Memberdayakan Berpikir Kritis Siswa melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) dengan Media Torso Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif

Vista Indahwati, Imas Cinta Mulya

Abstract

This study aims to describe students' critical thinking ability in biology learning through Contextual Teachig and Learning (CTL) learning model with Torso media in review of reflective cognitive style and impulsive cognitive style. The subjects of this study were VIII MTS Muhammadiyah 01 Karangagung students from 2016 to 2017 who had been given cognitive tests using Matching Familiar Figure Test (MFFT) consisting of 17 students with 9 reflective cognitive-style children and 8 impulsive cognitive-style children. Data analysis on students' critical thinking was analyzed using Non Parametric Statistics analysis technique with Mann Whitney Test. The results of this study indicate that there are differences in the way children think critically reflective cognitive style and impulsive cognitive style, children who have reflective cognitive style have the ability to think critically better than the child's cognitive impulsive style. So Based on the results of data analysis and discussion of the results of research can be concluded that the critical thinking skills of cognitive reflective-style students better than students who have impulsive cognitive style on the biology of learning through the model Contextual Teachig and Learning (CTL) by using Torso media.

Keywords

Critical thinking, cognitive, reflective, impulsive style

Full Text:

PDF

References

Ennis, Robert. H (2002). An Outline of Goal a Critical Thinking Curriculum and Its Assessment. Tersedia: http://faculty.ed.uiuc.edu/rhennis/outlinegoalsctcurassess3.html Diakses : 30 Mei 2008

Fatmawati. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika berdasarkan Polya. Jurnal Elektronik Pembelajaran Mtematika Vol.02 (9): 899 – 910, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Fitriyah. (2016). Analisis Kemampuan berpikir Kritis siswa kels IX – D SMPN 17 Malang.Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan pembelajaranya (KNPMP I) Universitas Muhammadiyah Surakarta. ISSN: 2502-6526.

Ginting. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sd Negeri 060885 Medan. JURNAL TEMATIK Volume: 003 (12) DIKSAS. ISSN: 1979-0633.

Handini. (2016). Penerapan Model CTL Meningkatkan hasil Belajar Siswa.Jurnal Pena Ilmiah Vol. 1 (1).

Isnaini. (2016). Penggunaan Media Pembelajaran Torso Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Biota Vol. 2 (1).

Istianah. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik dengan pendekatan MEA. Jurnal Ilmih Vol. 2 (1), Prodi Matematika STKIP siliwangi, Bandung.

Maleong. (2014). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung.

Mayasari. (2016). Penerapan Model Pembelajaran CTL Untuk Meningkatkan minat dan partisipasi belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Volum 04 (2): 122- 126.

Nasriadi. (2016). Berpikir Reflektif Siswa SMP dalam memecahkan masalah Matematika ditinjau dari perbedaan gaya kognitif. ISSN 2355 – 0074, Volume 3 (01).

Pusparatri. (2012). Strategri Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk meningkatkan kemmpuan berpikir kritis siswa. Jurnal Ilmiah Guru “COPE“ No.2

Rahmawati. (2014). Peningkatan hasil belajar siswa melalui penggunaan media torso. Jurnal PGSD. Vol.02 (02). Universitas Negeri Surabaya.

Sabil. (2011). Penerapan Pembelajaran CTL Pada Materi Ruang Dimenssi Tiga Menggunakan MPMB. Edumatika Vol. 01 (01). ISSN: 2088 – 2157. FKIP Universsitas Jambi.

Sanjaya, 2006. Srategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta.

Sunaryo. 2014. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Kegurun Vol. 1(2).

Wardinah, 2011. Eksperimentasi Model Pembelajaran MMP ditinjau dari Gaya Kognitif, Tesis, Universitas Sebelas Maret. Surakarta.

Warli (2013). Kreativitas Siswa SMP yang Bergaya Kognitif Reflektif atau Impulsif dalam Memecahkan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan dan pembelajaran, Volume 20 (2).

Warli. (2010). Instrument Matching Familiar Figures Test (MFFT). DOK ISTRU/WARLI/2010. Dicetak pada tanggal 2017-07-14

Warli. (2010). Kemampuan Matematika Anak Reflektif dan Anak Impulsif. Prosiding Seminar Nasional Malang. Universitas Muhammadiyah Malang.

Warli. 2009. Pembelajaran Kooperatif Berbasis Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif Studi Pendahuluan Pengembangan Model KBR-I. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.