Pengaruh Efikasi Diri dan Hasil Belajar Praktek Kerja Industri terhadap Kesiapan Kerja Siswa Sekolah Menengah Kejuruan

Tia Halizah Iskandar, Mauren Gita Miranti, Any Sutiadiningsih, Sri Handajani

Abstract


Data survey in the field in 2021 Dharma Wanita Gresik Vocational School, which implemented an apprenticeship program for all class XII students in culinary management as many as 28 students for four months, that is, less than 70% could be absorbed in the world of work. This shows that the goals of technical and vocational schools have yet to be realized, so there are still many students who get jobs that are not in accordance with their abilities in the catering field. This study aimed to determine the effect of self-efficacy on student work readiness, the effect of apprenticeship learning outcomes on student work readiness and the effect of self-efficacy and apprenticeship learning outcomes on student work readiness. This study used a quantitative descriptive method with a sample of 23 students with a sampling technique using purposive sampling. This study found that self-efficacy had a significant effect on students' work readiness with a t-count of 3,379 > t-table of 1,713, t-count of 2,417 < t-table of 1,713, and F-count of 10,616 > F-table of 4.24.


Keywords


Industrial Internship; Job Readiness; Technical and Vocational School; Self-Efficacy,

Full Text:

PDF
rticle

References


Alifa, N.2020, Pengaruh Hasil Belajar Praktik Kerja Lapangan Terhadap kesiapan Kerja Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Keluarga, 6(1).

Wijaya, R.BG.M.O., Utami, E.D. 2020. Determinan Pengangguran Lulusan SMK di Indonesia Tahun 2020 Analisis Data Sakernas Februari 2020 Seminar Nasional Official Statistics 2021. Februari 2020, Jatinegara, Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibu Kota Jakarta. p.801.

Alifa. 2020. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT Rineka Cipta, 2010

Mastur, M.R.L. Pramusinto, H., 2020, “Pengaruh Praktik Kerja Industri (Prakerin), Efikasi Diri, dan Lingkungan Keluarga Terhadap Kesiapan Kerja Siswa,” Economic Education Analysis Journal, 9(3).

Biantoro, R. 2022, Pengaruh Tingkat Penyesuaian Diri Dan Dukungan Sosial Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Era New Normal. Diakses Tanggal 14 Maret 2023. https://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/902/6/RUDI%20NUR%20BIANTORO_BAB%202_PM2022.pdf

C. B. Sukesi. 2019, “Hubungan Prestasi Praktik Kerja Lapangan Dengan Minat Berwirausaha Siswa Kelas XII SMK Jasa Boga,” Jurnal Keluarga, 5(2).

Sahputra, M. 2016, “Kesiapan Kerja Setelah Praktik Kerja Industri Siswa XII Jurusan Jasa Boga SMK NEGERI 1 KALASAN”. Diakses tanggal 14 Maret 2022. http://eprints.uny.ac.id/40628/1/SKRIPSI%20LENGKAP.pdf

Neyfa, B. C., & Tamara, D. 2016, Perancangan Aplikasi E-Canteen Berbasis Android Dengan Menggunakan metode Object Oriented Analysis & Design ( Ooad ) “E-Canteen” Android-Based Application Design Using Object Oriented Analysis& Design Method. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 20(1).

Oktaviani, M. P., 2018, “Tingkat Efikasi Diri Dalam Belajar Siswa Smk (Studi Deskriptif Pada Siswa Kelas X SMK Sahid Jakarta Tahun Ajaran 2016/2017 Dan Implikasinya Terhadap Usulan Topik Topik Bimbingan Pribadi”. Diakses tanggal 14 Maret 2022. https://repository.usd.ac.id/18153/

Radiansyah, A. 2019, Hubungan Efikasi Diri Dengan Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Kedawung. Diakses Tanggal 23 Mei 2022. http://Eprints.Ums.Ac.Id/80459/2/Naskah%20publikasi.Pdf.

Lestari, I. 2015, Pengaruh Pengalaman Prakerin, Hasil Belajar Produktif dan Dukungan Sosial Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(2).

Nugroho Mra., Murtini W., Subarno, A. 2020, Pengaruh Praktik Kerja Industri Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Di SMK Negeri 3 Surakarta. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 4(1).




DOI: https://doi.org/10.20961/jiptek.v16i2.61944

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tia Halizah Iskandar, Mauren Gita Miranti, Any Sutiadiningsih, Sri Handajani

View My Stats

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.