Penerapan Pembelajaran Kooperatif Group Investigation dengan Media Gadget terhadap Keaktifan Siswa XI MIPA 4 SMA Negeri 4 Surakarta Tahun Pelajaran 2017/2018

Azhari Fatikhasuri1, Slamet Santosa1, Suwarno Suwarno1, Tutut Sumarjiyana2

Abstract

The aim of this research to determine the implementation of group investigation with media gadget on student activeness XI MIPA 4 SMA Negeri 4 Surakarta year 2017/2018. Subjects in this study were students of SMA Negeri 4Surakarta class XIScience 4 with the number of 31 students.This research is classroom action research that refers to the Kemmis and Mc Taggart models that include planning, implementation, observation, and reflection activities in each cycle. The main data is the result of student activation observation during the learning process with cooperative group investigation learning model. Validation of data using triangulation method.Data analysis using qualitative descriptive consisting of three stages of data reduction, data presentation and drawing conclusion.This classroom action research is carried out in two cycles, with each cycle being two meetings. The results showed that group investigation cooperative learning model with media gadgetis able to improve the student activenessXI MIPA 4 SMA Negeri 4 Surakarta year 2017/2018 before action 41%, first cycle is 60%, second cycle is 78%.

Keywords

student activeness, group investigation, media gadget

Full Text:

PDF

References

Afiyaningsih, (2017).Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Model Mindmapping dengan Kemampuan Menyimpulkan Materi Pelajaran Sejarah.Jurnal Pesagi, 5 (4)

Amin, dkk.(2017). Identifikasi Kemampuan Bertanya dan Berpendapat Calon Guru Biologi pada Mata Kuliah Fisiologi Hewan.Bioedukasi, XV (1)

Andayaningsih.(2011). Upaya Peningkatan Penguasaan Konsep Arus Searah dengan Model Pembelajaran Kooperatif pada Siswa Kelas III SMP Negeri 3 Playen, Kabupaten Gunungkidul, D. I. Yogyakarta.Berkala Fisika Indonesia, 3 (1&2): 17-27

Arda, Sahrul Saehana & Darsikin.(2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer untuk Siswa SMP Kelas VIII.e-Jurnal Mitra Sains, 3 (1): 69-77

Artini; Pasaribu, Marungkil; Husain, Sarjan M. (2015).Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Vi Sd Inpres 1 Tondo.e-Jurnal Mitra Sains, 4(5): 45-52

Ayuwanti, Irma. (2016). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma’ninah Yasin Metro.Jurnal SAP, 1(2), 105–114.

Borneo, D. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Mata Diklat Sistem Injeksi Bahan Bakar Mesin Kelas XII TKR Muhammadiyah Cangkriman Sleman Yogyakarta.Jurnal Taman Vokasi, 3(1).

Fitri, E. S, Joko Susilo, M. (2013).Peningkatan Motivasi Belajar Biologi Siswa Kelas X.3 Melalui Model Group Investigation (GI) pada Materi Avertebrata di SMA Negeri I Pajangan Tahun Ajaran 2011/2012.Jurnal Bioedukatika, 1(1), 33–46.

Harahap, S. H. (2015). Pemanfaatan E-Learning Berbasis Lcms Moodle Sebagai Media Pembelajaran untuk Mata Kuliah Sistem Informasi Akuntansi.Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, 15(1): 86–99.

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Resesarch Planner (ISBN 978-9). Singapore: Springer.

Manumpil, B; Ismanto, Y; Onibala, F. (2015).Hubungan Penggunaan Gadget dengan Tingkat Prestasi Siswa di SMA Negeri 9 Manado.Ejoural Keperawatan (E-Kep), 3(2), 1–6.

Mubarok, A.H dan Hadi, Samsul.(2016). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Sistem Pengapian Konvensional.Jurnal Taman Vokasi, 4 (1): 31-41

Nilüfer dan Kemal. (2014). The Effect of Different Methods of Cooperative Learning Model on Academic Achievement in Physics. Journal of Turkish Science Education, 11(4): 17-30.

Prabowo, Chandra Adi; Karyanto, Puguh; Prayitno, Baskoro Adi; Yustin, R. (2013).Penerapan Pendekatan Kontekstual melalui Model Pembelajaran Investigasi Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas X-3 SMA Negeri 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013.BIO-PEDAGOGI, 2(2), 8.

Rahmawati, E. D. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sosiologi Pada Siswa Kelas X 3 SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2011/2012.Jurnal Sosialitas, 2(1).

Rahmayanti.(2015). Penggunaan Media IT dalam Pembelajaran.Jurnal Ilmiah CIRCUIT 1(1): 85-97

Ratnaya, I Gede.(2013). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika.Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46(2), 125-135.

Sangadji, S. (2016).Implementation of Cooperative Learning with Group Investigation Model to Improve Learning Achievement of Vocational School Students in Indonesia.International Journal of Learning & Development, 6(1), 91–103.

Sardiman, A.M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sari, N. M., & Eurika, N. (2016).Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Apllication of Group Investigation Learning.Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 29–41.

Sharan, Y., & Sharan, S. (1989). Group Investigation Expands Cooperative Learning (online). tersedia:www.ascd.org/.../el_198912_sharan.pdf

Slavin, Robert E. (2009).Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media

Slavin, Robert E. (2008).Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta: Indeks

Supinah, P. S. (2003). Pengaruh Keterampilan Menyimak dan Intelligence Quotient terhadap Prestasi Belajar Siswa.Mediator, 4(1), 171–182.

Sudjana, Nana. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suharsimi, Arikunto. (2008). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016).Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global, 1, 263–278. https://doi.org/ISSN 2528-259X

Refbacks

  • There are currently no refbacks.