KOMERSIALISASI PADA PRODUKTIVITAS LEMBAGA KEUANGAN MIKRO

Nanette Indira Wibowo, Deny Dwi Hartomo

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of commercialization on the productivity of MFIs in Indonesia by using variable profitability consisting of proxies ROA, ROE, NIM and variable liabilities consisting of proxies size of the loan portfolio and leverage. The research is explanatory research with purposive sampling technique in MFIs in Indonesia to use data sources Microfinance Information Exchange from 2010-2015. The samples used in this study were 40 rural banks.

Results showed that the profitability and liabilities simultaneously significant positive effect on Yield Rate. And partially, ROE ROA NIM significant positive effect on Yield Rate with a significance level of 5%, 5% and 5%. While the loan portfolio positive effect was not significant to Yield Rate, and leverage negative effect not significant to Yield Rate.

 

Keywords: productivity, microfinance institutions, profitability, liabilities

Full Text:

PDF

References

Anggraini, Fr. Reni Retno. 2006. Pengungkapan Informasi Sosial Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Informasisosial Dalam Laporan Keuangan Tahunan (Studi Empiris Pada Perusahaan-Perusahaan Yang Terdaftar Di Burs Efek Jakarta). Ikatan Akuntan Indonesia: Simposium Nasional Akuntansi.

Bank Indonesia. 2004. Peraturan Bank Indonesia No. 6 / 10/ PBI / 2004 Tentang Sistem Penilaian Kesehatan Bank Umum. www.bi.go.id

Bank Indonesia. 2004. Surat Edaran Bank Indonesia No. 6/23 / DPNP Perihal Sistem Penilaian Tingkat Kesehatan Bank Umum Tanggal 31 Mei.Bank Indonesia. Jakarta.

Brigham, Eugene F Dan Houston, Joel F. 2001. Manajemen KeuanganBuku 1 (terjemahan). Jakarta: Erlangga.

Brigham, Eugene F Dan Houston, Joel F. 2001. Manajemen KeuanganBuku 2 (terjemahan). Jakarta: Erlangga.

Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Fahrizal, Helmy. 2013. Pengaruh Return On Assets (ROA), Return On Equity (ROE) Dan Investment Opportunity Set (IOS) Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Jenis Consumer Goods Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Halloway, Rashid. Chisty, Muhammad. 2011. Commercialization And Changes In Capital Structure In Microfinance Institutions. Journal Of Managerial Finance Vol. 37 No. 5.

Hartini dan Kartasapoetra, G. 1992. Kamus Sosiologi Dan Kependudukan. Jakarta: Bumi Aksara.

Muchdarsyah, Sinungan. 1993. Dasar-Dasar Manajemen Kredit. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurjanah, Widiyanti. 2010. Pengaruh Net Profit Margin Dan Leverage Operasi Terhadap Tindakan Pemerataan Laba Pada Perusahaan Automotif Yang Tercatat Di Bursa Efek Indonesia. Surabaya: Universitas Pembangunan Nasional ”Veteran” Jawa Timur.

Riyanto, Bambang. 2008. Dasar-Dasar Pembelanjaan Perusahaan. Cetakan Keenam, Edisi Keempat. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta

Roberto, Akyuwen. Suthapa, I Dewa Gede. 2011. Teori Keuangan Mikro Di Indonesia. Yogyakarta: Sekolah Pascasarjana UGM.

Susilo, Y. Triandaru A, Sigit.Santoso, Totok Budi. 2000. Bank Dan LembagaKeuangan Lainnya. Jakarta: Salemba Empat.

Wahidahwati. 2002. Pengaruh Kepemilikan Manajerial Dan Kepemilikan Institusional Pada Kebijakan Hutang Perusahaan: Sebuah Perspektif Theory Agency.Jurnal Riset Akuntansi Indonesia, Vol. 5 No. 1, Januari: 1-16.

Weston, J.F. Dan Copland, T.E. 1997. Manajemen Pendanaan. Edisi 9 (terjemahan). Jakarta: Penerbit Bina Rupa Aksara.

www.ojk.go.id

www.mixmarket.org/mfi/country/indonesia

Refbacks

  • There are currently no refbacks.