ANALYSIS OF PREPARATION NATIONAL STANDARDS OF EDUCATION SUPPORT CURRICULUM IMPLEMENTATION OF SMK NUSAWUNGU CILACAP IN EFFORTS TO IMPROVE GRADUATE QUALITY

Dhias Prastawo Adi, Budi Harjanto, Ngataou Rohman

Abstract

The rapid growth of technology causes increases competition, so an improvement in the quality of education was needed. This study aims to determine the readiness of the SNP in supporting the curriculum applied in vocational high schools. The method used is a quantitative method that uses a closed questionnaire as an instrument. The sample used was 54 respondents taken from teachers and staff. Data validity techniques used are expert judgment and empirical testing. The results of the study concluded that the readiness of the SNP in supporting the curriculum implemented at SMK Negeri Nusawungu was satisfying. The level of achievement of the application of each educational standard in supporting the curriculum is as follows; (1) readiness of teacher and staff standards is perfect, (2) preparation of exceptional facilities and infrastructure standards, (3) readiness of management standards is perfect. Thus, schools, industries, and governments need to conduct evaluations and follow up on the fulfillment of school SNPs to improve the quality of education as required by the workforce and to be able to compete globally.

Keywords

educator and educational personnel standards, facilities and infrastructures standards, management standards, vocational graduates quality

Full Text:

PDF

References

Agolla, J. E. (2018). Human Capital in the Smart Manufacturing Industry 4.0 Revolution, 2, 64. https://doi.org/10.5772/32009

Ali, Muhamad. (2013). Analisis Kesiapan SMK RSBI dalam Peningkatan Daya Saing Lulusan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Kayode, A., Kajang, T. J., & Anyio, S. F. (2016). Human Resource Development and Educational Standard in Nigeria, (January).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Revitalisasi Pendidikan Vokasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Rencana Strategis Direktorat Pembinaan SMK 2015-2019. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Kompetensi Lulusan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Isi Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Proses Pembelajaran Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Penilaian Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Pendidik dan Tenaga Kependidikan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Sarana dan Prasarana Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Pengelolaan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 34 Tahun 2018 tentang Standar Biaya Operasi Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Jawa Tengah. (2017). Laporan Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah Pemetaan Mutu Pendidikan LPMP Jawa Tengah. Semarang: Disdakmen Kemdikbud.

Malik, Oemar H. (1990). Pendidikan Tenaga Kerja Nasional, Kejuruan, Kewiraswastaan, dan Manajemen. Bandung: PT. Citra Aditya Bhakti.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2018. Standar Nasional Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.

Salinan Instruksi Presiden Nomor 9 Tahun 2016. Revitalisasi Sekolah Menengah Kejuruan dalam Rangka Peningkatan Kualitas dan daya Saing Sumber Daya Manusia Indonesia.

Siregar, Syofian. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta.

Sodiq. 2017. Evaluasi Penjaminan Mutu Pendidikan di SMK Negeri 1 Magelang. Universitas Negeri Yogyakarta. (Diakses pada tanggal 27 Februari 2019).

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

United Nations Development Program. 2017. Human Development Index and Its Components. http://www.hdr.undp.org/en/composite/HDI (diakses tanggal 17 Februari 2019 pukul 06:21)

You, A., Be, M. A. Y., & In, I. (2017). Vocational education development strategy to improve quality of human resources in dealing with Asean Economic Community Vocational Education Development Strategy to Improve Quality of Human Resources in Dealing With Asean Economic Community, 030047(October 2016). https://doi.org/10.1063/1.4965781

Refbacks

  • There are currently no refbacks.