Pengembangan Handout Biologi Berbasis Discovery Learning pada Materi Interaksi Mahluk Hidup dengan Lingkungannya

Wahyu Nur Susanto, Supiana Dian Nurtjahyani

Abstract

In the background exposure obtained at the observation stage shows the need for the development of other learning media that can improve students' motivation and interest to the need for development of discovery learning biology handdout on the material interaction of living creatures with the environment, this development aims to develop a learning media in the form of handout based on discovery learning that is interesting and can motivate students in learning and know the level of feasibility (valid, effective and practical) development as a biology learning media on the material interaction of living creatures with the environment in SMP Muhammadiah 2 Palang.Penelitian this is the type of research development or Research and Development (R & D) with development method using ADDIE model. This model has 5 stages: analysis, design, development of trial and evaluation. To test the feasibility of validation. Product validation is done by lecturers of material experts and instructional media to get input and suggestions on the feasibility of handouts in terms of material or media. And the results showed that the feasibility level of discovery learning biology based handout is declared valid, practical and effective

Keywords

handout Discovery Learning, Model

Full Text:

PDF

References

Agung, Anak Agung Gede. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Media Publishing.

Angkowo R. dan A. Kosasih.2007. Optimalisasi Media Pembelajaran.Jakarta : PT. Grasindo

Amri, S dan I.K Ahmadi.2010. Konstruksi Pengembangan Pembelajaran- Pengaruhnya Terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum. Prestasi Pustakaraya. Jakarta.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bakirci, Hasan; Arzu Kirman Bilgin; Alper Simsek. 2011. The Effect Of Simulation Technique And Worksheets On Formal Operational Stage In Science And Technology Lessons. Procedia Social and Behavioral Sciences 15 (2011) 1462–1469 available online at www.sciencedirect.com 1877–0428 © 2011 Published by Elsevier Ltd. doi:10.1016/j.sbspro.2011.03.311

Dahar, R.W. 1998. Teori-Teori Belajar.Erlangga. Jakarta.

Depdiknas.2004. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Dirjen Mandikdasmen.

Depdiknas.2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Dirjen Mandikdasmen.

Djamarah, S.B. dan Aswan Z. 2000. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta. Jakarta.

Endang Mulyatiningsih, 2011. Evaluasi Proses Suatu Program, Bumi Aksara. Jakarta (3); 36-41

Hasjim. 2001. Kiat Belajar Sukses. Surakarta : Tiga Serangkai

Lestari, Ika. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia.

Nana Sudjana.2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Prastowo, Andi. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif :menciptakan Metode pembelajaran Yang Menarik dan Menyenangkan. Yogjakarta: DIVA Press Prianto dan Harnoko. 1997. Perangkat Pembelajaran. Depdikbud. Jakarta.

Putri, Defiari., Mitarlis. 2015. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis discovery learningSiswa KelasXI SMA. UNESA Journal of Chemical Education Vol. 4 , No.2 , pp. 340-348.

Silberman, M.L. 2005. Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Boston: Allyn Bacon.

Sugiyono. (2015). Cara Mudah Menyusun: Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: Alfabeta.

Suswina, Meiriza. 2011. Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergamabar Disertai peta Konsep Untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester I Kelas XI. Ta’dib, Volume 14, No. 1(juni 2011).

Suwaldi, R., Wakhid A., & Siska D F. 2011.Rancang Bangun Luxmeter Sederhana untuk Menjelaskan Pokok Bahasan Besaran dan Satuan Materi Intensitas Cahaya Kelas X SMAN 1 Sapuran.Radiasi. (3) (1): 87-90.

.Sumaya.(2004). Penguasaan Konsep dalam Pembelajaran Pakem. [Online] Diakses dari: http://www.google.co.id/#hl=id&q+Penguasaan+konsep.html pada tanggal 2 juni 2018. Jam 21.00 WIB.

Sriyono.1992. Teknik Belajar Mengajar dalam CBSA. Rineka Cipata. Jakarta

Tegeh, I, & I Made K. Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian pendidikan dengan ADDIE Model.ISSN 1829-5282. (online diakses pada 2 juni 2018).

Trianto, (2007).Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Prestasi Pustaka: Jakarta.

Trianto.2007. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Surabaya. Kencana Prenada Media Group.

Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wycoff, Joyce, Menjadi Super Kreatif Melalui Metode Pemetaan-Pikiran, Bandung: Kaifa, 2003.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.