Laboratorium Virtual Fisika dan Implikasinya pada Penguasaan Konsep Optik Mahasiswa

Gunawan Gunawan, Ahmad Harjono, Hairunnisyah Sahidu

Abstract

Abstract: The laboratory has an important role in the learning of physics. Tools and materials are limited often used as an excuse for not doing the lab activities. In addition, the characteristics of the most abstract concepts of physics that cause difficulties in teaching it to students. In this research, we have developed several virtual experiments on the concept of optics. Besides as an alternative to the limited laboratory equipment in LPTK, is also intended as a visualization media of concepts to make it easier to understand by students. The purpose of this study was to examine the effectiveness of a virtual laboratory to increase student’s mastery of optics concepts. This research includes research and development, which is divided into three stages: the preliminary study, model design, and testing models phase. The results showed that the virtual laboratory model effectively used in learning of physics. This is indicated by a higher increase in the mastery of the concept of the experimental class than the control class. The highest increase occurred in the concept of geometrical optics by 79.9%.

 

Keywords:  Virtual Laboratory, Mastery of Concepts, Optics

 

Abstrak: Laboratorium memiliki peranan penting dalam pembelajaran fisika. Alat dan bahan yang terbatas sering dijadikan alasan untuk tidak melakukan kegiatan laboratorium. Selain itu, karakteristik sebagian konsep fisika yang abstrak menimbulkan kesulitan tersendiri dalam mengajarkannya kepada mahasiswa. Dalam penelitian ini, kami telah mengembangkan beberapa eksperimen virtual fisika pada konsep optik. Selain sebagai alternatif terbatasnya peralatan laboratorium di LPTK, juga dimaksudkan sebagai media visualisasi konsep agar lebih mudah dipahami mahasiswa. Tujuan penelitian ini adalah menguji efektivitas laboratorium virtual terhadap peningkatan penguasaan konsep optik mahasiswa. Penelitian ini termasuk penelitian pengembangan, yang dibagi menjadi 3 tahap, yaitu: tahap studi pendahuluan, tahap pengembangan desain, dan tahap pengujian model. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model laboratorium virtual efektif digunakan dalam pembelajaran fisika. Hal ini ditunjukkan oleh lebih tingginya peningkatan penguasaan konsep kelas eksperimen dibandingkan kelas kontrol. Peningkatan tertinggi terjadi pada konsep optik geometri sebesar 79.9%.

 

Kata kunci: Laboratorium Virtual, Penguasaan Konsep, Optik

Full Text:

PDF

References

Burke, K.A. (1998). Developing and Using Conceptual Computer Animation for Chemistry Instruction. Journal of Chemical Education Vol. 75. Iowa State University.

Cheng, K., dkk. (2004). Using Online Homeworks Systems Enhances Student. Learning of Physics Concept in an Introductory Physics Course.American journal of Physics. 72 (11) 1447-1453.

Finkelstein, et.al. (2005). When Learning About the Real World Is Better Done Virtually: A Study of Subtituting Computer Simulations for Laboratory Equipment. Physics Education Research. APS (1) 1 – 8.

Finkelstein.N.D, et al. (2005). Can Computer Simulations Replace Real Equipment in Undergraduate Laboratories? The Physics Teacher.76. Pp.1-8.

Gunawan & Liliasari, (2012). Model Virtual Laboratory Fisika Modern untuk Meningkatkan Disposisi Berpikir Kritis Calon Guru. Jurnal Ilmiah Cakrwala Pendidikan, LPPMP UNY. Juni 2012, Th. XXXI, No. 2.185– 199.

Gunawan. (2015). Model Pembelajaran Berbasis ICT. Mataram: FKIP Unram Press.

McDermott. (1990). A Perspective on Teacher Preparation in Physics and Other Sciences. American Journal of Physics. Vol 58 No.8

McKagan et al. (2008). Developing and Researching PhET simulations for Teaching Quantum Mechanics. American Journal of Physics (76) 406 – 417.

Sinaradi, F. (1998). Menguji Kualitas Barang: Suatu Alternatif Model Pengajaran Sains, dalam Pendidikan Sains yang Humanistis. Yogyakarta: Kanisius.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Zamroni. (2001). Peran Kolaborasi Sekolah – Universitas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam di Indonesia. Makalah, disampaikan pada National Seminar on Science and Education. Faculty of Science and Mathematics. Bandung August 21, 2001.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.