Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Siswa melalui Action Research dengan Fokus Tindakan Think Pair Share
Abstract
student’s argumentative skill. The research was considered as action research with qualitative approach.
Population of this research was students of X MIPA 5 at Senior High School 1 Surakarta in academic year
2017/2018 that consist of 33 students, ie 12 boys and 21 girls. The sample was chosen by purposively based
on student’s achievement that focused on six students with low achievement. Learning is carried out in three
cycles. Data was collected by essays test, observations, interview, and documentation. Argumentative skill
analyze with test and oral that focus on argumentative total score and argumentative level. The research
procedure includes planning, implementation and data analysis. The conclusion of this research show that
action research with focus an action of think pair share has given effect towards low achievement student’s
argumentative skill. The argumentative total score of low achievement student increased from Precycle to
Cycle I, Cycle I to Cycle II, and Cycle II to Cycle III in sequence is 0.7, 1.4, and 1. The level of LA student's
argumentation test increased from level 1 to level 2.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal
Pendidikan Penabur, 7(10), 11–21.
Budyartati, S. (2012). Tes Kognitif Diagnostik Untuk
Mendeteksi Kesulitan Belajar Siswa Sekolah
Dasar. E-Journal IKIP PGRI Madiun, 40–50.
Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (
EQ ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil
Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota
Palopo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran,
(2), 243–255.
Defianti, A., & Sinaga, P. (2016). Profil
Keterampilan Berargumentasi Siswa Smp :
Perbandingan Pada Dua Model Pembelajaran.
Prosiding Seminar Nasional Biologi 2016, 501–
Farida, I., & Gusniarti, W. F. (2014). Profil
Keterampilan Argumentasi Siswa Pada Konsep
Koloid Yang Dikembangkan Melalui
Pembelajaran Inkuiri Argumentatif. Edusains, 1,
–40.
https://doi.org/doi.org/10.15575/jta.v2i1.1367
Gayatri, I. G. A. S., Jekti, D. S. ., & Jufri, A. W.
(2013). Efektifitas Pembelajaran Berbasis
Masalah (Pbm) dan Strategi Kooperatif
Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Masalah
dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Ditinjau dari
Kemampuan Akademik Awal Siswa Kelas X
Sma Negeri 3 Mataram. Pijar MIPA, VIII(2),
–46.
Handayani, P., & Sardianto, M. S. (2015). Analisis
Argumentasi Peserta Didik Kelas X Sma
Muhammadiyah 1 Palembang Dengan
Menggunakan Model Argumentasi Toulmin.
Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(1),
–68.
Hasnunidah, N. (2014). Pembelajaran biologi dengan
strategi argument-driven inquiry dan
keterampilan argumentasi peserta didik. Jurnal
Pendidikan BIologi, 5(1), 1–29.
Jannah, R., Saputro, A. N. C., & Yamtinah, S.
(2013). Penerapan Model Pembelajaran Think
Pair Share (Tps) Disertai Buku Saku Untuk
Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar
Kimia Pada Materi Minyak Bumi Kelas X Sma
Negeri Gondangrejo Tahun Pelajaran
/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4), 19–
Retrieved from
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/articl
e/view/2754
Maslihah, S. (2011). Studi Tentang Hubungan
Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial di
Lingkungan Sekolah dan Prestasi Akademik
Siswa Smpit Assyfa Boarding School Subang
Jawa Barat. Jurnal Psikologi, 10(2), 103–114.
Prayitno, B. A., Corebima, D., Susilo, H., Zubaidah,
S., & Ramli, M. (2017). Closing the Science
Process Skills Gap Between Students With High
and Low Level Academic Achievement. Journal
of Baltic Science Education, 16(2), 266–277.
Retrieved from
https://libproxy.lamar.edu/login?url=http://searc
h.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9
h&AN=122725718&site=ehost-live
Sampson, V., & Clark, D. B. (2008). Assessment of
the ways students generate arguments in science
education: Current perspectives and
recommendations for future directions. Science
Education, 92(3), 447–472.
https://doi.org/10.1002/sce.20276
Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat Dan
Kebiasaan Belajar Siswa Terrhadap Prestasi
Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122–
Soekisno, R. B. A. (2015). Pembelajaran Berbasis
Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan
Penalaran Matematis Siswa SMP. Cakrawala
Pendidikan, 4(2), 120–139.
https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.8544
Suhandi, A. M. (2012). Pengembangan Perangkat
Pembelajaran Fisika Dan Kemampuan
Berargumentasi Calon Guru Fisika. Jurnal
Pendidikan Fisika Indonesia, 8, 174–183.
Surayya, L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014).
Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share
Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari
Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. E-Journal
Program Pascasarjana Universitas Pendidikan
Ganesha, 4(1), 1–11.
Viyanti, Cari, Sunarno, W., & Prasetyo, Z. K. (2016).
Analisis tes argumentasi materi terapung dan
tenggelam. JPFK, 2(2), 88–91.
Wulanningsih, S., Prayitno, B. A., & Probosari, R.
M. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran
Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan
Proses Sains Ditinjau dari Kemampuan
Akademik Siswa SMA Negeri 5 Surakarta.
Pendidikan Biologi, 4(2), 33–43.
Refbacks
- There are currently no refbacks.