SEDUCTION DAN SIMULAKRA PADA LAYANAN SPAYLATER
Abstract
“Buy Now Pay Later” service based on digital financial applications is increasingly being famous in Indonesia. One of them is SPaylater which was originally a financial loan for shopping on the Shopee application and is increasingly being used to pay for consumption-based on the merchant. SPaylater adopted the credit card method with several innovations such as faster and easier submissions, also the payment can be paid in installment. Employing qualitative method and hermeneutic approach, this paper collects data through observation and library research. It was written to debunk the operative of seduction and simulacra in SPaylater's service features. SPaylater contained several seduction patterns so that the middle and lower classes are willing to use credit facilities in carrying out consumption activities. SPaylater service offered easy registration, discounts, free shipping coupons and cash back as seduction to attract users to use the payment method. SPaylater was a simulacra in a digital ecosystem. It was potentially entrap the user into consuming activity without realizing their financial reality. It was potentially also to trap the user in a prolonged cycle of debt and cause greater financial problems in the long term.
Keywords: SPaylater, Shopee, Seduction, Simulacra.
Abstrak
Layanan “Beli Sekarang Bayar Nanti” berbasis aplikasi keuangan digital semakin marak di Indonesia. Salah satunya adalah SPaylater yang pada awalnya menjadi pinjaman keuangan untuk belanja pada aplikasi Shopee dan semakin meluas untuk bisa digunakan membayar pada toko fisik berbasis konsumsi dan jasa. SPaylater mengadopsi cara kerja kartu kredit dengan inovasi yang memungkinkan calon pengguna melakukan pengajuan secara lebih cepat, mudah, dan pembayaran yang bisa dicicil. Dengan menggunakan metode kualitatif dan pendekatan hermeneutik, tulisan ini mengambil data melalui pengamatan dan studi pustaka. Tulisan ini bertujuan untuk membongkar selubung seduction dan simulakra pada fitur layanan SPaylater. SPaylater memuat beberapa pola seduction agar masyarakat kelas menengah dan bawah bersedia menggunakan fasilitas kredit dalam melakukan aktivitas konsumsi. Layanan SPaylater menawarkan kemudahan pendaftaran, potongan harga, kupon gratis ongkos kirim dan kembalian tunai sebagai seduction untuk menarik minat pengguna menggunakan metode pembayaran ini. SPaylater merupakan simulakra dalam ekosistem digital yang berpotensi membuat pengguna terlena untuk berbelanja tanpa menyadari realitas keuangan mereka. Ini berpotensi untuk menjebak pengguna dalam siklus utang yang berkepanjangan serta menyebabkan masalah keuangan yang lebih besar dalam jangka panjang.
Kata Kunci: Spaylater, Shopee, Seduction, Simulakra.
Full Text:
PDFReferences
Aftika, Sonia, Hanif, and Yulistia Devi. 2022. “Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Shopee Paylater ‘Bayar Nanti’ Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Uin Raden Intan Lampung Dalam Perspektif Bisnis Syariah.” REVENUE, Jurnal Manajemen Bisnis Islam 3(1):87–106.
Baudrillard, Jean. 1995. Simulacra And Simulation. Michigan: University of Michigan Press.
Baudrillard, Jean. 2001. Seduction. Vol. 4. edited by B. Singer. Montreal: CTHEORY BOOKS.
Cooper, Harris M. 1988. “Organizing Knowledge Syntheses: A Taxonomy of Literature Reviews.” Knowledge in Society 1(1):104–26. doi: 10.1007/BF03177550.
Damayanti, F. D. W., and C. Canggih. 2021. “Pengaruh Penggunaan Pembayaran Shopeepay Later Terhadap Perilaku Konsumsi Islam Generasi Milenial Di Surabaya.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 7(03):1880–88. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v7i3.2872.
Damayanti, Nur Laili, and Medhy Aginta Hidayat. 2019. “Hiperreality Of Social Media: A Phenomenology Study of Self Confession of Housewives of Facebook Users.” The Journal of Society and Media 3(2):261. doi: 10.26740/jsm.v3n2.p261-277.
DSInnovate. 2021. Fintech Report 2021 - The Convergence of (Digital) Financial Services. Jakarta.
DSResearch. 2021. Indonesia Paylater Ecosystem Report 2021 New Way to Pay. Jakarta.
Hapsari, Retno Ayu. 2022. “Perilaku Konsumsi Mahasiswa Dalam Penggunaan Shopee Pay Later Dilihat Dari Perspektif Ekonomi Syariah.” Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Iszati, Wuri. 2021. “Hiperrealitas Shopee Paylater Sebagai Gaya Hidup (Studi Kasus Pada Remaja Di Kota Malang).” Universitas Muhammadiyah Malang.
Lee, Martyn J. 1993. Consumer Culture Reborn. London: Routledge.
Luthar, Breda, and Maruša Pušnik. 2021. “Intimate Media and Technological Nature of Sociality.” New Media and Society 23(5):1257–77. doi: 10.1177/1461444820912387.
Putri, Fanny Anggraeny, and Sri Setyo Iriani. 2020. “Pengaruh Kepercayaan Dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Pinjaman Online Shopee PayLater.” Jurnal Ilmu Manajemen 8(3):818. doi: 10.26740/jim.v8n3.p818-828.
Putri, Namira Maulida Eka, and Andarini Sonja. 2022. “Pengaruh Self Control Dan Financial Attitude Terhadap Financial Management Behavior Pengguna Layanan Buy Now Pay Later.” Jurnal Ekonomi Akutansi Dan Manajemen 21(1):60–74. doi: https://doi.org/10.19184/jeam.v21i1.30594.
Ridwan, Harnina, Masrul Masrul, and Juhaepa Juhaepa. 2018. “Komunikasi Digital Pada Perubahan Budaya Masyarakat E-Commerce Dalam Pendekatan Jean Baudrillard.” Jurnal Riset Komunikasi 1(1):99–108. doi: 10.24329/jurkom.v1i1.17.
Ritzer, George. 2005. Enchanting A Disenchanted World: Revolutionizing The Means of Consumption. 2nd ed. California: Pine Forge Press.
Salamah, Ummu. 2022. “The Effect Of Shopee Paylater On Student Consumption Behavior.” Review of Multidisciplinary Education, Culture and Pedagogy (Romeo) 1(3):21–24. doi: https://doi.org/10.55047/romeo.v1i3.229.
Sari, Rahmatika. 2021. “Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce Di Indonesia Rahmatika Sari.” Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi 7(1):44. doi: https://doi.org/10.35313/jrbi.v7i1.2058.
Sidabutar, Iin Cristin. 2020. “Pengaruh Kepuasan Pengguna Fitur Shopee Paylater Terhadap Loyalitas Pelanggan.” Universitas Sumatra Utara.
Stewart, Jon. 2016. Kierkegaard’s Influence on the Social Sciences, Volume 13. Oxon: Routledge.
Utami, Alvi Raihan. 2022. “The Effect of Using Shopee Paylater Payments on The Cosumption Behavior and Impulsive Buying of English Education Students.” Jurnal Pustaka Ilmu 2(5):1–6.
Refbacks
- There are currently no refbacks.