Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Simas Eric Berbantu Media Canva Pada Materi Keanekaragaman Hayati

Milad Mardiyah, Milla Listiawati, Asrianty Mas’ud

Abstract

The ability to think creatively is one of the abilities needed in 21st century learning. However, based on the facts in the field, it can be seen that if the biology lesson is carried out, the teacher has not been oriented towa rds learning that can train students' creative thinking skills. The purpose of this study was to analyze students' creative thinking skills using the Simas Eric learning model assisted by Canva media on biodiversity material. The method used in this study is a quasi experiment method with a type of non-equivalent control group design using two classes, namely classes X-E and X-G and research subjects as many as 66 students. The instruments used in the from of descriptive  questions totaling 15 questions. Data analysis was carried out using Microsoft Excel. Data on students' creative thinking skills in the form of the average value of the experimental class pretest which is 50 and posttest 64, while the control class pretest average value is 52 and postest 59. The results of the hypothesis test showed that there was an effect of the Simas Eric learning model assisted by canva media on creative thinking skills on biodiversity material.

Keywords

Creative Thinking;Simas Eric Learning Model; Canva; Biodiversity

Full Text:

PDF

References

Agustina, E., & Ikhtiar, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Skimming Mindmapping Questioning Exploring Writing Communicating (SIMAS ERIC) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Geografi. Journal of Social and Political Science Society, 1-8.

Aisyah, A. I. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Berbantukan Media Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif (Indikator Kelancaran) Peserta Didik. JP-3 : Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 1460-1468.

Alif, Y. M. (2021). Penggunaan Media Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer Kelas X Program Keahlian Teknik Komputer Dan Jaringan di SMKS Nurut Taqwa. JURNAL IKA: IKATAN ALUMNI PGSD UNARS, 372-380.

Arini, W., & Asmila, A. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Materi Cahaya Siswa Kelas VIII SMP Xaverius Kota Lubuklinggau. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 23-38.

Atoillah, F. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Simas Eric Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Jaringan Tumbuhan. Japendi : Jurnal Pendidikan Indonesia, 1072-1083.

Brasilita, Y. (2016). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAn Simas Eric Pada Jenis Kelamin Berbeda Terhadap Keterampilan Metakognitifdan Hasil Belajar Kognitif Siswa Biologi di SMAN 6 Malang.

Darmawan, E. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Simas Eric (Skimming, Mind Mapping, Questioning, Exploring, Writing, Commnucating) Menggunakan Learning Develomment Cycle. Prosiding Seminar Nasional Biologi Universitas Muhammadiyah Malang, (pp. 694-709). Malang.

Darmawan, E. (2022). The Well-Formed Mind : Model Pembelajaran Simas Eric. Yogyakarta: Deepublish.

Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Bantul: Bening Pustaka.

Garnasih, T. (2018). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Di Lingkungan Sekolah Pada Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X-MIA MAS Ar-Rosyidiyah. BIOEDUIN :Jurnal Program Sudi Pendidikan Biologi, 48-53.

Herdiawan, H. (2019). Penerapan PBL Untuk MeningkatkanKeterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Konsep Koloid. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 24-35.

Komalasari, S. R., & Leonard. (2018). Model Pembelajaran Simas Eric Dengan Strategi Pembelajaran Tugas Dan Paksa. Jakarta: Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian & Pengabdian kepada Masyarakat.

Mustaqilatunnikmah. (2023). Model Pembelajaran IPA dengan Inkuiri. Solok: Mafy Media Literasi Indonesia.

Pentury, M., Tuapattinaya, P. M., & Salmanu, S. I. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Biologi Melalui Model Pembelajaran Simas Eric Pada Siswa SMP Negeri Satu Atap Kairatu Kabupaten Maluku Tengah. BIOPENDIX : Jurnal Biologi, Pendidikan, dan Terapan, 40-45.

Rahmi. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Solving Berbasis Media Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Padamateri Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA Negeri 2 Peusangan. JESBIO, 58-66.

Rasyid. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Science Technology Enginering Mathematic (STEM) Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Sains Departemen Pendidikan Matematika dan Pendidikan Biologi FKIP Universitas Wiralodra, (pp. 1-10). Majalengka.

Rohayati, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Terhadap Hasil BelajarSiswa Di SMPN 2 Susukanlebak Kabupaten Cirebon. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 241-252.

Sari (2019). Kelayakan Bahan Ajar Modul Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 1-10.

Sari, M. (2022). Kemampuan Metakognitif dan Berpikir Kreatif Matematis pada Model Pembelajaran Simas Eric. JP2M : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1-12.

Sigit, (2019). Pembelajaran Lingkungan bagi Siswa: Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan, 6-12.

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. CENDEKIA, 128-144.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.