Kajian Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Produk Teh Tubruk dan Teh Celup di Kota Surakarta
Abstract
Tea is a plantation commodity in Indonesia. Tea planting in Java is in Bogor, Garut, Purwakarta, and Banyuwangi. Tea packaging products are divided into loose tea and tea bags. There are various brands with different characteristics. Based on the above phenomenon, this study aims to analyze consumer preferences for the attributes of loose tea and tea bags in Surakarta City. Surakarta City was chosen because there is tea with its own characteristics, namely ginastel, and there are various brands of loose tea and tea bags in Surakarta City. This study is descriptive, using primary and secondary data, purposive sample collection methods with observation and interviews using questionnaires. The analysis tools used Chi Square, Mann Whitney, and Multiattribute Fishbein. Consumer preferences for loose tea products are 60 grams in size, very fragrant, slightly bitter astringent taste, chocolate density, long brewing (> 2 minutes), and easy to store. Consumer preferences for tea bags are 40 grams in size, slightly fragrant, astringent taste, light brown density, quick brewing (<1 minute), and easy to serve. Comparison of attributes of loose tea and loose tea on the attributes of aroma, taste, ease of brewing, density, and practicality of tea is significant, but comparison of attributes of loose tea and loose tea on the attribute of tea packaging size is not significant. The attributes that consumers consider most are the taste of loose tea and the practicality of loose tea.
Full Text:
PDFReferences
Antika, L., Mukhlis, A., Qadri, M. A. (2024). Pengaruh Kecerdasan Interpersonal terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas X Man 2 Langkat. Jurnal Pendidikan dan Kependidikan. 4(1), 43-53. DOI: https://doi.org/10.61721/educandumedia.v4i1.454 Artaya¹, I. P., Baktiono, R. A., & Kamisutara, M. (2019) Mengukur Perbedaan Tingkat Kepuasan Pengguna Perangkat Seluler dan Non Seluler Menggunakan Pendekatan Uji Mann Whitney-U. Research Gate, February. doi:10.13140/RG.2.2.27655.65442 Astuti, R., Sari, S. P., (2025). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Beban Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Pamulang. Journal of Research and Publication Innovation. 3(1), 1039-1049. Baskoro, M. A. (2023). Pemanfaatan Daun Kemangi dan Teh Sebagai Pengharum Ruangan Aromaterapi. Jurnal Pengabdian Nasional, 3(6), 31-38. Ismanto, A., & Julianda, T. (2018). Analisis Sikap Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Atribut Produk Karkas Ayam Pedaging Segar Di Pasar Tradisional Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Peternakan dan Veteriner Tropis, 8(2), 69-82. Kristiyani, C. D. (2024). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Produk Teh di Kabupaten Kulon Progo Dan Kabupaten Sleman Daerah Istimewa Yogyakarta. Disertasi. Tidak Diterbitkan. Institut Pertanian Stiper Yogyakarta. Maria, Y. M. (2015). GINASTEL CAFE (Doctoral dissertation, Universitas Ciputra Surabaya). Meriza, F., Aring Hepiana Lestari, D., & Soelaiman, A. (2016). Sikap Dan Kepuasan Rumah Tangga Konsumen Teh Celup Sariwangi Dan Sosro Di Bandar Lampung. Jurnal Ilmu Ilmu Agribisnis : Journal Of Agribusiness Science, 4(1), 67–75. Putri, D. D., Ulfin, I. (2015). Pengaruh Suhu dan Waktu Ekstraksi terhadap Kadar Kafein dalam Teh Hitam. Jurnal Sains dan Seni ITS, 4(2), 105-108. Rahardjo SA. (2017). Analisis Atribut yang Menjadi Preferensi Konsumen dalam Memilih Produk HOMDS Teh Hijau. PERFRMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis. 1(6): 739 745. https://journal.uc.ac.id/index.php/performa/article/view/402 Ramadhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara. Ramadhani, F., Barokah, U., Sutrisno, J. (2020). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Teh di Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 4(1), 21-29. Ramadhani, N. U., Wibawa, B. M., & Gunawan, J. (2019). Analisis Sikap Konsumen Perempuan terhadap Produk Green Skincare: Pendekatan Multiatribut Fishbein. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 8(1). https://doi.org/10.12962/j23373520.v8i1.41624 Rizki, A. F. (2022). Sejarah Pertehan di Jawa Tengah (Mulai Dari Perkebunan Hingga Pabrik) Tahun 1942-2020 (Doctoral dissertation, IAIN SYEKH NURJATI. S1 SPI). Subagyo, A., Sukandy, D. A., Jati, L. J. (2025). Pengaruh Digital Banking terhadap Perkembangan Layanan Bank (Studi Kasus Implementasi Aplikasi Livin’ By Mandiri Terhadap Transfer di Kota Mataram). Jurnal Ekonomi Bisnis. 2(1), 7-14. Syam, S. A., Haeruddin, M. I. W., Ruma, Z., Musa, M. I., Hasbiah, S., (2022). Pengaruh Preferensi Konsumen terhdap Keputusan Pembelian Produk pada Marketplace. Jurnal Majalah Ekonomi dan Bisnis, 18 (2): 73-79. Utami, A. O. (2010). Atribut Produk yang Mempengaruhi Konsumen Terhadap Pembelian Teh Celup danTeh Tubruk. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Wibowo, A. (2017). Uji Chi-Square pada Statistika dan SPSS. Jurnal Ilmiah SINUS, 4(2), 38. Zahdi, F. R., Suardy, W. (2024). Tinjauan Variasi Produk Vitamin Blackmores di PT. Enseval Putera Megatrading Bogor. Jurnal Aplikasi Bisnis dan Kesatuan, 4(1), 23-32. DOI: 10.37641/Jabkes.V4i1.1926
Refbacks
- There are currently no refbacks.