Perbedaan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Sragen Tahun Pelajaran 2018/2019 Melalui Model Inkuiri Terbimbing Disertai Diagram Fishbone Dengan Discovery Learning

Nabela Fungky Nur Fauziah, Joko Ariyanto, Dewi Puspita Sari

Abstract

The purpose of this research was to determine the differences of student critical thinking skills in SMAN 1 Sragen in the academic year of 2018/2019 through guided inquiry model with fishbone diagram and discovery learning. This research was quasi-experimental research using quantitative approach. The research was designed using one-group posttest design. The samples of this research were established by cluster random sampling. The population of this research was all of 10th-grade students in SMAN 1 Sragen. The samples consisted of two classes, X MIPA 8 as control group using discovery learning model and X MIPA 6 as the experiment group using guided inquiry models with fishbone diagram. The data was collected by using test, observation, and documentation, and analysed by using SPSS 16. The research concluded that there is a differences of student critical thinking skills in SMAN 1 Sragen in the academic year of 2018/2019 through guided inquiry model with fishbone diagram and discovery learning.

Keywords

critical thinking skill, fishbone diagram, guided inquiry

References

Agustin, R., & Supardi, Z. A. I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Kemampuan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMAN 1 Kalianget. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 3(2), 14–19.

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 3.

Bunga, Y. N. (2017). Ensiklopedia Fauna, Inkuiri Terbimbing, Dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Pembelajaran Filum Invertebrata, I(2), 64–71.

Danisa, V. S. (2012). Pengaruh Model Guided Inquiry Disertai Fishbone Diagram Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Biologi Pembelajaran Biologi. Skripsi. Universitas Sebelas Maret Surakarta

Dewayanti, M. S., Yuniastuti, A., & Prasetyo, A. P. (2015). Pengaruh Model Guided Inquiry Berbantuan Fishbone Diagram Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Journal of Biology Education, 4(2), 220–224.

Facione, P. A. (2015). Critical Thinking : What It Is and Why It Counts, 1–30.

Hidayati, N. (2016). Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Tsanawiyah dalam Pembelajaran IPA Melalui Kerja Ilmiah. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 118–127.

Ishak, M., Jekti, D. S. D., & Sridana, N. (2017). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Dan Kooperatif Tipe STAD Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik SDN 13 Ampenan. J. Pijar MIPA, XII(1), 5–10.

Jamil Suprihatiningrum. 2013. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Karim, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Jucama Di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 92–104.

Kristanto, Y. E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 22(2), 100–102.

Masitoh, I. D., Marjono, & Ariyanto, J. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X MIA pada Materi Pencemaran Lingkungan di Surakarta. BIOEDUKASI, 10(1), 71–79.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. Didaktika Biologi, 1(2), 89–96.

Nurmayani, L., Doyan, A., & Verawati, N. N. S. P. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 98–104.

Prasasti, P. (2015). Efektivitas Model Problem Based Learning ( PBL ) Disertai Fishbone Diagram ( FD ) Untuk Memberdayakan Kemampuan Menganalisis. Premiere Educandum, 5(2), 223–238.

Puspita, A. T., & Jatmiko, B. (2013). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing ( Guided Inquiry ) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Fisika Materi Fluida Statis Kelas XI di SMA Negeri 2 Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3), 121–125.

Rahayu, D. N. G., Harijanto, A., & Lesmono, A. D. (2013). Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Pada Materi Fluida Dinamis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 162–167.

Widiadnyana, I. W., Sadia, I. W., & Suastra, I. W. (2014). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Sikap Ilmiah Siswa SMP. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(2)

Widyahening, C. E. T. (2018). Penggunaan Teknik Pembelajaran Fishbone Diagram Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(1), 11–19.

Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(2), 240–254.

Zhou, Q., Huang, Q., & Tian, H. (2013). Developing Students ’ Critical Thinking Skills by Task-Based Learning in Chemistry Experiment Teaching. Creative Education, 4(12), 40–45.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.