Repetisi Leksikal pada Al-Quran Surat Al-Kafirun

Nurul Azizah Putri Palupi, Ilfia Rahmi Rasyid, Nur Hizbullah

Abstract

Abstract: Repetition is repetition in the form of sounds, syllables, or sentences which role is to give emphasis in an appropriate context. Repetition is also found in words, phrases, clauses and sentences as an affirmation in a discourse. Nevertheless, these repetitions are not easily understood by some people, both lexically and grammatically. Therefore, researchers will examine repetition lexically to describe the phenomenon of repetition in the verses of the Qur’an. In this paper, the researcher will describe the form of lexical repetition in the syntactic that includes units of words, phrases, clauses and sentences in Al-Kafirun. The research design are qualitative with descriptive methods. Based on research on lexical repetition in the Al-Kafirun letter, there are repetitions in the form of words, phrases, clauses and sentences in ayah 2, 3, 4, and 5. The results of the analysis of lexical repetition in the form of words, phrases, clauses and sentences with repetitions in the form of repetition perfect repetition (repetited form). From these data, it can be used as a basis for further research on repetition in other letters and similar phenomena that might exist in Arabic texts, especially literature. Thus, this research is expected to help the reader to understand the meaning of the Qur'an and become a reference for learners.

Abstrak: Repetisi merupakan pengulangan berupa bunyi, suku kata, atau kalimat yang berperan untuk memberikan penekanan dalam sebuah konteks yang sesuai. Repetisi juga terdapat pada kata, frasa, klausa dan kalimat sebagai penegasan dalam suatu wacana. Meskipun demikian, repetisi tersebut tidak mudah dipahami oleh sebagian orang, baik secara leksikal maupun secara gramatikal. Oleh karena itu, peneliti akan mengkaji repetisi secara leksikal untuk menggambarkan fenomena repetisi dalam ayat-ayat Al-Quran. Dalam makalah ini, peneliti akan mendeskripsikan bentuk repetisi leksikal bentuk satuan sintaksis yang mencakup satuan-satuan dari kata, frasa, klausa dan kalimat dalam surat Al-Kafirun. Ancangan penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan metode deskriptif. Berdasarkan penelitian mengenai repetisi leksikal pada surat Al-Kafirun, terdapat repetisi berupa kata, frasa, klausa dan kalimat pada ayat 2, 3, 4, dan 5. Hasil dari analisis repetisi leksikal tersebut berupa kata, frasa, klausa dan kalimat dengan pengulangan yang berbentuk repetisi sempurna (repetited form). Dari data tersebut, dapat dijadikan bahan dasar bagi penelitian lebih lanjut tentang repetisi di surat lainnya dan fenomena serupa yang mungkin ada dalam teks bahasa Arab, utamanya sastra. Dengan demikian, penelitian ini diharapkan bisa membantu pembaca untuk memahami makna Al Quran dan menjadi acuan bagi para pembelajar.

Keywords

Repetisi; Repetisi Leksikal; Al-Quran; Surat Al-Kafirun

Full Text:

PDF

References

Al-Jârim, Ali, Mushthafa Amin. 1983. An-Nahwu Al-Wâdhih. Dar Al-Kutub At- Turâtsiyyah: Beirut.

Al-Khūli, Muhammad Ali (1992).A Dictionary of Theoritical Linguistics. Beirut: Libanon.

Alwi, Hasan, Soenjono Darjowidjojo, Hans Lapoliwa, dan Anton M. Moeliono. 1998. “Kohesi dan Koherensi” dalam Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia, Edisi ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Brown, Gillian dan George Yule. 1983. Discourse Analysis. Cambrige University Press: Sydney.

Faizi, Nur, Syamsul Hadi, dkk. 2014. Bentuk Repetisi Linguistik Dalam Al-Qur’an.Jurnal. Universitas Gadjah Mada.

Halliday, M.A.K dan Ruqaiya Hasan. 1976. Cohesion In English. Longman Grpoup: Hongkong.

Kushartanti, Untung Yuwono. 2005. Pesona Bahasa; Langkah awal Memahami Linguistik. Gramedia: Jakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.