USAHA SEKOLAH DALAM MENGATASI SISWA YANG MEMBOLOS (Studi Kasus pada Siswa Kelas X di SMA Muhammadiyah 4 Kartasura Sukoharjo)

S. Sundari, Agus Prasetyo

Abstract

This study aims to describe the school's efforts in dealing with students who are truant in SMA Muhammadiyah 4 Kartasura Sukoharjo. This type of research is a qualitative single case study with strategy. Data source this study is the informant, places, events, and documents. Using data collection techniques interviews, observation, and documentation. To test the validity of the data in this study using triangulation techniques and sources. The data have been compiled, analyzed the use of interactive models, Miles and Huberman. . The results of this research proves that the cause of the students truant because of two factors, namely the internal and external factors. Internal factors include the motivation and ability of students. External factors include family circumstances, the influence of friends, school rules and the teaching and learning activities. Action handling school students truant by involving caregivers, community, and all the components of the school.

Keywords

school, student, ditching

Full Text:

PDF

References

Alboukordi, Sajad., Nazari, Ali Muhammad., Nouri Robabeh. 2012. Predictive Factors for Juvenile Delinquency: The Role of Family Structure, Parental Monitoring and Delinquent Peers. International Journal of Criminology and Sociological Thepry. Vol. 5 No 1. Halamab 770-777.

Aryati, Fathah Nur. (2015). Identifikasi Faktor Penyebab Perilaku Membolos dan Alternatif Pemecahannya pada Siswa Kelas IV di SD Negeri 1 Purbalingga Kidul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 15 Tahun ke IV Agustus 2015. Yogyakarta: UNY.

Aunurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Bungin, Burhan. (2008). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Darajat, Sakiyah. (1973). Membina Moral Remaja di Indonesia cetakan kedua. Jakarta: Bulan Bintang.

Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunarsa, Singgih. (1990). Psikologi Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Gunawan, Ary H. (2000). Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisis Sosiologi tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Irena. (2011). Hubungan Antara Konsep Diri dan Frekuensi Membolos Sekolah pada Siswa SMK X Jakarta Barat. Jurnal Psikologi Volume 9 Nomor 2, Desember 2011. Jakarta: Fakultas Psikologi Universitas Esa Unggul.

Kartono, Kartini. (1991). Bimbingan bagi Anak dan Remaja yang Bermasalah. Jakarta: Rajawali Press.

Nazarudin. (2007). Manajemen Pembelajaran Implementasi Konsep, Karakteristis, dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umus. Yogyakarta: Sukses Ofset.

Sarwono, Sarlinto. (2010). Psikologi Remaja. Jakarta: Rajawali Pers.

Simandjuntak. (1981). Pengantar Kriminologi dan Patologi Sosial. Bandung: Tarsito.

Strauss, Anselm dan Corbin, Juliet. (2009). Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Willis, Sofyan S. (2005). Remaja & Masalahnya (Mengupas Berbagai Bentuk Kenakalan Remaja seperti Narkoba, Fre Sex, dan Pemecahannya). Bandung: Alfanbeta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.