Pembelajaran Bahasa Asing bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah Foreign Language Learning for Madrasah Ibtidaiyah Students

Pipiet Furisari, Sri Oemiati, Diah Soelistyowati

Abstract

Abstract: In the current era of globalization, learning foreign languages has become a necessity for everyone. Not only for adults, but for adolescents and children, the ability to speak foreign languages really supports them to understand other knowledge, especially those using foreign languages. Even as preparation for children to enter elementary school, early childhood children studying in kindergarten begin to be introduced to foreign languages. For this reason, appropriate learning methods are needed so that the learning activities carried out can provide maximum results. Moreover, the learning object of elementary level students generally requires extra attention in learning activities. Even for children who live in the regions, the learning methods applied by the teacher really need to be considered because the abilities of children in the regions are slightly different from those of children in urban areas. This article discusses foreign language learning methods for Madrasah Ibtidaiyah students. The data collection method was carried out by observing learning activities and written documents. Based on the results of the research conducted, it can be concluded that foreign language learning for Madrasah Ibtidaiyah students uses a curriculum that is prepared independently by the teacher because it is still a local content, not a national content.

Abstrak: Pada era globalisasi sekarang ini, belajar bahasa asing sudah menjadi suatu kebutuhan bagi setiap orang. Bukan hanya bagi orang dewasa, namun bagi remaja dan anak-anak kemampuan berbahasa asing sangat mendukung mereka untuk memahami pengetahuan lain khususnya yang menggunakan bahasa asing. Bahkan sebagai persiapan bagi anak-anak memasuki sekolah dasar, anak-anak usia dini yang belajar di taman kanak-kanak mulai dikenalkan bahasa asing. Untuk itu diperlukan metode pembelajaran yang tepat supaya aktifitas pembelajaran yang dilakukan dapat memberikan hasil yang maksimal. Terlebih lagi obyek pembelajar siswa tingkat dasar yang pada umumnya memerlukan perhatian ekstra dalam kegiatan pembelajaran. Bahkan bagi anak-anak yang tinggal di daerah, metode pembelajaran yang diterapkan oleh guru benar-benar perlu diperhatikan karena kemampuan anak-anak di daerah sedikit berbeda dengan anak-anak di perkotaan. Artikel ini membahas tentang metode pembelajaran bahasa asing bagi siswa Madrasah Ibtidaiyah. Metode pengumpulan data dilakukan dengan pengamatan kegiatan pembelajaran dan dokumen tertulis. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan dapat disimpulkan bahwa pembelajaran Bahasa asing bagi siswa Madrasah Ibtidaiyah menggunakan kurikulum yang disusun secara mandiri oleh pengajar karena masih merupakan muatan lokal, bukan muatan nasional.

Keywords

Foreign languages; learning; students; Madrasah Ibtidaiyah

Full Text:

PDF

References

Al Fauzan, Abdurrahman bin Ibrahim. 2001. Al-‘Arabiyah Baina Yadaika. Riyadh: Al-Muassasah Al-Waqaf Al-Islami.

Annisa Mutiara dan Sri Mulyani 2021. Bahasa Arab untuk MI dan yang Sederajat. Surakarta: Putra Nugraha.

Diane Larsen & Freeman, 2000. Techniques and Principles in Language Teaching. New York: Oxford University Press

Henry Guntur Tarigan, 2009. Metodologi Pengajaran Bahasa. Bandung: Angkasa.

Imam Zarkasi dan Imam Sobuni. Durus Al-Lughah Al-‘Arabiyyah ‘Ala Thariqiyyah Al-Haditsah. Gontor: Trimurti.

Jack C. Richards & Theodore S, Rodgers,1986. Approach and Methods in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.

Jeremy Harmer, 2007. The Practice of English language teaching (4th Ed.). Essex: Pearson Longman.

Kementrian Agama RI. 1986/1987. Bahasa Arab untuk Madrasah Ibtidaiyah. Proyek Pembinaan Perguruan Agama Islam Tingkat Dasar. Jakarta.

M Slatterly, and J. Willis, 2003. English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.

Muhammad Muflikh. 2016. Buku Siswa Bahasa Arab Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013. Kementrian Agama RI.

Munawwir, A.W. 2007. Kamus Al-Munawwir Indonesia-ArabTerlengkap. Surabaya: Pustaka Progresif.

Putro, Sunaryo. 2005. Aku Cinta Bahasa Arab 1. Surakarta.: tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Sarah Hudelson, EFL Teaching and Children: A Topic-Based Approach (The English Teaching Forum). USA, Arizona State University.

W Scott, and L. H. Yetreberg, 1990. Teaching English to children. London: Longman

English for Elementary School Level, http://tatiannaeasynfunenglish.blogspot.co.id

Refbacks

  • There are currently no refbacks.