ANALISIS KESANTUNAN BERBAHASA DALAM ACARA KUNCUNG BAWUK TVRI JOGJA

Lia Kurnia, Kenfitria Diah Wijayanti, Favorita Kurwidaria

Abstract

This research aims to describe and explain the form of language politeness in the program Kuncung Bawuk TVRI Jogja. This research is a qualitative descriptive study. The approach used is a pragmatic approach. The data in this study are utterances containing language politeness, while the source of data in this study is the transcript of the dialogue in the program Kuncung Bawuk. The data collection technique was carried out by the listening method and the speaking method. The sampling technique used in this research is purposive sampling or certain considerations. The data validity test technique in this study used theoretical triangulation. The data analysis technique used in this research is content analysis technique. Based on the results of the research that has been done, the speech in the program Kuncung Bawuk TVRI Jogja, found the form of politeness in Javanese language as many as 23 data including: (a) the maxim of kurmat/respect as many as 10 data; (b) maxim andhap asor/humble as many as 3 data; (c) the maxim of empan papan/awareness of place as many as 6 data; and (d) the maxim of tepa slira/tolerance of 4 data.

Keywords

Language Politeness, Program, Kuncung Bawuk, TVRI Jogja

Full Text:

PDF

References

Agustina, Rara A & Novia Juita. (2019). Kesantunan Berbahasa Pembawa Acara Waktu Indonesia Timur di Net Tv. Jurnal Bahasa dan Sastra 6 (3).

Andini, I. (2014). Ketaksaan Tindak Tutur dalam Wacana Humor pada Acara Sentilan Sentilun di Metro Tv. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1 (13).

Astuti, Wiwiek D. (2017). Implikatur Percakapan dalam Gelar Wicara “Sentilan Sentilun” di Metro TV. Kandai, 13(2)

Azmi, N. (2016). Dampak Media Televisi terhadap Prilaku Sosial Anak. Scientiae Educatia, 3 (2).

Cahyani, D., & Rokhman, F. (2017). Kesantunan Berbahasa Mahasiswa dalam Berinteraksi di Lingkungan Universitas Tidar: Kajian Sosiopragmatik. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 44-52.

Chotimah, C., Untari, M.F., & Budiman, M.A. (2019). Analisis Penerapan Unggah Ungguh Bahasa Jawa dalam Nilai Sopan Santun. International Journal of Elementary Education, 3 (2).

Estiningrum, W. (2016). Penyimpanan Prinsip Kerjasama dalam Acara “Sentilan Sentilun” di Metro TV. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2 (1).

Falanta, AS. (2019). Analisis Kesantunan Berbahasa pada Segmen Talk Show Net TV dan Relevansinya dengan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas X SMP. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 1 (1).

Gunawan, F. (2013). Wujud Kesantunan Berbahasa Mahasiswa terhadap Dosen di Stain Kendari: Kajian Sosiopragmatik. Journal Arbitrer Vol 1 (1).

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal ashri Publishing

Jaufillaili. (2021). Analisis Bahasa Samar dalam Humor Komik Strip: Satu Kajian Pragmatik. Bandung: Media Sains Indonesia.

Pamungkas, S. (2016). Kesantunan Berbahasa pada Anak-anak Bilingual di Kabupaten Pacitan Jawa Timur: Kajian Pragmatik. Seminar Nasional Prasasti (Pragamatik: Sastra dan Linguistik), Hal 289-304

Pramujiono, A, dkk. (2020). Kesantunan Berbahasa, Pendidikan Karakter dan Pembelajaran yang Humanis. Tanggerang: Indocamp.

Pribadi, N.H., Sumarwati & Kurwidaria, F. (2018). Kesantunan Berbahasa pada Crita Cêkak dalam Majalah Jaya Baya sebagai Materi Ajar Bahasa Jawa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Sabdasastra, 2(2).

Rahadini, A.A., & Suwarna. (2014). Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Jawa di SMPN 1 Banyumas. Jurnal Lingtera, 1 (2), 136-144.

RSantoso, R. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Kebahasaan. Surakarta: UNS Press.

Sari, M. K. (2016). Peranan Pemilihan Strategi dan Stilistika dalam Iklan di Televisi. Rekam: Jurnal Fotografi, Televisi, dan Animasi, 11(1), 19.

Setiawan, H. (2017). Wujud Kesantunan Berbahasa Guru: Studi Kasus di SD Immersion Ponorogo. Jurnal Gramatika 3(2).

Sulistyo, E.T. (2013). Pragmatik Suatu Kajian Awal. Surakarta: UNS Press.

Sugiarti & Andalas, EF. (2020). Kesantunan dalam Keberagaman Paradigma Mutakhir Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya. Malang: UMMPress

Wardono, M.S., Santoso, A., & Suyitno, I. (2020). Prinsip Kesantunan Ujaran Berbahasa dalam Interaksi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5 (11), 1614-1622.

Yuliantoro, A. (2020). Analisis Pragmatik. Klaten: Unwidha Press.

Yusuf, M. (2017). Meode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.