MODALITAS SEBAGAI PERANTI SISTEM APPRAISAL DALAM TEKS IKLAN KULINER KHAS SEMARANG DI MEDIA INTERNET

Nanik Setyawati, Riyadi Santosa, Sumarlam Sumarlam, Dwi Purnanto

Abstract

Persuasive power in the language of advertising can be reflected in the structure of words, phrases, or clauses in the contents of written or spoken advertisements. Most ad text uses verbal and nonverbal symbols to convey the intent and purpose. The use of language in advertising is adjusted to the needs and to achieve the purpose of the ad. Linguistic research specifically looking at appraisal devices in culinary text advertisements on the internet has an important role in uncovering the ideology of their makers. Through appraisal device studies, especially modalities in ad text on the internet media will be able to know and understand the attitude of advertisers towards the reality that surrounds them, namely their assessment of the advertised goods and the assessment of their environment. This qualitative research refers to Sudaryanto's opinion in providing data and data analysis. Provision of data using the method of referencing and note taking. Data analysis methods and techniques use the method of sharing with basic techniques, namely techniques for direct elements; while the advanced technique uses the technique of fade and dressing techniques. Through a series of analyzes, it was found that there was a use of modality: intentional, epistemic, deontic, and dynamic in the culinary ad text typical of Semarang.

Keywords

appraisal; culinary ad text; modality; internet

Full Text:

PDF

References

Aisyah, Siti Nur. (2019). Modalitas Bahasa Indonesia dalam talk show Mata Najwa. Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa & Sastra Indonesia Belajar Bahasa, 4(2), 161 – 240.

Alwi, Hasan. (1992). Modalitas dalam Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Kanisius (Anggota IKAPI).

Amrullah, Firda; dkk. (2020). Modalitas dalam teks berita hoaks: kajian linguistik sistemik fungsional. Jurnal Ilmu Budaya, 8(1), 37 – 45.

Arifin, Zaenal. (2000). Pemakaian bahasa dalam iklan berita dan papan reklame. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Cahyadi, Teguh Dwi. (2015). Kata kerja bantu modal sebagai pengungkap modalitas bahasa Inggris dan padanannya dalam Bahasa Indonesia. (Tesis tidak diterbitkan). Yogyakarta: S-2 Ilmu Linguistik, Universitas Gadjah Mada.

Chaer, Abdul. (1994). Linguistik umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Charmilasari. (2018). Modalitas pada wacana kelas: kajian linguistik sistemik fungsional. Jurnal Onoma, 4(2), 138 – 156.

Creswell, John W. (2015). Penelitian kualitatif & desain riset: memilih di antara lima pendekatan. Alih Bahasa oleh Ahmad Lintang Lazuardi. Dari Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (2013). Cetakan 1. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Faradi, Abdul Azis. (2015). Kajian modalitas linguistik fungsional sistemik pada teks debat Capres-Cawapres pada Pilpres 2014 – 2019 dan Relevansinya dengan Pembelajaran Wacana di Sekolah. RETORIKA, 1(2), 233 – 249.

Gardjito, Murdijati; Rhaesfaty Galih Putri; & Swastika Dewi. (2016). Profil struktur, bumbu, dan bahan dalam kuliner Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Jefkins, Frank. (1994). Periklanan. Edisi Ketiga. Jakarta: Erlangga.

Karsana, Deni. (2015). Mengurai dilema modalitas dalam bahasa Kaili (parse dilemma modality in Kaili Language), Majalah Ilmiah Bahasa dan Sastra SALINGKA, 12(2), 175 – 182.

Khaofia, Suci. (2018). Modalitas sebagai realisasi makna interpersonal dalam Mata najwa on Stage “Semua karena Ahok”, Prasasti: Journal of Linguistics, 3(2), 222 – 234.

Kompasiana.com. (2015, 24 Juni). “Sejarah kuliner Semarang”. Diakses 22 Maret 2018, dari https://www.kompasiana.com/ardhi.dikka/ 5530004b6ea83406038b4634/sejarah-kuliner-semarang.

Kridalaksana, Harimurti. (1993). Kamus linguistik. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Martin, J.R. & David Rose. (2007). Working with discourse: meaning beyond the clause. London & New York: Continuum.

Moleong, Lexy J. (2010). Metodologi penelitian kualitatif: edisi revisi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Musdolifah, Ari. (2018). Keterangan modalitas dalam berita “Alexis yang Terus Exis” pada Majalah Tempo Edisi 29 Januari – 4 Februari 2018, Jurnal BASA TAKA, 1(1), 1 – 10.

Oktavianti, Ikmi Nur; Prayogi, Icuk. (2018). Realisasi temporalitas, aspektualitas, dan modalitas dalam bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia. Adabiyyāt, 2(2), 181 – 201.

Prihantoro, Edy; Fitriani, Dinda Rakhma. (2015). Modalitas dalam teks berita media online. Prosiding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil), 6, 17 – 25.

Santosa, Riyadi. (2017). Metode penelitian kualitatif kebahasaan. Surakarta: UNS Press.

Sudaryanto. (2015). Metode dan aneka teknik analisis bahasa: pengantar penelitian wahana kebudayaan secara linguistis. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma APPTI Asosiasi Penerbit Perguruan Tinggi Indonesia.

Surakhmad, Winarno. (1990). Pengantar penelitian ilmiah: dasar, metode, dan teknik. Bandung: Tarsito.

Wiratno, Tri. (2018). Pengantar ringkas linguistik sistemik funsional. Cetakan I. Yogyakarta: Pustaka Pelajar (Anggota IKAPI).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.