KEPUTUSAN PEMBELIAN E-COMMERCE SHOPEE DITINJAU DARI MOTIVASI HEDONIS, UTILITARIAN, PROMOSI PENJUALAN DAN MINAT KONSUMEN
Abstract
ABSTRACT
In many years, there have been many marketplaces that offer account features (joint account), which are starting to increase the public's sense of trust with online shopping.Shopee is one of the biggest marketplaces in Indonesia. Consumer purchasing decisions for goods or services are often based on hedonistic or utilitarian motivations from consumers. So marketers must have a flexible and sensitive attitude in deciding the appropriate promotion for their consumers. Respondents in this study were 81 people consisting of students in Surakarta. Sampling using probability sampling technique, with the criteria of student status at a university in Surakarta. The results show that hedonism and utilitarian motivation, sales promotion and consumer interest in products have a positive effect on consumer buying behavior. This research helps companies develop sales promotion plans so as to increase the number of sales.
Keywords : E-commerce, Utilitarian, Hedonism, Consumer Interest, Sale Promotion
ABSTRAK
Beberapa tahun terakhir bermunculan banyak marketplace yang menawarkan fitur rekening bersama yang mulai meningkatkan rasa kepercayaan masyarakat dan menjadi kebutuhan serta gaya hidup di saat ini. Shopee merupakan salah satu marketplace terkemuka di Indonesia. Keputusan pembelian konsumen terhadap suatu barang atau jasa kerap kali didasari oleh motivasi hedonisme atau utilitarian dari konsumen. Sehingga tenaga pemasar harus memiliki sikap fleksibel dan peka dalam memutuskan promosi yang sesuai untuk konsumennya. Responden penelitian ini berjumlah 81 orang, terdiri dari mahasiswa di Surakarta. Pengambilan sampel menggunakan teknik probability sampling, dengan kriteria berstatus mahasiswa di suatu universitas di Surakarta. Hasil menunjukkan bahwa motivasi hedonisme dan utilitarian, promosi penjualan serta minat konsumen terhadap produk berpengaruh positif terhadap perilaku pembelian konsumen. Penelitian ini membantu perusahaan menyusun rencana promosi penjualan sehingga meningkatkan jumlah penjualannya.
Kata Kunci : E-commerce, Utilitarian, Hedonism, Minat Konsumen, Promosi Penjualan
Full Text:
PDFReferences
Anderson, M., Palmblad, S., dan Prevedan, T. 2012. Atmospheric Effect on Hedonic and Utilitarian Customers. Bachelor Thesis. Linnaeus University
Chang, Y.W., Chen J., 2021. What motivates customers to shop in smart shops? The impacts of smart technology and technology readiness. Journal of Retailing and Consumer Services
Familmaleki, M., Aghighi, A., & Hamidi, K. (2015). International Journal of Economics & Analyzing the Influence of Sales Promotion on Customer Purchasing. International Journal of Economics & Management Sciences, 4(4).
Gitosudarmo, Indriyo. 2000. Manajemen Pemasaran. BPFE. Yogyakarta.
Hermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Kim, H.S. 2006. Using Hedonic and Utilitarian Shopping Motivations to Profile Inner City Consumers. Journal of Shopping Center Research, 13 (1), 2006, 57-79.
Kuswandani, Lusi., Hamidi, M., & Yunelly Asra. 2015. Faktor Kepercayaan dan Minat Beli Terhadap Bisnis E-Commerce. Jurnal Inovasi dan Bisnis. ISSN 2338-4840. 3 (1). 3-15. Jurusan Administrasi Niaga Program Studi Administrasi Bisnis Politeknik Negeri Bengkalis. Riau.
Kwan, O. G. (2016). Pengaruh Sales Promotion Dan Store Atmosphere Terhadap Impulse Buying Dengan Positive Emotion Sebagai Variabel Intervening Pada Planet Sports Tunjungan. Jurnal Manajemen Pemasaran 10 (1), 27-34
Lee L., Charles V., 2021. The impact of consumers’ perceptions regarding the ethics of online retailers and promotional strategy on their repurchase intention. International Journal of Information Management
Nugroho., (2018) Pengaruh Motivasi Belanja Hedonis terhadap Pembelian Impulsif, Diponegoro Journal Of Management 7 (4), (1-9)
Ozen, Hilal. And Engizek, Nil. 2013. Shopping online without thinking: being emotional or rational. Asia pacific journal of marketing and logistic, Vol. 27, No.1, pp 78-93.
Porter, Michael E., 1994. Keunggulan Bersaing : Menciptakan dan Mempertahankan Kinerja Unggul. Jakarta. Binarupa Aksara
Roy, SK, Balaji, M., Quazi, A., Quaddus, M., 2018. Prediktor penerimaan dan ketahanan pelanggan terhadap teknologi pintar di sektor ritel. J. Konsumen Ritel. Serv. 42, 147 - 160 .
Sangadji, E., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi Offset
Setiadi, N.J., (2003), Perilaku Konsumen : Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Prenada Media, Jakarta.
Sinha K.S. , Verma P., 2020. Impact of sales Promotion's benefits on perceived value: Does product category moderate the results?. Journal of Retailing and Consumer Service
Subagio, H. 2011. Pengaruh Atribut Supermarket Terhadap Motif Belanja Hedonik Motif Belanja Utilitarian dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Manajemen Pemasaran. 6 (1): 8-21. Universitas Kristen Petra. Surabaya.
Sumarni, Murti dan John Soeprihanto. 2005. Pengantar Bisnis. Liberty. Yogyakarta.
Sumarwan, Ujang. 2014. Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia
Sunyoto, D. (2012). Dasar-dasar Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: CAPS.
Utami, Widya Christina. 2017. Manajemen Ritel: Strategi dan Implementasi Operasional Bisnis Ritel Modern di Indonesia. Edisi 3. Jakarta: Salemba Empat.
Wong Jony. 2010. Internet Marketing for Beginners. PT Elex Media Komputindo. Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.