Model Pelayanan Administrasi Kependudukan Loket Desa Bebas Calo di Kabupaten Wonogiri

Ardita Dinda Isnaeni

Abstract

This study describes and examines several problems, first, in the implementation of population administration services at the Loket Desa in Wonogiri Regency are touts-free. Second, the model of population administration service at the Loket Desa that is free of touts that can be applied by the Population and Civil Registration Office of Wonogiri Regency. This research is a descriptive empirical research using an inductive approach. The types of data used in this study are primary and secondary data. Data collection techniques used through documentation studies, interviews and observations. The data analysis of this research is data reduction, data presentation, conclusion drawing and verification

The widespread use of touts' services are still found in population administration services. This happened because people feels that services in population administration must go through complicated and long bureaucratic procedures. In fact, as bureaucratic reforms and government policies progressed, population administration services became easy, simple and free. On the other hand, using the services of touts makes management costs expensive and becomes an illustration of the low quality of service. Based on these problems, we need a new innovation that is "INFO CEPAT, INFO KILAT", by utilizing the WhatsApp application with the automatic reply method and as a means that can be used to find information about village counter services and can conduct consultations on population document issues. Hoped with this innovation, that the Loket Desa innovation service can be free from touts.

Full Text:

PDF

References

Jurnal:

Abdullah, I., Husni, L., & Cahyowati, R. C. R. (2018). Pentingnya Dokumen Kependudukan Sebagai Wujud Hak Asasi Manusia. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 1, 1744-1753.

Cahyaningrum, A., & Nugroho, R. A. (2019). Inovasi Pelayanan melalui Aplikasi “Dukcapil Dalam Genggaman” oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Surakarta. Publikauma: Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 7(2), 103-115

Devi, N. K. (2020). Analisis maslahah mursalah terhadap praktik wakalah jasa calo pembuatan SIM di Kecamatan Balongpanggang Kabupaten Gresik (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Soraya, T., & Astuti, P. (2019). Inovasi Pelayanan Administrasi Kependudukan Secara Online di Kabupaten Pati. Journal of Politic and Government Studies, 8(04), 61-70

Syahribulan, S., Tolla, S. F., & Rizal, M. (2018). Fenomena Calo Liar. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 6(1), 53-63.

Widiyaningrum, W. Y. (2020). Kajian Teoritis: Strategi Pengembangan E-Government Dalam Pelayanan Administrasi Secara Daring. Pakuan Justice Journal Of Law, 1(2), 18-33.

Buku:

Miles, B. M. & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-Metoode Baru. Jakarta: UIP.

Saputra, T., & Astuti, W. (2018). Suara Pelayanan Publik (Reformasi Birokrasi Melalui Inovasi Pelayanan Publik). Surabaya : CV. Jakad Publishing.

Soekanto, S. (2014). Pengantar Penelitian Hukum. Jakarta : Universitas Indonesia Press.

Peraturan Perundang-Undangan:

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945

Undang-Undang No. 24 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Undang-Undang No. 23 Tahun 2006 tentang Administrasi Kependudukan.

Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 tentang pelayanan Administrasi Kependudukan secara daring

Keputusan Bupati Wonogiri Nomor 91 Tahun 2019 tentang Penetapan Telunjuk Sakti dan Anak Lantip sebagai Inovasi Layanan Administrasi Kependudukan di Kabupaten Wonogiri.

Keputusan Kepala Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Nomor 49 Tahun 2020 tentang Standar Pelayanan Administrasi Kependudukan Online Loket Desa/Kelurahan pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil

Internet:

Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Wonogiri. (2021). https://disdukcapil.wonogirikab.go.id/ (Diakses pada tanggal 14 Januari 2021 jam 14.50)

Kabupaten wonogiri. (2020). Ayo SKAK (Ayo segera kirim akta kematian). https://tuxedovation.inovasi.litbang.kemendagri.go.id/detail_inovasi/12658 (Diakses pada tanggal 15 Januari 2021 jam 11.35)

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.kemdikbud.go.id/ (Diakses pada tanggal 14 Januari 2021 jam 15.70)

Pendidikan Dan Pengajaran. (2014). Kajian Pendekatan Induktif-Deduktif & Berfikir Kreatif. http://skripsi-tarbiyahpai.blogspot.co.id/2014/09/kajian-pendekatan-induktif- deduktif.html , diakses pada tanggal 28 Maret 2021, jam 13.24) .

Setyawan, D. (2014). Kajian Analisis Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependudukan terhadap UUD 1945. https://www.kpai.go.id/berita/artikel/kajian-analisis-undang-undang-nomor-23-tahun-2006-tentang-administrasi-kependudukan-terhadap-uud-1945#:~:text=Selama%20ini%20pembuatan%20akte%20kelahiran,melalui%20sistem%20stelsel%20aktif%20penduduk. (Diakses tanggal 20 Februari 2021 jam 19.40)

Sonoharjo. (2019). Disdukcapil Wonogiri Mulai Sosialisasi Loket Online Untuk Desa/Kelurahan. http://sonoharjo.sideka.id/2019/04/08/disdukcapil-wonogiri-mulai- sosialisasi-loket-online-untuk-desa-kelurahan/ (Diakses pada tanggal 13 Januari 2021 jam 19.45)

Sudut Hukum. (2017). Pengertian Calo. http://suduthukum.com/2017/07/pengertian-calo.html (Diakses pada tanggal 20 Juni 2021 jam 08.57)

Zaky, Y. (2019). Calo, Percaloan, Makelar dan Birokrasi. https://www.dw.com/id/calo- percaloan-makelar-dan-birokrasi/a-49266658 (Diakses pada tanggal 16 Januari 2021 jam 15.40)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.