Pengembangan Web Alofisika Sebagai Sumber Belajar Mandiri Untuk SMA/MA Kelas X Pada Pokok Bahasan Momentum dan Impuls

Riza Hayyuningtias, Joko Purwanto

Abstract

Abstract: This research aims to design a quality of alophysics web as a source of independent learning for Senior High School Class X based on expert judgment and student responses. The research belongs to Research and Development (R&D). This development is done using Plomp research model which includes 5 steps, namely (1) Prelimenary Investigation (2) Design (3) Realization/Construction (4) Evaluation and Revision (5) Implementation. These research instruments are validation sheet, Alophysics web quality assessment sheet, student response sheet. The quality of Alophysics web used 4 Likert scale and student response used Guttman scale, both are in checklist forms. The final result of this study is the web of Alophysics as a source of independent learning for Senior High School Class X on the subject of momentum and impulses. The quality of the web of Alophysics based on expert material assessment obtained a mean score of 3.2 with good category (B), media expert judgment obtained an average score of 2.9 with good category (B), and the physics teacher assessment obtained a mean score of 3.83 with the very good category (SB). At the implementation stage produces the responses of students agree (S) with a mean score of 1.00 in limited trials and 0.95 in broad trials.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendesain web alofisika yang berkualitas sebagai sumber belajar mandiri untuk SMA/MA Kelas X berdasarkan penilaian ahli dan respon peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development (R&D). Pengembangan dilakukan dengan menggunakan model penelitian Plomp yang meliputi 5 langkah yaitu (1) Prelimenary Investigation (2) Design (3) Realization/Construction (4) Evaluation and Revision (5) Implementation. Instrumen penelitian berupa lembar validasi, lembar penilaian kualitas web alofisika, dan lembar respon peserta didik. Penilaian kualitas web alofisika menggunakan skala Likert dengan skala 4 dan respon peserta didik menggunakan Guttman yang dibuat dalam bentuk checklist. Hasil akhir penelitian ini adalah web alofisika sebagai sumber belajar mandiri untuk SMA/MA Kelas X pada pokok bahasan momentum dan impuls. Kualitas web alofisika berdasarkan penilaian ahli materi diperoleh rerata skor 3,2 dengan kategori baik (B), penilaian ahli media diperoleh rerata skor 2,9 dengan kategori baik (B), dan penilaian guru fisika diperoleh rerata skor 3,83 dengan kategori sangat baik (SB). Pada tahap implementasi menghasilkan respon peserta didik setuju (S) dengan rerata skor 1,00 pada uji coba terbatas dan 0,95 pada uji coba luas.

Keywords

web alofisika, sumber belajar mandiri, momentum dan impuls

Full Text:

PDF

References

Anggraeni, Diah Maya, dkk. 2017. Miskonsepsi Siswa Pada Materi Momentum, Impuls, dan Tumbukan Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF). Vol. VI No.3, 2017. ISSN: 2302-4496.

Arsi, Fakhrizal dkk. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web untuk SMA Kelas X Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis. Prosiding Seminar Nasional dan Pendidikan Fisika (SNFPF). Volume V Nomor 1, 2014. ISSN: 2302-7827.

Gideon, Samuel. 2018. Peran Media Bimbingan Belajar Online “Ruangguru” Dalam Pembelajaran IPA Bagi Siswa SMP Dan SMA Masa Kini: Sebuah Pengantar. JDP. Volume XI Nomor 2, Juli 2018.

Hariadi, Bambang, dkk. 2016. Development of Web-Based Learning Application for Generation Z. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE). Vol.5 No.1, Maret 2016.

Khasanah, Uswatun. 2017. Pengaruh Strategi Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Pada Materi Momentum dan Impuls. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Mursalin. 2013. Model Remediasi Miskonsepsi Materi Rangkaian Listrik Dengan Pendekatan Simulasi PhET. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia.

Prasetyo, Banu, dkk. 2018. Revolusi Industri 4.0 dan Tantangan Perubahan Sosial. Prosiding SEMATEKSOS 3 "Strategi Pembangunan Nasional Menghadapi Revolusi Industri 4.0".

Savitri, Astrid. 2019. Revolusi Industri 4.0 Mengubah Tantangan Menjadi Peluang di Era Disrupsi 4.0. Yogyakarta: Genesis.

Plomp, Tj. 1997. Educational Design: Introduction. From Tjeerd Plomp (eds). Educational & Training System Design: Introduction. Design of Education and Training (in Dutch). Utrecht (the Netherlands): Lemma. Netherland: Faculty of Educational Science and Technology, University of Twente.

Plomp, Tjeerd & Wolde, J. van den. 1992. The General Model for Systematical Problem Solving.From Tjeerd Plomp (Eds.). Design of Educational and Training (in Dutch). Utrecht (the Netherlands): Lemma. Netherland: Faculty of Educational Science and Technology, University of Twente. Enschede the Netherlands.

Plomp, Tjeerd. 2013. Educational Design Research: An Introduction. Enschede: Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO).

Wasim, Javed. 2014. Web Based Learning. (IJCSIT) International Journal of Computer Science and Information Technologies, Vol. 5 (1) , 2014.

Widoyoko, Eko Putro. 2012. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.