Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Prezi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Kolaborasi Pada Materi Alat Optik

Nur Afifah Muthmainnah, Widha Sunarno, Rini Budiharti

Abstract

The research aims to: (1) Improve the understanding of the concept of students with the prezi-aided discovery learning model (2) Increase the ability of students to collaborate with the Prezi-assisted Discovery Learning model. The research was designed using the Kemmis and Mc. Taggart models and was conducted in two cycles. Data collection techniques use test, interview, observation, and documentation/study techniques. Data analysis techniques use qualitative and quantitative analysis. Data validation techniques use instrument validation and triangulation techniques. The research resulted in the application of a prezi-aided discovery learning model on the material Optical Tools was able to improve the understanding of the concept, but has not improved the ability of collaboration of students of class XI MIPA 1 State High School 5 Surakarta teaching year 2021/2022. The percentage of knowledge proficiency increased from 31.43% with the average student score of 65.49 in the pre-cycle to 80% with an average score of 81.4 in the first cycle, and 91.43% in the second cycle with a mean score of 87,51. In terms of collaborative skills improved from pre-recycle 50% to 88,57% in the I cycle and increased in the II cycle to 100%.

Keywords

optical tools; discovery learning; scientific approach; Prezi Software

References

Arifah, U., & Saefudin, A. A. (2017). Menumbuhkambangkan kemampuan pemahaman konsep matematika dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 263–272.

Aziz, A., Rokhmat, J., & Kosim. (2015). "Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah dengan metode eksperimen terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas X SMAN 1 Gunungsari ". Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, I(3), 200–204.

Burais, L., Ikhsan, M., & Duskri, M. (2016). Peningkatan kemampuan penalaran matematis peserta didik melalui model discovery learning. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 77–86.

Erina, R., & Kuswanto, H. (2018). Pengaruh model pembelajaran instad terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif fisika di SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 202–211.

Febriani, S., Taufik, M., & Verawati, N. N. S. P. (2019). Pengaruh model guided discovery learning dengan metode eksperimen terhadap hasil belajar fisika peserta didik MAN 1 Mataram ditinjau dari gaya belajar VAK. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(1), 82–90.

Istikomah, D. A., & Jana, P. (2018). Kemampuan pemahaman konsep matematis mahapeserta didik melalui pendekatan pembelajaran saintifik dalam perkuliahan aljabar matrik. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 927–932. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/view/2222

Kawuri, M. Y. R. T., & Fayanto, S. (2020). Penerapan model discovery learning terhadap keaktifan dan hasil belajar peserta didik kelas X MIPA SMAN 1 Piyungan Yogyakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.36709/jipfi.v5i1.9919

Kristanti, Y., Subiki, S., & Handayani, R. (2016). Model pembelajaran berbasis proyek (project based learning model) pada pembelajaran fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 122–128.

Muhamad, N. (2016). Pengaruh metode discovery learning untuk meningkatkan representasi matematis dan percaya diri peserta didik. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 9–22.

Nurjanah, S., Rudibyani, R. B., & Sofya, E. (2020). Efektivitas LKPD berbasis discovery learning untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan penguasaan konsep peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 9(1), 27–41. https://doi.org/10.23960/jppk.v9.i1.202003

Nurwati, A. (2014). Penilaian ranah psikomotorik peserta didik dalam pelajaran bahasa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2), 385–400.

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95.

Royani, A. (2017). Penerapan teknik pembelajaran kooperatif NHT dalam meningkatkan pemahaman tentang bumi bagian dari alam semesta. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(3), 294–311.

Saenab, S., Yunus, S. R., & Husain. (2019). Pengaruh penggunaan model project based learning terhadap keterampilan kolaborasi mahapeserta didik pendidikan IPA. Jurnal Biology Science & Education, 8(1), 29–41.

Saparuddin, Imam Prasetyo, T., & Mahanal, S. (2018). Improving students’ collaboration skills as teacher candidates through lesson study-based JiRQA learning strategy. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 4(2), 599–608.

Savitri, R. W., & Susilaningsih, E. (2019). Analisis ketercapaian kompetensi dasar peserta didik melalui pembelajaran predict, observe, explain. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(2), 2395–2403.

Sudjana, N. (2017). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Rosdakarya.

Widyastuti, D., Kartini, T., & Kantun, S. (2020). Penggunaan media prezi untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik pada materi jurnal penyesuaian perusahaan dagang (studi kasus pada kelas XII IPS 2 SMAN 4 Jember tahun ajaran 2018/2019). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(1), 171–177.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.