FROG DANCE: ART LEARNING FOR HYPERACTIVE AUTISM CHILDREN

Tri Wahyu Martiningsih, Fabiola Dharmawanti, Warih Handayaningrum

Abstract

The purpose of this study was to analyze the strategy and learning outcomes of frog dance in hyperactive autism childrens at Inclusive PAUD Anggrek Mandiri school in Situbondo. The approach of this study is a qualitatif study with interview and observation as tools research. The participations of this study are two autism childrens. The result shows that learning strategy of frog dance performed by teacher using storytelling and imitation method with group model in inclusion class. Frog-dance learning’s results improved on the development of physical, intellectual, social, and emotional aspects.  

Keywords

Dance Learning; Autism; Hyperactive

Full Text:

PDF

References

ASA. 2 April, 2014. Panduan Sadar Autisme. Katalog, hlm 1

American Dance Therapy Association (ADTA), 2014. "What is Dance/movement Therapy?" .www.adta.org. diakses pada tanggal 4 Januari 2014.

Betty, April. 2013. Taming Tidal Waves: A Dance/Movement Therapy Approach to Supporting Emotion Regulation in Maltreated Children. 35:39–59. American Journal Dance Therapy.

Direktorat Pembinaan TK dan SD. 2008. Pengembangan Kemampuan Motorik Kasar Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. 2004. Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Taman Kanak-Kanak Dan Raudlatul Athfal. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.

Fadlillah, Muhammad. 2012. Desain Pembelajaran PAUD. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Freundlich, Bonnie Mako;Pike, Lynn M;Schwartz, Vera. 1989. Dance and Music for Children with Autism. 60, 9. ProQuest Education Journals.

Geniofam. 2010. Mengasuh dan Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta: Garailmu.

Hartono. 2011. Pembelajaran Tari Anak Usia Dini. Semarang: Unnes Press.

Iriaji. 2010. Handout Perkuliahan Strategi Pembelajaran Seni. Malang: UNM

Milyartini, Rita dan Reni Haerani. 2003. Studi Kasus Pembelajaran Tari Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Kemampuan Sosial Siswa Autis. 450-460. Jurnal Cakrawala Pendidikan.

Permendiknas Nomor 58 tahun 2009 tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.

Permendiknas Nomor 70 tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik

Purwatiningsih dan Harini, Ninik. 2004. Pendidikan Seni Tari-Drama di TK-SD. Malang: Universitas Negeri Malang.

Rachmi, Tetty. 2011. Modul Keterampilan Musik dan Tari. Jakarta: Universitas Terbuka.

Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasonal.

Uno, Hamzah B. 2009. Model Pembelajaran; Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.