Analisis Lalu Lintas Terhadap Kapasitas Jalan Jolotundo Kota Semarang

Agustina Wardani, Willy Anastasya Ilonka

Abstract

Road capacity is the ability of road sections to accommodate ideal traffic flow or volume in a certain unit of time, expressed in the number of vehicles passing through a certain road section in one hour. The purpose of this study is to determine the performance of road traffic by calculating passing vehicles, road geometric conditions and environmental conditions. The study conducted in this research is conducted on the Jolotundo road section of Semarang city with the aim of calculating capacity and level of service, namely by conducting surveys (starting from 06.00 - 09.00 and 15.00 - 18.00), the data obtained are traffic volume data, vehicle speed and road geometric data. The data processing was carried out using the 1997 Indonesian Road Capacity Manual (MKJI) method where the degree of saturation (DS) as an indicator of traffic behavior on the Jolotundo section of Semarang City. From the results of the survey data processing, the capacity value on this road section is 1543.25 smp/hour and the level of service at LOS C with a value of 0.49, which means that the traffic volume on the Jolotundo road section currently has a stable flow, but the speed and movement of vehicles are controlled.

Keywords

traffic capacity, traffic volume, degree of saturation, Jolotundo street.

Full Text:

PDF

References

Abdullah, A. PENGARUH PARKIR PADA BADAN JALAN TERHADAP KINERJA RUAS JALAN (STUDI KASUS: RUAS JALAN TEUKU UMAR PONTIANAK). Jurnal Teknik Sipil, 15(1).

Amahoru, J., Waas, R. H., & Molle, G. T. (2020). Analisa Pengaruh Aktivitas Pasar Terhadap Kinerja Ruas Jalan (Studi Kasus Pada Ruas Jalan Pantai Mardika Kota Ambon). Manumata: Jurnal Ilmu Teknik, 6(2), 72-82.

Badan Pusat Statistik Kota Semarang, 2021, Laju Pertumbuhan 2018 – 2020, https://semarangkota.bps.go.id/indicator/12/112/1/laju-pertumbuhan.html diakses tanggal 12 November 2022.

Destiyanto, R. R., Widodo, S., & Sulandari, E. (2016). Analisis Kinerja Lalu Lintas di Jembatan Landak. JeLAST: Jurnal PWK, Laut, Sipil, Tambang, 2(2).

Dewi, I. P. (2021). ANALISIS KINERJA TINGKAT PELAYANAN RUAS JALAN R. SUKAMTO KOTA PALEMBANG (Doctoral dissertation, 021008 Universitas Tridinanti Palembang).

Dispendukcapil Kota Semarang, 2021, Jumlah Penduduk Kota Semarang, https://www.dispendukcapil.semarang.go.id diakses tanggal 27 Oktober 2022.

Direktorat Jenderal Bina Marga, 1997, Manual Kapasitas Jalan Indonesia, Departemen Pekerjaan Umum Jakarta

Hawinuti, R. (2018). Pengaruh Keberadaan Pasar Sungai Lulut Terhadap Kinerja Jalan Martapura Lama KM. 05. Jurnal Gradasi Teknik Sipil, 2(1), 10-19.

Ida Bagus Dedy Sanjaya, 2016, Pengaruh Hambatan Samping Terhadap Kinerja Ruas Jalan Raya Sesetan, Skripsi, Universitas Udayana, Denpasar.

Kurniawan, S. (2017). Analisa Hambatan Samping Terhadap Tingkat Pelayanan Jalan Raya (Studi Kasus: Sepanjang 200 M Pada Ruas Jalan Imam Bonjol Kota Metro). TAPAK (Teknologi Aplikasi Konstruksi): Jurnal Program Studi Teknik Sipil, 6(1).

Meutia, S., Saleh, S. M., & Azmeri, A. (2017). ANALISIS KEMACETAN LALU–LINTAS PADA KAWASAN PENDIDIKAN (STUDI KAUS JALAN POCUT BAREN KOTA BANDA ACEH). Jurnal Teknik Sipil, 1(1), 243-250.

Miharso, T. (2020). OPTIMALISASI INTENSITAS PENERANGAN JALAN UMUM (PJU) DI JALAN JOLOTUNDO KOTA SEMARANG. Universitas Semarang.

Novalia, C., Sulistyorini, R., & Putra, S. (2016). Analisa dan solusi kemacetan lalu lintas di ruas jalan kota (studi kasus jalan Imam Bonjol-jalan Sisingamangaraja). Jurnal Rekayasa Sipil dan Desain, 4(1), 153-162.

Patunrangi, J. (2011). Analisa Kinerja Jalan Pendekat pada Beberapa Jembatan di Kota Palu (Studi Kasus: Jembatan Palu I, II, III dan IV). Jurnal REKAYASA dan MANAJEMEN TRANSPORTASI, 1(1).

PUTRO, P. D. G. (2010). EVALUASI KINERJA RUAS JALAN (Studi Kasus Jalan Ikhlas Samping Pasar Darurat Kota Magelang) (Doctoral dissertation, UAJY).

Rauf, H., Sendow, T. K., & Rumayar, A. L. (2015). Analisa Kinerja Lalu Lintas Akibat Besarnya Hambatan Samping Terhadap Kecepatan dengan Menggunakan Regresi Linier Berganda (Studi Kasus Ruas Jalan dalam Kota pada Segmen Jalan Lumimuut). Jurnal Sipil Statik, 3(10).

Tamin, O.Z., 2000. Perencanaan dan Pemodelan Transportasi Penerbit Institut Teknologi Bandung, Bandung

Ulya, H. (2020). DAMPAK PERUBAHAN PENGGUNAAN LAHAN UNTUK JALAN KOLEKTOR JOLOTUNDO TERHADAP AKTIVITAS SOSIAL-EKONOMI PENDUDUK DI KELURAHAN SAMBIREJO KECAMATAN GAYAMSARI KOTA SEMARANG TAHUN 2013 – 2018. Universitas Negeri Semarang.

Wyllianto, A., & Primantari, F. L. (2021). ANALISIS HAMBATAN SAMPING TERHADAP TINGKAT PELAYANAN JALAN. Surakarta Civil Engineering Review, 1(1), 1-8.

Yasa, I. M. T., & Sutapa, I. K. (2004). Pengaruh Hambatan Samping Terhadap Kapasitas Ruas Jalan Cokroaminoto Denpasar.

Yunianta, A. (2006). Pengaruh Manuver Kendaraan Parkir Badan Jalan Terhadap Karakteristik Lalu Lintas Di Jalan Diponegoro Yogyakarta (Doctoral dissertation, program Pascasarjana Universitas Diponegoro).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.