Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Terintegrasi Islam pada Materi Sistem Pencernaan untuk Meningkatkan Nilai-Nilai Islami Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 4 Kartasura

Nila Masnuri Yunita, Maridi Maridi, Baskoro Adi Prayitno

Abstract

This research aimed to: (1) Development of integrated Science-Islamic Inquiry Biology module to improve the religiosity behavior of high school class XI students. (2) Knowing the feasibility of Islamic Science-based Biology Inquiry modules in Islamic Schools. (3) Improving students' critical thinking after using an integrated Science-Islamic Inquiry Biology module in class XI SMA. This of research is research and development using a modification of the Four-D Model (4-D Model) which consists of 4 stages, namely: define, design, develop, and spread ( disseminate). Qualitative data were obtained from observations and questionnaires, while quantitative data were obtained from the results of assessment of module validation, questionnaire assessment on product trials (limited trials and extensive trials), operational trials, and learning outcomes. Data analysis with quantitative descriptive techniques. The results of this study indicate that: (1) the validation of religious material and biology material experts is in very good criteria (88,50%); (2) validation of design experts in good criteria (90,00%); (3) validation of langue experts in good criteria (93,75%); and (4) validation of learning media experts in good criteria (95,31%). Assessment studies of biology teachers are in very helpful criteria (88,01%); (5) individual testing in good criteria (90,71%). So it can be concluded that the Integrated Science-Islamic Digestive System-Based Module Class XI SMA is suitable to be used as a support for digestive system learning in an Islamic school environment.

Keywords

Module, Inquiry, Islamic value

Full Text:

PDF

References

Abdurrahman. (2015). Guru Sains sebagai Inovator. Yogyakarta: Media Akademi.

Andrani, D. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X di Sekolah Menengah Atas. Lampung: Universitas Lampung.

Arsa, I. P. (2015). Belajar dan Pembelajaran Strategi Belajar yang Menyenangkan. Yogyakarta: Media Akademi.

Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran . Jakarta: Gaung Persada Press.

Aziz, A. A. (2012). Guru Profesional Berkarakter. Klaten: Cempaka Putih.

Campbell, N. A. (2010). Biologi. Jakarta: Erlangga.

Dewi, T. M. (2017). Pengembangan Modul Pencemaran Lingkungan Berbasis Islam-Sains untuk Siswa Madrasah Aliyah/MA. Jurnal Pendidikan Biologi, Vol.6, No.2.

Djamarah, S. B. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Emzir. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif & Kuantitatif. Jakarta: Rajawali pers.

Estuwardani, N. A., & Mustadi, A. (Nomor 2, Oktober 2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Tematik-Integratif dalam Peningkatan Karater Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 157-172.

Hamruni. (2010). Srategi Pembelajaran. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.

Hartono, R. (2013). Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Yogyakarta: Diva Press.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Husaini, A. (2012). Pendidikan Islam (Membentuk Manusia Berkarakter & Beradab). Jakarta: Cakrawala.

Irwan. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Terbimbing untuk Meningkatkan Ketrampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta didik pada Materi ekosistem di SMA Negeri Karas Tahun 2018. Surakarta: Tesis Pasca Sarjana UNS.

Jhonson, E. B. (2010). Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasikkan dan Bermakna. Bandung: Kaifa.

Joyce, B. M. (2011). Models of Teaching. Boston: Pearson Education.

Khanifatul. (2013). Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Komara, E. (2014). Belajar dan Pembelajaran Interaktif. Bandung: PT. Refika Aditama.

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik, Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Press.

Madjid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Madjid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mandaelis, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil BElajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor di Kelas X SMA Negeri 1 Kedondong. Bandar Lampung : Unila.

Marzuki, M. (2015). Pengembangan Modul Plantae Berbasis Guided Discovery Learning Terintegrasi Potensi Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA Lombok Timur. UNS Surakarta: Thesis.

Mulyasa, E. (2005). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyatiningsih, E. (2016). Analisis Model-model Pendidikan Karakter Untuk Usia Dini, Anak-Anak, remaja dan Dewasa. Thesis.

Puspitasari, R. D. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Ketramplan Berpikir Kritis untuk Memberdayakan Hasil Belajar Kelas X pada Materi Sistem Gerak Manusia. surakarta: Tesis UNS.

Rizma, S. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Sani, R. A. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Siregar, E. (2014). Teori dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Siwi, D. A. (2012). Pembelajaran Biologi Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing melalui Teknik Peta Konsep (Concept Mapping) dan Peta Pikiran (Mind Mapping) ditinjau dari Kreativitas dan Kemampuan Memori Siswa . Thesis, 31.

Smaldino, S., Lowther, & D, D. L. (2014). Instructional Technologi & Media for Learning. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sungkono. (2009). Pengembangan dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul dalam Proses Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran .

Syaifuddin, H. (2014). Anatomi Fisiologi. Jakarta: Buku Kedokteran EGC.

Utami, V. e. (2008). Tubuh Manusia dan Kesehatan 1. Yogyakarta: Empat Pilar Pendidikan.

Warso, A. w. (2016). Pembuatan Buku, Modul, Diktat . Yogyakarta: Pustaka Pelajar (Anggota IKAPI).

Wiarto, G. (2014). Mengenal Fungsi Tubuh Manusia. Yogyakarta: Gosyen Publising.

Wibowo, A. (2013). Managemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.