PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING MELALUI LAWATAN SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH DAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS XI IPS 1 SMA NEGERI 1 WURYANTORO KABUPATEN WONOGIRI TAHUN 2015/2016

Yudaningsih Y., Sariyatun S., Leo Agung S.

Abstract

This research aims to know whether the model application of Discovery Learning through visiting historical places can increase historical consciousness and learning acchievement of students  class XI IPS 1 SMANegeri 1 Wuryantoro, Wonogiri  in 2015/2016 academic year.

This research method is a Classroom Action Research consists of three cycles with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. This research subyect was class XI IPS 1 SMA Negeri Wuryantoro, Wonogiri as many as 26 students. The data collection technique used tests, observation, interviews, documentation, and questionnaires. The data analysis technique used the analysis techniques of descriptive qualitative.

The results of the research showed based on test results, obtained historical conciousness of  students on the first cycle with an average value of 73.58 and classical passing grade 61,53%, the second cycle with an average value of 74.62 and classical passing grade 73,07%, and the third cycle  with an average of 77.45 and classical passing grade 92,31%. While the students’ learning achievements obtained  in the first cycle with an average value of 73.58 and classical passing grade 51,85%, the second cycle with an average value of 76.65 and classical passing grade 76,92%, the third cycle with the average value at 80.23 with the achievement of 88,40% passing grade .

The application of  discovery learning model through visiting historical places can increase historical consciousness and learning achievement of students.

Keywords

Model Of Discovery Learning, Visiting Historical Places, Historical Consciousness, Student Achievement

Full Text:

PDF

References

Aman, 2011. Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogjakarta: Penertib Ombak.

Arends, R.I., 2007. Learning to Teach, Belajar Untuk Mengajar buku 2, Terjemahan oleh Helly Prajitno Soetjipto, dan Sri Mulyantini Soetjipto, 2008, Yogyakarta, Pustaka Pelajar.

Arikunto,Suharsimi.2008.Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Basuki Wibawa. 2004. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Depdiknas.

Budhisantoso, 1985, Pemikiran Tentang Pembinaan Kesadaran Sejarah; Dalam Pengembangan Kebudayaan Nasional Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional Proyek Pembinaan Kesadaran dan Penjernihan Sejarah.

Djamarah, Syaiful Bahri, 2006. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru (Surabaya: Usaha Nasional).

Hartati, Endah Sri. 2007. Pemanfaatan Museum, Monumen Perjuangan, Makam Pahlawan, dan Saksi Sejarah sebagai Sumber Sejarah. Makalah Seminar Peningkatan Pembinaan Kesadaran Sejarah Bagi Generasi Muda, Subdin, Kebudayaan Dinas P dan K Provinsi Jawa Tengah di Kabupaten Semarang.

Illahi, Muhammad Takdir, 2012. Pembelajaran Discovery Strategy dan Mental Vocational Skill; Tutorial Inspiratif bagi para pembelajar . Jogjakarta: DIVA press.

Kuntowijoyo. 1995. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Benteng Budaya.

Lestariningsih, Amurwani Dwi. 2007. Lawatan Sejarah Sebagai Program Strategis Dalam Meningkatkan Kesadaran Sejarah. Makalah Seminar Nasional (Tidak diterbitkan). Unnes: Semarang.

Markaban. 2006. Model Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Penemuan Terbimbing. Jogjakarta: Departemen Pendidikan Nasional Pusat Pengembangan dan Penataran Guru Matematika.

Nasution, S. 2005. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sagala, Saiful. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Suprijono, Agus. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Suryo, Djoko. 1989. Historika; Kesadaran Sejarah, Sebuah Tinjauan. Surakarta: Program Pascasarjana, FPS IKIP Jakarta KK. Universitas Sebelas Maret Surakarta. Nomer 2 Tahun I, 1989.

Suwangsih, Erna dan Tiurlina. 2006. Model Pembelajaran Matematika. Bandung: UPI Press.

Suyatno Kartodirdjo. 2000. “Teori dan Metodologi Sejarah dalam Aplikasinya”, dalam Historika, No. 11 Tahun XII. Surakarta: Program Pascasarjana Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Jakarta KPK Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Syah, Muhibbin. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta; Bumi Aksara.

Widja. 1989. Sejarah Lokal Suatu Perspektif Dalam Pengajaran Sejarah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Winataputra. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Balim, A., G. 2009. The Effect of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skill. Egitim Arastimalari-Eurasian Journal of Educational Research, 35, 1-20.

Yang, etc. 2010. The Effectiveness of Inductive Discovery Learning in 1:1 Mathematics Classroom. Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education. Putrajaya, Malaysia: Asia-Pacific Society for Computers in Education.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.