Identification the Need of Electronic-Based Physics Teaching Materials for Increasing Problem Solving Ability in the 21st Century

Lis Tyas, Harjana Harjana, Daru Wahyuningsih

Abstract

Abstract: This study aims to identify and describe the need for physics teaching materials in the 21st century to increase problem-solving abilities in high school students. The research sample in this study were students of class X SMA Al Islam 1 Surakarta. Data analysis was carried out descriptively, the data obtained in this study were data from interviews, questionnaires, student learning outcomes on Business and Energy material. The results of this study indicate that students need teaching materials in the form of learning media that support the 21st century equipped with a learning model that can improve students' ability to solve problems, namely E-module STEM-PjBL-based.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan mendiskripsikan kebutuhan bahan ajar fisika di abad 21 terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah pada siswa Sekolah Menengah Atas. Sampel penelitian dalam penelitian ini yaitu siswa kelas X SMA Al Islam 1 Surakarta. Analisis data dilakukan secara dekriptif, data yang diperoleh dalam penelitian ini berupa data hasil wawancara, angket, hasil belajar siswa pada materi Usaha dan Energi. Hasil dari penelitian ini yaitu siswa membutuhkan bahan ajar berupa media pembelajaran yang mendukung abad 21 dilengkapi dengan model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memecahkan masalah yaitu E-modul berbasis STEM-PjBL

Keywords

Bahan ajar, E-Modul, STEM-PjBL, Pemecahan masalah

Full Text:

PDF

References

Miller, L. C., & Northern, T. (2011). 21st Century skills: prepare student for the future. Kappa elta Pi Record.121-123.

Litbang Kemdikbud. 2013. Kurikulum 2013: Pergeseran Paradigma Belajar Abad-21. Retrieved September 29, 2015, from http://litbang.kemdikbud.go.id/index.php/index-berita-kurikulum/243-kurikulum-2013-pergeseran-paradigma-belajar-abad-21

BSNP. 2010. Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. Badan Standar Nasional Pendidikan

Husamah dan Setyaningrum,Yanur .2013. Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi.Jakarta:Prestasi Pustakakarya

Bappenas. 2009. Rencana Kerja Pemerintah 2009. Jakarta: Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional

Solihudin, T.2018. Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika. Vol.3 No.2 : 51-61

Adie Perdana, Fengki. 2017. Development of e-module combining science process skills and dynamics motion material to increasing critical thinking skills and improve student learning motivation senior high school Int. J. Sci. Appl. Sci.: Conf. Ser. Vol. 1 No. 1 (2017) 45-54

Edhi Winatha, Komang. 2018. The Usage Effectivity Of Project-Based Interactive E-Module In Improving Students’ Achievement. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Vol. 24, No. 2, October 2018, 198-202

Syamsurizal.2015. Pengembangan E-Modul Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Materi Kesetimbangan Kimia Untuk Tingkat SMA. Prosiding SEMIRATA 2015 bidang MIPA BKS-PTN Barat Universitas Tanjungpura, Pontianak Hal. 655 - 661

Bybee, R. W. 2013. The case for STEM education: Challenges and opportunity. Arlington, VI: National Science Teachers Association (NSTA) Press.

Rais. 2010. PROJECT-BASED LEARNING: Inovasi Pembelajaran yang Berorientasi Soft skills. (Online) (http://digilib.unm.ac.id/files/disk1/1/universitas%20negeri%20 makassar-digilib-unmdrmuhraiss-20-1-makalah-a.pdf.), diakses pada 10 September 2019

Stohlmann, M., Moore, T.J., & Roehrig, G.H. 2012. Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), II(1): 28-34

Refbacks

  • There are currently no refbacks.