PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA MAHASISWA BERBASIS PEMECAHAN MASALAH KOLABORATIF BERBANTUAN SIMULASI INTERAKTIF PADA MATERI TERMODINAMIKA

Arini Rosa Sinensis, Harry Firman, Ida Hamidah, Muslim Muslim

Abstract

Abstract:. This study aims to develop student worksheets (LKM) based on collaborative problem solving, LKM developed with the help of interactive simulations. The research method used is design and development research (DDR). The data collection technique uses a questionnaire to assess the readability and component of collaborative problem solving in the LKM developed. The research subjects were 9 7th semester students who had taken the thermodynamics course. The results showed that the readability component reached 85.7% with very good categories while the collaborative problem solving component reached 80% with good categories. Therefore, the  LKM used can be used as a media to facilitate and direct students to improve problem solving skills.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Lembar kerja mahasiswa (LKM) berbasis pemecahan masalah kolaboratif, LKM yang dikembangkan berbantuan simulasi interaktif. Metode penelitian yang digunakan adalah design and development research (DDR). Teknik pengumpulan data menggunakan angket untuk menilai keterbacaan dan komponen pemecahan masalah kolaboratif pada LKM yang dikembangkan. Subjek penelitian adalah 9 mahasiswa semester 7 yang telah menempuh matak uliah termodinamika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa komponene keterbacaan mencapai 85,7 % dengan katergori sangat baik sedangkan komponen pemecahan masalah kolaboratif mencapai 80% dengan kategori baik. Oleh karena itu, LKM yang digunakan dapat digunakan sebagai media untuk memfasilitasi dan mengarahkan mahasiswa untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah.

Keywords

Lembar Kerja Mahasiswa; Termodinamika; pemecahan masalah kolaboratif; simulasi interaktif

Full Text:

PDF

References

Akpınar, E. (2014). The use of interactive computer animations based on POE as a presentation tool in primary science teaching. Journal of Science Education and Technology. 23 pp 527-537. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-013-9482-4

Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): a framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), 25–41. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1203772.

Harding, S.-M. E., Griffin, P. E., Awwal, N., Alom, B. M., & Scoular, C. (2017). Measuring Collaborative Problem Solving Using Mathematics-Based Tasks. AERA Open, 3(3), 233285841772804. https://doi.org/10.1177/2332858417728046

Hesse, F., Care, E., Buder, J., Sassenberg, K., & Griffin, P. (2015). A Framework for Teachable Collaborative Problem Solving Skills. In Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 37–56). Dordrecht: Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9395-7_2.

Puranti widoretno, n. F. D. B. (2014). Pengembangan LKS dengan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Diagram Gaya Normal, Gaya Lintang, dan Momen Di Kelas X Tgb 1 SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 3(1/JKPTB/14)

Richey, R, & Klein, J D. (2007). Design and development research: Methods, strategies, and issues. Mahwah, New Jersey: London

Saregar, A. (2016). Pembelajaran pengantar fisika kuantum dengan memanfaatkan media phet simulation dan LKM melalui pendekatan saintifik: Dampak pada Minat dan Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 53-60.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.