Penggunaan kantong nilai untuk meningkatkan kemampuan berhitung penjumlahan dan pengurangan pada peserta didik kelas I sekolah dasar

Yayuk Budiarti

Abstract

The purpose of this study was to improve the addition and subtraction arithmetic ability of the class IB students of SD Negeri Karanganyar 2 in the 2020/2021 school year. The form of this research is Classroom Action Research with 2 cycles consisting of 1 learning per cycle. The learning steps include planning, implementing actions, observing, and reflecting. The research subjects were IB class students consisting of 17 students, 5 male students and 12 female students. Data collection techniques used were observation, interviews, tests, and documents. The results of the research analysis in the first cycle showed that the average score of students who were above the KKM reached 72 with 59% classical completeness or as many as 10 students. Cycle II increased to 81 the average score with classical completeness 88% or as many as 15 students. The conclusion of this study is that the use of value bags can increase the ability to count addition and subtraction in class IB semester 1 students of SD Negeri Karanganyar 2 in the 2020/2021 academic year.

Keywords

value bag, ability, counting, elementary school

Full Text:

PDF

References

A Sadiman 1986 Media Pendidikan (Jakarta: Rajawali)

Basrowi, dkk 2002 Manajemen Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Insan Cendekia)

S Arikunto 2010 Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Bumi Aksara)

Kunandar 2008 Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru

(Jakarta : Raja Grafindo Persada

Arif S. Sadiman 2002 Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada)

Asep Jihad 2008 Pengembangan Kurikulum Matematika. (Yogyakarta: Multi Pressindo)

Arif Rohman 2009 Memahami Pendidikan dan Ilmu Pendidikan (Yogyakarta: LaksBang Mediatama Yogyakarta)

Moh. Uzer Usman 2005 Menjadi Guru Profesional (Bandung: PT. Remaja Rosda Karya)

Supinah dan Agus Dw 2009 Strategi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar (Yogyakarta: PPPPTKM)

Murtinem 2006 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN Kertasinduyasa 03 Brebes Dalam Pokok Bahasan Penjumlahan Dengan Teknik Menyimpan Melalui Alat Peraga Kantong Nilai Plastik Transparan (Skripsi tidak dipublikasikan. Semarang: UNNES)

Sri Anitah 2009 Media Pembelajaran (Surakarta: UNS Press)

Nyimas Aisyah, dkk 2007 Pengembangan Pembelajaran Matematika SD (Jakarta: Dirjen Dikti)

Echah, F.A.S. 2010 Peningkatan kemampuan berhitung penjumlahan dan pengurangan melalui permainan dengan alat peraga kantong nilai pada siswa kelas i sd negeri ii pracimantoro kabupaten wonogiri tahun ajaran 2009/2010.

K M Ulfa 2016 Peningkatan Kemampuan Berhitung Penjumlahan dan Pengurangan dengan Menggunakan Media Kantong Bilangan pada Siswa Kelas II SDN Sidorejo 02 Pagelaran (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Jannah, Z.R., 2011. Penggunaan media kantong nilai untuk meningkatkan penguasaan konsep penjumlahan dan pengurangan melalui model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) pada siswa kelas I SD Negeri I Pracimantoro Wonogiri Tahun Ajaran 2010/2011.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.