of Building Modeling and Information Design. The research method used is research and development (R & D). The development of this animated video learning media uses SketchUp and Canva software applications. The data collection technique in this study used a media and technology expert validation sheet. This research is still developing to obtain relevant media results from product feasibility tests by media and technology experts. This paper describes the stages of instructional media design and a literature review to analyse how this SketchCa-based animation media contributes to learning.


Keywords


SketchCa-Based Animation Video; Learning Media; Research and Development

Full Text:

PDF
rticle

References


Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19. doi: https://doi.org/10.19184/ jukasi.v5i1.8010

Apriadi, H. (2021). Video Animasi Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 173. doi: https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.3621

Arnold, R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga ( JPTN ), 06(1), 145–150. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/25565/23439

Bhirawa, W. (2015). Penggunaan Google Sketch Up Software Dalam Merancang Kopling Flens. Jurnal Teknologi Industri, 4(1), 1–7.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. In Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-19650-3_2438

Cahyanto, P. N., & Handayani, K. D. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA VISUAL 3 DIMENSI SKETCHUP PADA MATERI PELAJARAN MENGGAMBAR POTONGAN RUMAH SEDERHANA SATU LANTAI KELAS XI TEKNIK GAMBAR BANGUNAN SMK NEGERI 3 SURABAYA. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 2(2).

Daryanto. (2015). Media Pembelajaran. PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Fisabilillah, F. F. N., & Sakti, N. C. (2021). Pengembangan Video Animasi Sebagai Upaya Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Materi Perpajakan di Sekolah Menengah Atas. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1271–1282. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/562

Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. In Media Pembelajaran.

Kamlin, M., & Keong, T. C. (2020). Adaptasi Video dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5(10), 105–112. doi: https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i10.508

Karim, I. Z. I. (2018). PENGEMBANGAN GAME EDUKASI DENGAN PROGRAM REN’PY UNTUK SISWA SMK NEGERI 6 BANDUNG. Universitas Pendidikan Indonesia.

Munir. (2017). Pembelajaran Digital. CV Alfabeta.

NURDYANSYAH. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF. UMSIDA Press. doi: https://doi.org/10.21070/2019/978-602-5914-71-3

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Pendidikan & Ekonomi, 8(1), 19–35. doi: https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Pramudito, A. (2013). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO TUTORIAL PADA MATA PELAJARAN KOMPETENSI KEJURUAN STANDAR KOMPETENSI MELAKUKAN PEKERJAAN DENGAN MESIN BUBUT DI SMK MUHAMMADIYAH 1 PLAYEN (Vol. 53, Issue 4). UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA.

Prasetyo, S. D., & Widjaja, A. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE MENGGUNAKAN MEDIA 3D SKETCHUP PADA KOMPETENSI DASAR MEMBUAT GAMBAR POTONGAN SESUAI TANDA PEMOTONGAN DI KELAS X DPIB SMKN 2 SURABAYA Syambada Dwi Prasetyo Abstrak. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1.

Rusman, Kurniawan, D., & Riyana, C. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. PT RajaGrafindo Persada.

Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media pembelajaran : hakikat, pengembangan, pemanfaatan dan penilaian. CV Wacana Prima.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN DASAR LISTRIK DAN ELEKTRONIKA. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79–85. doi: https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261

Titania, T., & Widodo, S. (2018). PELAJARAN MEKANIKA TEKNIK KELAS X DESAIN PEMODELAN DAN INFORMASI BANGUNAN DI SMK N 2 YOGYAKARTA PENDAHULUAN Kemajuan dunia pendidikan merupakan salah satu tolak ukur untuk dapat memajukan suatu bangsa . Pendidikan pada saat ini diharapkan dapat meningkatk. II(2). doi: https://doi.org/10.21831/jpts.v2i2.36343




DOI: https://doi.org/10.20961/jiptek.v16i1.67731

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Aditia Nur Rahman, Lilis Widaningsih, Indah Susanti

View My Stats

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.