Penerapan Aplikasi Quizizz sebagai Metode Evaluasi dalam Pembelajaran Digital Marketing

Aulia Fitriyani

Abstract

Interest is one of the things that can affect a person's learning. A person interested in a subject will naturally feel happy to participate in the study. When a person feels happy, it will be easier to understand the material being taught so that learning outcomes will be maximum. The evaluation of learning determines student learning outcomes. As a facilitator, the teacher must be able to make learning fun. The Quizizz application is a web tool that can be used as an exciting and fun learning evaluation medium. This study aims to know students' perceptions of the application of Quizizz as an evaluation method in creating a pleasant learning atmosphere to increase students' interest in learning, especially in Digital Marketing subjects.

Full Text:

PDF

References

[1] Febrianti, S., Nursafwa, H., Arifin, B., Hayati, I., & Zailani, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah Di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 48-57. https://doi.org/10.56114/al-ulum.v2i1.115

[2] Reski, N. (2021). Tingkat Minat Belajar Siswa Kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2485-2490. https://doi.org/10.47492/jip.v1i11.496

[3] Supriyono, S. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48. https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48

[4] Purba, L. S. L. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay-two stray (TS-TS) terhadap hasil belajar dan aktivitas belajar siswa pada pokok bahasan koloid. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 1(2), 137-152. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains/article/view/239/175

[5] Marti’in, Wicaksono, L., & Purwanti, P. (2019). ANALISIS TENTANG RENDAHNYA MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI SMA NEGERI 5 PONTIANAK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(7), 425-436. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v8i7.33958

[6] Wahidmurni, A. M., & Ridho, A. (2010). Evaluasi Pembelajaran: Kompetensi dan Praktik. Yogyakarta: Nuha Letera.

[7] Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29-39. http://repository.uki.ac.id/id/eprint/2628

[8] Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 55-66. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.335

[9] Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas media pembelajaran aplikasi quizizz secara daring terhadap perkembangan kognitif siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2). https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038

[10] Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran quizizz untuk pembelajaran jenjang pendidikan dasar dan menengah di Bengkulu. Kependidikan, 2(25). http://jurnal.umb.ac.id/index.php/kependidikan/article/view/567

[11] Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 81-88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

[12] Solviana, M. D. (2020). PEMANFAATAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DI MASA PANDEMI COVID-19: PENGGUNAAN FITUR GAMIFIKASI DARING DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PRINGSEWU LAMPUNG UTILIZATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: USE OF ONLINE GAMIFICATION FEATURES AT THE MUHAMMADIYAH PRINGSEWU LAMPUNG UNIVERSITY. In Journal of Biology Education Research (Vol. 1, Issue 1). http://ejournal.metrouniv.ac.id/index.php/Al-Jahiz

[13] Henry, S. 2010. Cerdas dengan Game. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

[14] Mulatsih, B. (2020). Penerapan aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizizz dalam pembelajaran kimia di masa pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16-26. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/129/171

[15] Balasubramanian, K. (2017). Moving towards borderless and limitless classroom: Blending Skype, Nearpod and Quizizz applications in the teaching and learning. Proceedings Of The International University Carnival On E-Learning (Iucel) 2017 (hal. 93). Bandar Baru Nilai: Centre for Global Open Access Learning. Diambil kembali dari http://creativecommons.org/licences/by-sa/4.0

[16] Huisman, M. (2018, May). Formative Assessment and the Impact on Student Learning. Dipetik Agustus 19, 2018, dari https://nwcommons.nwciowa.edu/education_ masters/86/

[17] Suharsono, A. (2020). Penggunaan aplikasi Quizizz dalam pelatihan dasar CPNS Kemenkeu generasi milenial. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(1), 60-66. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i1.1915

[18] Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ|, 4(2), 163-173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

[19] Panggabean, S., & Harahap, T. H. (2020). Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Quizizz Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 78-83. https://doi.org/10.30743/mes.v6i1.3143

[20] Anggraini, W., Santi, A. U. P., & Gery, M. I. (2020, October). Pemanfaatan aplikasi quizizz untuk tematik dalam pembelajaran jarak jauh kelas III di SDN Kebayoran Lama Utara 07 Pagi. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/download/8839/5188

[21] Kalahatu, M. F. (2021). Persepsi peserta pelatihan dasar terhadap penggunaan quizizz sebagai metode evaluasi pembelajaran. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(01), 163-178. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i01.1228

[22] Firdaus, C. B. (2019). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika di MTs Ulul Albab. Journal On Education, 2(1), 191-198. https://doi.org/10.31004/joe.v2i1.298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.