AN ANALYSIS OF VERBAL AND NON-VERBAL COMMUNICATION CAPABILITY OF ONE AUTISTIC SUFFERERS AT SEDAYU

Anik Astuti, Widyashanti Kunthara Anindita

Abstract

This study uses a study of linguistics from the point of view of psycholinguistics. This study aims to determine the analysis of verbal and non-verbal communication in one autistic sufferers in Sedayu Village.The research method used in this research is a descriptive qualitative research method and involves collecting data using observation and interview techniques. The theory used in this study is the theory of Leonard Bloomfield (1877-1949). This theory is a series of stimuli and responses that highlight verbal and non-verbal language behavior.This research is a field research that was conducted on March 11, 2022, March 13, 2022, March 15, 2022, and March 17, 2022 in Sedayu Village and obtained fourteen data points from various kinds of questions given to one autistic sufferers during observation and interviews. In this study, it was found that one of the autistic sufferers was observed to be able to communicate verbally, even though it was only one to two words and non-verbally, but not as well as normal people.

Keywords

Psycholinguistics, Verbal Communication, Non-verbal Communication, Autistic

Full Text:

PDF

References

References Andi Sahtiani Jahrir, Muh. Ibnu Al Qadri, Nurfadilah, Ms, W., Syahria, Amiruddin, & Rahmawati. (2021). Pengaruh Penggunaan Bahasa dalam Spanduk Lockdown Wilayah Terhadap Perilaku Sosial Masyarakat Pada Masa Pandemi Covid-19 di Kota Makassar. Journal of Chemical Information and Modeling, 2(1), 18–27. Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62. ChusnulKhotimah, R. A. (2019). Pengaruh Komunikasi Verbal Dan Nonverbal Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Ix Mts Ar- Rohman Tegalrejo. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Dardjowidjojo, S. (2005). Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia (D. Grafis (ed.); Kedua). Yayasan Obor Indonesia. Fatmawati, S. R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. Lentera, XVIII(1), 63–75. Kurniati, D. P. Y. (2016). Modul Komunikasi Verbal dan Non Verbal. In El-Harakah (Terakreditasi)(pp. 3–29). Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi Verbal Dan Nonverbal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(2), 83–98. Mahendratta, A. (2019). Komunikasi Verbal Dan Non Verbal Anak Kembar Identik Dalam Memelihara Kualitas Hubungan Saudara. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Natsir, N. (2017). Hubungan Psikolinguistik dalam Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa. Jurnal Retorika, 10(1), 20–29. Octavianti, M. (2016). Komunikasi Nonverbal Proksemik Di Rumah Tidak Layak Huni Meria Octavianti * Program Studi Manajemen Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Padjadjaran. Jurnal Kajian Komunikasi, 4, 10-27. Pujaastawa, I. B. G. (2016). Teknik wawancara dan observasi untuk pengumpulan bahan informasi. Universitas Udayana, 1–10. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penelitian_1_dir/8fe233c13f4addf4cee15c68d038aeb7.pdf Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1), 62–70. http://jurnalhikmah.staisumatera-medan.ac.id/index.php/hikmah/article/download/10/13 Ridwan, M., Ulum, B., Muhammad, F., & Indragiri, U. I. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 02(01), 42–51. Ryeo, P. J. (2019). Pemerolehan Bahasa Kedua (Bahasa Indonesia) Pada Anak Usia 2 Tahun. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 15–28. https://doi.org/10.52217/ksatra.v1i1.6 Sanati, I. (2016). Pola Komunikasi Verbal Dan Non-Verbal Antara Mahasiswa Asing Dengan Mahasiswa Lokal (Studi. Universitas Sebelas Maret. Sitompul, S. D. N. (2007). Susi Diriyanti Novalina Sitompul. 22–23. Tarigan, D. S. (2016). An Analysis Of Verbal And Nonverbal Communicating(Issue 110705035). Universitas Sumatra Utara. Taufik, R. R. (2015). Pengelolaan Pesan Non Verbal Pada Komunikasi Siswa Autis Di Slb Lob Abcde Cibiru Bandung. Jurnal Ilmu Komunikasi (J-IKA), II(1), 63–70. Valentina, E., & Sari, W. P. (2018). Studi Komunikasi Verbal dan Non Verbal Game Mobile Legends: Bang Bang. Ilmu Komunikasi Universitas Tarumanagara, 2(2), 300–3006. https://doi.org/10.24912/kn.v2i2.3899 Wijaya, E. (2017). Bentuk Komunikasi Nonverbal dan Verbal yang Dilakukan Seorang Gay untuk Saling Mengenali Sesamanya. Jurnal E-Komunikasi, 5(1), 1–11. http://publication.petra.ac.id/index.php/ilmu-komunikasi/article/view/6145/5642 Yani, N. F. (2017). Kemampuan Anak Penderita Autis Dalam Memahami Tindak Tutur Direktif : Tinjauan Pragmatik Klinis. Jurnal Retorika, 10(1), 43–48.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.