Examining English Language Learners’ Conception Through Conceptual Metaphor Production

Era Wahyuningsih, Muhammad Adam

Abstract

Abstract: Speaking skill is one of the important skills in English language learning; nevertheless, the students’ conception in learning speaking is different from one student to another. Knowing students’ conception will provide teacher/lecturer an input on how the to improve the teaching strategy especially on speaking skills. This paper analyses the students’ conception of learning speaking skill by examining the source domain of the metaphor they produce. The aims are to identify the underlying concept, as this will provide an access to students’ conception and will be a valuable input for the lecturers; this is also to promote the conceptual metaphor framework in pedagogical context, The study is qualitative by identifying the source domain of the metaphorical expressions and analysing the underlying concept of metaphorical expressions produced by students as participants of this study.  There are 15 students as participants of this study, and are given an open-ended questionnaire that is developed based on previous studies. To give students’ a general idea on producing metaphorical expressions, the brief explanation on conceptual metaphor theory to explicitly introduce the source domain and target domain concept is given before questionnaires are distributed. Our examination to the metaphorical expressions produced by students’ shows that the students’ conceptualized learning speaking as something which need extra effort, the necessity for more practice, an important language skill, and the need for variation in learning it. Apart from those conceptions, there are also metaphorical expressions which reveal that students find the speaking learning process is fun.

Abstrak: Keterampilan berbicara adalah salah satu keterampilan penting dalam pembelajaran bahasa Inggris. Namun demikian, konsepsi siswa dalam ketrampilan berbicara berbeda antara siswa yang satu dengan yang lain. Mengetahui konsepsi siswa akan memberikan guru / dosen masukan tentang bagaimana meningkatkan strategi pengajaran terutama pada keterampilan berbicara. Makalah ini menganalisis konsepsi siswa tentang belajar keterampilan berbicara dengan memeriksa domain sumber dari metafora yang mereka hasilkan. Tujuannya adalah untuk mengidentifikasi konsep yang mendasarinya, karena ini akan memberikan akses ke konsepsi mahasiswa dan akan menjadi masukan yang berharga bagi para dosen; ini juga untuk mempromosikan kerangka metafora konseptual dalam konteks pedagogis. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan mengidentifikasi sumber domain dari ekspresi metaforis dan menganalisis konsep yang mendasari ekspresi metaforis yang dihasilkan oleh siswa sebagai peserta penelitian ini. Ada 15 siswa sebagai peserta penelitian ini, dan diberikan kuesioner terbuka yang dikembangkan berdasarkan studi sebelumnya. Untuk memberikan siswa ide umum tentang menghasilkan ekspresi metaforis, penjelasan singkat tentang teori metafora konseptual untuk secara eksplisit memperkenalkan domain sumber dan konsep domain target diberikan sebelum kuesioner didistribusikan. Pemeriksaan kami terhadap ekspresi metaforis yang dihasilkan oleh siswa 'menunjukkan bahwa siswa yang dikonseptualisasikan belajar berbicara sebagai sesuatu yang membutuhkan usaha ekstra, perlunya lebih banyak latihan, keterampilan bahasa yang penting, dan kebutuhan akan variasi dalam mempelajarinya. Terlepas dari konsepsi itu, ada juga ungkapan metaforis yang mengungkapkan bahwa siswa merasa proses belajar berbicara itu menyenangkan.

Keywords

Speaking Learning; Conception; Conceptual Metaphor; Source Domain

Full Text:

PDF

References

Bas and Gezegin (2015).Language learning as losing weight: Analysing students’ metaphorical perceptions of English learning process

Cameron, L., & Low, G. (1999). Metaphor. Language Teaching, 33, 77–96.

Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum.

Kitikanan, P. (2010). The metaphors as conceptions of English course held by Thai EFL and Filipino ESL students The International Journal of the Humanities, 8(1), 281-292.

Kövecses, Z. (2003). Language, Figurative Thought, and Cross-Cultural Comparison. Metaphor & Symbol, 18(4), 311–320. Retrieved from http: //e-resources.perpusnas.go.id:2077n/login.aspx?direct=true&db=hlh&AN=11084958&site=eds-live

Kövecses, Z. (2010). Metaphor – A Practical Introduction, London : Oxford University Press.

Lakoff, George & Johnson, Mark.(1980). Metaphors We Live By, Chicago: The University of Chicago.

MacArthur, F. (2010). Metaphorical competence in EFL: Where are we and where should we be going? A view from the language classroom.AILA Review, 23(1), 155-73.

Nikitana, F., &Furuoka, F. (2008).Measuring Metaphors: A Factor Analysis of Students' Conceptions of Language Teachers.Journal of Foreign Language Teaching [Electronic].5(2), pp.192-205.

Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., &Longhini, A. (1998). Clashing Metaphor about Classroom Teachers: Toward a Systematic Typology for the Language Teaching Field. System, 26(1), pp.3-50

Pishghadam, R. (2011). Qualitative metaphor analysis and language learning opportunities. Iranian Journal of Applied Linguistics, 14(1), 77-108.

Saban, A., Kocbeker, B. N., &Saban, A. (2006).An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis.Educational Sciences: Theory & Practice 6(2), 509-522.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.